Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Kde budeme nabíjať všetky tie elektromobily?

.michael Kasarda .časopis .technológie

To, že máme mobily, tablety či hodinky, ktoré treba nabíjať vždy večer – je len začiatok! O pár rokov si budú šťavičku zo siete pýtať každodenne aj naše autá.

Septembrový autosalón vo Frankfurte naznačil, že individuálnu dopravu v blízkej budúcnosti čaká prechod od šoférovania cez asistenčné systémy až k úplne autonómnym autám. Možno ani nebudú vyžadovať prítomnosť šoféra, len nám sami odvezú psa k veterinárovi. Počíta sa s tým, že budú jazdiť len na elektrinu a nebudeme ich vlastniť, načo aj, keď dnes 90 percent času trávia zaparkované. Na tých potrebných 10 percent si ich objednáme cez mobilné aplikácie, podobne ako dnes taxikárov cez Uber a Hopin. Takzvaná „zdieľaná ekonomika” by mala zvýšiť využitie áut a znížiť čas, keď zaparkované autá zavadzajú na chodníkoch. Takéto služby – carsharing – už v obmedzenej miere fungujú aj dnes. Zdieľané autá, ktoré idú na elektrinu, sa však nemôžu vrátiť len tak hocikam, musia sa odstaviť pri nabíjacej stanici. Tých je zatiaľ málo a dlhšie trasy treba plánovať od jednej nabíjačky k ďalšej.

Strach z dojazdu rieši aj vláda

Nabíjačky sú aj jedným z hlavných motívov Stratégie rozvoja elektromobility, ktorú v septembri schválila vláda. V dokumente sa zatiaľ hovorí len o východiskách, realizáciou konkrétnych krokov bolo poverené ministerstvo hospodárstva. Zo stratégie vyplývajú hlavné podmienky, ktoré treba splniť na to, aby sa u nás elektromobily rozšírili: zatraktívniť ich kúpu a prevádzku (napr.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite