Keď po rokoch zmizla z obrazoviek Markízy podvečerná dvojporcia telenovely a namiesto toho začali sa správy, babky museli neveriacky búchať barličkou po televízoroch. Nedá sa nič robiť, sladké podvečery sú po rokoch preč.
Televízny trh, ktorý južanské romantické seriály dostal do podvečerného vysielania, bol úplne iný ako ten súčasný. Sympatická cena za skvelú sledovanosť, silný divácky návyk, stabilne vysoká sledovanosť. Ale to bol rok 1995. Dnes už pre televízie nemôže byť kritériom len lacné vyplnenie vysielacieho času. Potrebujú správne zloženie diváka. A nie sú to staršie ženy z malých miest a obcí, na ne necielia banky, automobilky či mobilní operátori.
Dlhoročný televízny fenomén však z obrazoviek nezmizne. Prežívať bude minimálne na troch miestach. A možno ho v budúcnosti čaká aj ďalší ružový život.
1. Dopoludnie. Večer sa dá hrať s neobsadenými segmentmi trhu, pri obrazovkách je veľmi široké spektrum divákov. Vtedy môže byť masová Ordinácia v ružovej záhrade alternovaná krimiseriálom tak, aby boli úspešné oba programy.
Dopoludnia počas pracovných dní je zužitkovateľný divák iba jeden. Ak vyškrtneme nezamestnaných, na ktorých prirodzene nikto zarábať nechce, zostanú dôchodcovia a matky. Veľká časť z nich sú práve staršie ženy z malých miest a obcí. A preto dopoludnie bude dobré miesto pre telenovely aj na komerčných televíziách. V našom prostredí najmä pre Markízu, Joj sa žánru po objavení starých krimiseriálov telenoviel vzdala.
2. Romantika ako verejná služba. Fenomén, ktorý sa ťahal na Slovensku desať rokov, odštartovala v roku 1995 STV 2 seriálom Jednoducho Mária. Na konci zlatých telenovelových časov zostala podvečerná dvojica epizód telenoviel opäť práve na STV. Aj tu prišlo k prerodu, hispánsky žáner si osvojili Nemci a tamojšia verejnoprávna ZDF produkuje romantiku, ktorú slovenské dôchodkyne milujú minimálne tak, ako predtým podvečerné telenovely na Markíze.
Jednotke vyhovuje, že ide o úspešný seriál, ktorý jej na vyše 90 minút denne poriadne nadvihne priemery a pomôže naplniť kvóty na európsku produkciu. Najmä ak sa k nemu priráta nočná repríza, ktorá čísla zdvojnásobí.
Aj v budúcnosti sa STV bude telenovelového okna vzdávať ťažko. Komerčné televízie jej staršieho diváka s radosťou prenechávajú už teraz. Ak naňho STV zacieli podvečer telenovelami, významne to pomôže jej sledovanosti. Keď treba šetriť na každom kroku, takéhoto efektu sa vzdáva ťažko. Všetko závisí od toho, kedy bude STV v takej situácii, že si bude môcť dovoliť na ľahko získanú sledovanosť rezignovať a pokúsiť sa pri tom aj plniť si svoje poslanie. Dovtedy bude stiahnutie telenoviel len veľmi drahý PR krok.
3. Slovenský Facundo. Tak ako slovenský či najmä český trh po úvodnom seriálovom boome chce postupne skúšať prípadné nové žánre ako sitcom alebo kriminálka, prišlo Nemecko v posledných rokoch k žánru telenoviel. Je to žáner s prísnymi zákonitosťami rovnako, ako každý iný. Tie si nemecké produkčné spoločnosti preniesli k sebe s čo najmenšími obmenami, aby nemenili nič na tom, čo funguje.
Česká komerčná dvojka sa odvážila, prinesie licencovanú telenovelu modifikovanú bližšie k žánru komediálneho seriálu Škaredá Betty. Aj u nás budú televízie jednotlivé žánre postupne skúšať. Po rokoch srdcervúcich príbehov so španielskymi milovníkmi sa môže objaviť telenovela, v ktorej bude hlavnou intrigánkou Zdena Studenková. Všetko bude závisieť od toho, či sa nájde ekonomický model, ktorý produkciu na lokálnom mikrotrhu unesie.
