Motoristické médiá a rubriky prinášajú na začiatku zimy články plné rád, ako šoférovať v zime. Že treba spomaliť, začať dávať pozor, plyn radšej ani nepoužívať a auto vybaviť pre prípad uviaznutia v záveji – konzerva s fazuľou, kanister s palivom, teplá deka, lopata, vrece so štrkom…
No a bedákajúci Bratislavčania sa ozývajú, že predávajú jaguary či mercedesy, lebo nevedeli v zime vyjsť na Slavín a kupujú džípy, aby sa mohli vyškriabať na Kolibu. Pózujú, že bývať alebo pracovať v prominentných bratislavských oblastiach je vlastne veľmi nepohodlné a vyžaduje ešte aj zmenu vozového parku.
päťtisíc nedopísaných esemesiek
Pravda je taká, že špeciálne „šoférovanie v zime” je úplný nezmysel a nijako sa nelíši od šoférovania na jar, v lete a na jeseň. V takej Škandinávii „šoférujú v zime” šesť mesiacov v roku a žiadne veľké haló okolo toho nerobia. S klesajúcou ortuťou v teplomere či rastúcou snehovou pokrývkou by sme nemali prispôsobovať štýl jazdy – šoférovať dobre, bezpečne, pozorne a citlivo treba po celý rok.
Ak za volantom netelefonujeme, nesúkame do seba bagetu z benzínky, netíšime rozplakané dieťa, ale dávame pozor na to, čo sa deje s autom a okolo neho, nič nás neprekvapí. Akceptujme fakt, že počas šoférovania nezvládneme robiť ďalšiu činnosť – satirický spravodajský web The Onion tento rok vydal správu, podľa ktorej je každoročne obeťou nepozornosti za volantom až 5 000 nedopísaných esemesiek.
Celoročne, nielen v zime by sme za volantom mali byť tolerantní – často vidíme, ako sa na zasnežených cestách vodiči rozbiehajú rozvážne a pokračujú slimačím tempom, aj keď je za nimi dlhá kolóna. Isteže, že sú to neohľaduplní sebci, ale nemusíme im to pripomínať trúbením ani gestom. Skúsme ich chvíľu strpieť, predbiehanie nestojí za chaos, ktorý ním vyrábame. Takisto púšťajme chodcov na priechodoch, aj keď majú slúchadlá v ušiach a oči len pre smartfón.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.