Tragická dopravná nehoda, ktorú spôsobil moderátor TV Markíza, vyvolala zaujímavú debatu. Treba v nej pokračovať.
Z konkurenčnej TV JOJ sa ozval hlas programového riaditeľa Františka Borovského, že Markíza mala hneď jednoznačne povedať, že Rasťo Žitný v televízii končí. „Človek, ktorý zabije dieťa na ceste, nemôže moderovať spravodajskú reláciu,“ povedal Borovský pre Šoubiznis.sk. Borovský, ktorý istý čas pracoval aj pre Markízu, si nevie predstaviť, že by takýto človek sedel v štúdiu a hlásil správy o dopravnej nehode. „To by mi prišlo ako z iného sveta. Myslím si, že slovenské médiá by mali byť už trochu ďalej. V mojich očiach stratil kredit,“ vyhlásil Borovský.
Otázka moderátorov slovenských televízií je naozaj aktuálna. Vďaka vysokej sledovanosti sa z nich stali mimoriadne populárni ľudia a celebrity prvého rangu. To je normálna vec, ale akosi sa to na Slovensku zvrhlo.
Aj komerčné televízie si musia byť vedomé, že moderovať hlavné správy musí človek, ktorý nielen dobre vyzerá, prirodzene číta, ale ktorý vzbudzuje prirodzenú dôveryhodnosť. Preto by pre túto kategóriu ľudí mali platiť isté – nepísané a možno aj písané a v zmluve zakotvené – pravidlá. Napríklad by to nemali byť osoby, ktoré priveľmi často striedajú milencov. Iste, reč je najmä o Mariane Ďurianovej, ktorá sa oveľa viac hodí do Playboya ako do hlavných správ. Markíza jej však vôbec nepomohla získať si lepší kredit, keď ju napríklad nasadila do večerného vysielania, aby rozoberala svoje skrachované manželstvo. Markíza sa zo svojich populárnych moderátorských tvárí snaží vyťažiť čo najviac – a tak musí Patrik Švajda tancovať a menej výrazný Rasťo Žitný, ktorý bulvár zaujal výraznejšie len svojím rozvodom, potom musí dobiehať kolegu. Treba ho nasadiť do večernej šou – a popularita pôjde hore. Robiť z moderátorov správ bulvárne celebrity a zabávačov je veľmi zlá stratégia. Najmä na Slovensku, kde verejnoprávne televízne správy tradične trpia nezáživnosťou a podozrením z lojálnosti k tým, čo vládnu. Preto najmä televízne noviny rodinne orientovanej Markízy (TV JOJ stavila na infotainment) sú hlavnými správami v slovenských televíziách. Je to síce trochu netradičné, aby komerčná televízia nahrádzala verejnoprávnu, ale v slovenských pomeroch je to od vzniku súkromnej konkurencie normálna vec. A Markíze sa to aj vypláca.
Nikto nemôže žiadať, aby komerčná televízia posadila do moderátorských kresiel ľudí staršieho veku, ktorí boli napríklad uznávanými reportérmi či komentátormi – a o veci vedia viac ako obyčajní čítači správ. To by mala robiť skôr verejnoprávna televízia. Ale žiadať od komerčnej televízie, ktorej správy pozerá väčšina obyvateľov tejto krajiny, aby vnímala aj svoju spoločenskú zodpovednosť, hádam nie je tak veľa. Správy by nám preto nemuseli čítať ľudsky nedozreté osoby bez morálnych zábran, ktoré iba dobre vyzerajú. Stačilo by zopár bodov do pracovnej zmluvy – pracovať na svojom kredite, odbornom raste, dodržiavať na verejnosti dôstojnosť hodnú tohto postu, rešpektovať pravidlá slušnosti a morálky. Je to veľa?
Z konkurenčnej TV JOJ sa ozval hlas programového riaditeľa Františka Borovského, že Markíza mala hneď jednoznačne povedať, že Rasťo Žitný v televízii končí. „Človek, ktorý zabije dieťa na ceste, nemôže moderovať spravodajskú reláciu,“ povedal Borovský pre Šoubiznis.sk. Borovský, ktorý istý čas pracoval aj pre Markízu, si nevie predstaviť, že by takýto človek sedel v štúdiu a hlásil správy o dopravnej nehode. „To by mi prišlo ako z iného sveta. Myslím si, že slovenské médiá by mali byť už trochu ďalej. V mojich očiach stratil kredit,“ vyhlásil Borovský.
Otázka moderátorov slovenských televízií je naozaj aktuálna. Vďaka vysokej sledovanosti sa z nich stali mimoriadne populárni ľudia a celebrity prvého rangu. To je normálna vec, ale akosi sa to na Slovensku zvrhlo.
Aj komerčné televízie si musia byť vedomé, že moderovať hlavné správy musí človek, ktorý nielen dobre vyzerá, prirodzene číta, ale ktorý vzbudzuje prirodzenú dôveryhodnosť. Preto by pre túto kategóriu ľudí mali platiť isté – nepísané a možno aj písané a v zmluve zakotvené – pravidlá. Napríklad by to nemali byť osoby, ktoré priveľmi často striedajú milencov. Iste, reč je najmä o Mariane Ďurianovej, ktorá sa oveľa viac hodí do Playboya ako do hlavných správ. Markíza jej však vôbec nepomohla získať si lepší kredit, keď ju napríklad nasadila do večerného vysielania, aby rozoberala svoje skrachované manželstvo. Markíza sa zo svojich populárnych moderátorských tvárí snaží vyťažiť čo najviac – a tak musí Patrik Švajda tancovať a menej výrazný Rasťo Žitný, ktorý bulvár zaujal výraznejšie len svojím rozvodom, potom musí dobiehať kolegu. Treba ho nasadiť do večernej šou – a popularita pôjde hore. Robiť z moderátorov správ bulvárne celebrity a zabávačov je veľmi zlá stratégia. Najmä na Slovensku, kde verejnoprávne televízne správy tradične trpia nezáživnosťou a podozrením z lojálnosti k tým, čo vládnu. Preto najmä televízne noviny rodinne orientovanej Markízy (TV JOJ stavila na infotainment) sú hlavnými správami v slovenských televíziách. Je to síce trochu netradičné, aby komerčná televízia nahrádzala verejnoprávnu, ale v slovenských pomeroch je to od vzniku súkromnej konkurencie normálna vec. A Markíze sa to aj vypláca.
Nikto nemôže žiadať, aby komerčná televízia posadila do moderátorských kresiel ľudí staršieho veku, ktorí boli napríklad uznávanými reportérmi či komentátormi – a o veci vedia viac ako obyčajní čítači správ. To by mala robiť skôr verejnoprávna televízia. Ale žiadať od komerčnej televízie, ktorej správy pozerá väčšina obyvateľov tejto krajiny, aby vnímala aj svoju spoločenskú zodpovednosť, hádam nie je tak veľa. Správy by nám preto nemuseli čítať ľudsky nedozreté osoby bez morálnych zábran, ktoré iba dobre vyzerajú. Stačilo by zopár bodov do pracovnej zmluvy – pracovať na svojom kredite, odbornom raste, dodržiavať na verejnosti dôstojnosť hodnú tohto postu, rešpektovať pravidlá slušnosti a morálky. Je to veľa?
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.