Podaktorí si zo školských lavíc spomenú, že v malebnej východočeskej Litomyšli sa narodil autor Predanej nevesty. Znalci i početní rôznorodí obdivovatelia Bedřicha Smetanu si tu jeho odkaz uctievajú už po päťdesiaty raz.
Smetanov festival sa koná priamo v utešenom zámku, ktorého skultivované okolie s parkom, kúzelné „podhradie“ s arkádovým námestím, starobylými uličkami a košatými stromami nad riečkou prispievajú k estetickému zážitku tohto jedinečného „genius loci“.
Z pestrého kvalitného programu Smetanovej Litomyšle 2008, ktorej úroveň a ohlas už dávnejšie prekročili hranice jej vlasti, som videl časť skúšky doobeda a fascinujúci podvečer s Českou filharmóniou na pódiu pod taktovkou 75-ročného Libora Peška (dlhoročného šéfa liverpoolskej filharmónie a bývalého šéfa Slovenskej filharmónie). Predviedli priam kultový „český program“, ktorý patril k vrcholom festivalu: cyklus symfonických básní B. Smetanu Má vlast.
Vibrujúce nuansy interpretácie národnej a zároveň svetovej hudby pod vedením českého dirigenta boli ohromujúce.
Nestarnúci Libor Pešek vtiahol vyše dvetisíc návštevníkov do tónov Vyšehradu, Vltavy, Tábora a ďalších kusov tohto unikátneho symfonického útvaru úspornými, ale o to magickejšími gestami. Česká filharmónia, vedomá si slávnostnej chvíle, hrala s virtuózne disciplinovanou vervou. Vari najplastickejšie zo 6 symfonických básní zapôsobili Blaník a Šárka. Zaslúžená nesnobská standing ovation len utvrdila vzácne sugestívny dojem.
Po reštaurácii by náš bratislavský hrad tiež mohol (mal) obnoviť operné, symfonické večery alebo dokonca zahájiť samostatnú festivalovú éru, napríklad slovanskej opery... Zatiaľ sa cez leto prezentujú naši filharmonici, zboristi i sólisti v okolí Viedne (i Bratislavy), napríklad v St. Margarethene v starom Rímskom kameňolome v príťažlivej inscenácii Verdiho Traviaty...
Litomyšlskí konšeli sú výzvou i inšpiráciou.
Smetanov festival sa koná priamo v utešenom zámku, ktorého skultivované okolie s parkom, kúzelné „podhradie“ s arkádovým námestím, starobylými uličkami a košatými stromami nad riečkou prispievajú k estetickému zážitku tohto jedinečného „genius loci“.
Z pestrého kvalitného programu Smetanovej Litomyšle 2008, ktorej úroveň a ohlas už dávnejšie prekročili hranice jej vlasti, som videl časť skúšky doobeda a fascinujúci podvečer s Českou filharmóniou na pódiu pod taktovkou 75-ročného Libora Peška (dlhoročného šéfa liverpoolskej filharmónie a bývalého šéfa Slovenskej filharmónie). Predviedli priam kultový „český program“, ktorý patril k vrcholom festivalu: cyklus symfonických básní B. Smetanu Má vlast.
Vibrujúce nuansy interpretácie národnej a zároveň svetovej hudby pod vedením českého dirigenta boli ohromujúce.
Nestarnúci Libor Pešek vtiahol vyše dvetisíc návštevníkov do tónov Vyšehradu, Vltavy, Tábora a ďalších kusov tohto unikátneho symfonického útvaru úspornými, ale o to magickejšími gestami. Česká filharmónia, vedomá si slávnostnej chvíle, hrala s virtuózne disciplinovanou vervou. Vari najplastickejšie zo 6 symfonických básní zapôsobili Blaník a Šárka. Zaslúžená nesnobská standing ovation len utvrdila vzácne sugestívny dojem.
Po reštaurácii by náš bratislavský hrad tiež mohol (mal) obnoviť operné, symfonické večery alebo dokonca zahájiť samostatnú festivalovú éru, napríklad slovanskej opery... Zatiaľ sa cez leto prezentujú naši filharmonici, zboristi i sólisti v okolí Viedne (i Bratislavy), napríklad v St. Margarethene v starom Rímskom kameňolome v príťažlivej inscenácii Verdiho Traviaty...
Litomyšlskí konšeli sú výzvou i inšpiráciou.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.