Autor je výkonný šéfredaktor Mediálne.sk
Televízny trh, ktorý južanské romantické seriály dostal do podvečerného vysielania, bol úplne iný ako ten súčasný. Sympatická cena za skvelú sledovanosť, silný divácky návyk, stabilne vysoká sledovanosť. Ale to bol rok 1995. Dnes už pre televízie nemôže byť kritériom len lacné vyplnenie vysielacieho času. Potrebujú správne zloženie diváka. A nie sú to staršie ženy z malých miest a obcí, na ne necielia banky, automobilky či mobilní operátori.
Dlhoročný televízny fenomén však z obrazoviek nezmizne. Prežívať bude minimálne na troch miestach. A možno ho v budúcnosti čaká aj ďalší ružový život.
1. Dopoludnie. Večer sa dá hrať s neobsadenými segmentmi trhu, pri obrazovkách je veľmi široké spektrum divákov. Vtedy môže byť masová Ordinácia v ružovej záhrade alternovaná krimiseriálom tak, aby boli úspešné oba programy.
Dopoludnia počas pracovných dní je zužitkovateľný divák iba jeden. Ak vyškrtneme nezamestnaných, na ktorých prirodzene nikto zarábať nechce, zostanú dôchodcovia a matky. Veľká časť z nich sú práve staršie ženy z malých miest a obcí. A preto dopoludnie bude dobré miesto pre telenovely aj na komerčných televíziách. V našom prostredí najmä pre Markízu, Joj sa žánru po objavení starých krimiseriálov telenoviel vzdala.
2. Romantika ako verejná služba. Fenomén, ktorý sa ťahal na Slovensku desať rokov, odštartovala v roku 1995 STV 2 seriálom Jednoducho Mária. Na konci zlatých telenovelových časov zostala podvečerná dvojica epizód telenoviel opäť práve na STV. Aj tu prišlo k prerodu, hispánsky žáner si osvojili Nemci a tamojšia verejnoprávna ZDF produkuje romantiku, ktorú slovenské dôchodkyne milujú minimálne tak, ako predtým podvečerné telenovely na Markíze.
Jednotke vyhovuje, že ide o úspešný seriál, ktorý jej na vyše 90 minút denne poriadne nadvihne priemery a pomôže naplniť kvóty na európsku produkciu. Najmä ak sa k nemu priráta nočná repríza, ktorá čísla zdvojnásobí.
Aj v budúcnosti sa STV bude telenovelového okna vzdávať ťažko. Komerčné televízie jej staršieho diváka s radosťou prenechávajú už teraz. Ak naňho STV zacieli podvečer telenovelami, významne to pomôže jej sledovanosti. Keď treba šetriť na každom kroku, takéhoto efektu sa vzdáva ťažko. Všetko závisí od toho, kedy bude STV v takej situácii, že si bude môcť dovoliť na ľahko získanú sledovanosť rezignovať a pokúsiť sa pri tom aj plniť si svoje poslanie. Dovtedy bude stiahnutie telenoviel len veľmi drahý PR krok.
3. Slovenský Facundo. Tak ako slovenský či najmä český trh po úvodnom seriálovom boome chce postupne skúšať prípadné nové žánre ako sitcom alebo kriminálka, prišlo Nemecko v posledných rokoch k žánru telenoviel. Je to žáner s prísnymi zákonitosťami rovnako, ako každý iný. Tie si nemecké produkčné spoločnosti preniesli k sebe s čo najmenšími obmenami, aby nemenili nič na tom, čo funguje.
Česká komerčná dvojka sa odvážila, prinesie licencovanú telenovelu modifikovanú bližšie k žánru komediálneho seriálu Škaredá Betty. Aj u nás budú televízie jednotlivé žánre postupne skúšať. Po rokoch srdcervúcich príbehov so španielskymi milovníkmi sa môže objaviť telenovela, v ktorej bude hlavnou intrigánkou Zdena Studenková. Všetko bude závisieť od toho, či sa nájde ekonomický model, ktorý produkciu na lokálnom mikrotrhu unesie.
Autor je výkonný šéfredaktor Mediálne.sk
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.