vlani som v našej domácnosti navrhla verziu Vianoc bez darov. Zvyšné osadenstvo namietalo, po šnúre presviedčania ale na experiment pristúpilo. Zatiaľ čo ja som ukážkovo splnila dohodu, pod stromčekom sa objavili tri dary, všetky s mojou menovkou. Nebola to práve sviatočná mágia, čo v našej obývačke zavládlo. Ako je možné, že takéto chvíle si dokážeme pripraviť darmi?
Dávanie a prijímanie darov možno podľa psychiatra a autora našej rubriky .o duši Michala Pataráka chápať ako formu komunikácie. „Venovaním darčekov nám chce príbuzný s daným komunikačným štýlom veľakrát niečo konkrétne povedať. Darček je v tomto prípade symbolom, materiálnym nosičom určitého odkazu, istým štýlom prejavenia lásky. Ak ide o preferovaný štýl jedinca, ide o jeho jazyk lásky,“ vysvetľuje a odkazuje na prácu amerického autora Garyho Chapmana.
„Bolo by fajn, keby si rodičia a deti spomenuli na tých, čo žiadne hračky nemajú.“
Keď však darca a obdarovaný hovoria rozdielnym jazykom lásky, nastáva problém: „Ten, čo nemusí mať rád prijímanie darčekov, sa zvyčajne núti, aby vydal nejaké signály radosti alebo spokojnosti. Predstiera ich. Po čase ho to väčšinou prestane baviť. Problém ich vzájomnej rovnováhy v tejto veci je otázkou obojstranného poznania, ako aj akceptovania. Časom síce môžeme spoznať, že náš partner nie je na darčeky, ale to, že vďaka tomu nepotrebuje ani darovať nič nám, môžeme zobrať až príliš senzitívne, hlavne vtedy, ak ide o náš jazyk lásky,“ približuje Patarák. Namiesto násilných zmien preto odporúča otvoriť radšej aj iné komunikačné kanály a jemne upozorňovať na to, že ten náš je odlišný. „Vo všeobecnosti je dobré žiť skôr v pravde ako v rituálnych tančekoch a ceremóniách. Dramatické zmeny v tejto oblasti však podľa môjho názoru nie je vhodné zavádzať práve počas Vianoc,“ nazdáva sa psychiater a dodáva, že do úvahy treba brať aj rôzne vzťahové premenné a okolnosti.
anjelstvo pre šéfa
Ak darmi komunikujeme, prečo neskúsiť formát „nedarovať, resp. nedostať nič“ posunúť na inú úroveň? S darom-nedarom sa dá pracovať, navyše spôsobom, ktorý môže uspokojiť aj neoblomných fanúšikov štandardného darovania. V skratke to vyzerá tak, že peniaze určené na kúpu niečoho hmotného posunie darca inému subjektu, ktorý ich použije na uskutočnenie vlastných aktivít a projektov.
Šéf slovenského Google Rasťo Kulich s partnerkou poprosili hostí na svojej svadbe, aby namiesto darov finančne podporili dobročinné organizácie. Reakcie boli pozitívne, ženíchov zamestnávateľ navyše vyzbieranú sumu zdvojnásobil v rámci programu Google Matching, ktorý funguje aj na Slovensku.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.