Zuska Kepplová vyštudovala scenáristiku na VŠMU a v roku 2005 vyhrala súťaž Poviedka. V súčasnosti študuje v Budapešti na Central European University v Budapešti odbor Gender Studies.
.čo je podstatou vášho štúdia?
Na Central European University má Gender Studies inú podobu, než som si odskúšala na Filozofickej fakulte UK (Rodové štúdie). Gender Studies tu má vlastnú katedru amedzinárodných pedagógov. Podstata štúdia sa nelíši od iných odborov – naučiť sa akademicky rozmýšľať. Predmety sa volia, takže každý si „namixuje“ svoje vlastné gender studies. Povinný je kurz, v ktorom sme sa oboznámili s históriou ženských hnutí. V druhom semestri sme sa venovali teórii. Ďalej bolo povinné Academic writing a Method courses. Pálenie podprseniek a „‚man bashing“ nebolo medzi voliteľnými predmetmi.
.je to pre vás „užitočné“ štúdium. Povedané inak, chcete sa tomu odboru venovať aj vo svojej profesii alebo ste skôr pociťovali potrebu sama sa v tejto téme zorientovať?
V témach gender studies som sa sčasti zorientovala už na UK, aj keď v Bratislave sa vyučoval skôr „hard core“ feminizmus bez prímesi iných odvetví. Chcela som vedieť viac, pretože po čase sa mi zdalo, že určité argument sa zacykľujú a ja som nechcela vedieť odpovede, ale naučiť sa klásť otázky.
.kritici ako napríklad Roger Scruton tomuto odboru vyčítajú, že je to už svojím označením predmet štúdia prezentujúci ideologický postoj, ktorý sa od študentov očakáva. Pripúšťate aj vy, že je to tak?
Aby som citovala jednu našu doktorantku: kým na iných odboroch majú víziu, my máme „problém“. Myslím si, že to výborne vystihuje hlboko podozrievavý tón, ktorým sa ľudia bavia na tému gender studies.
.podozrievavý tón vyplýva z toho, že gender studies vnímajú ako predmet, ktorý vychováva angažované feministky...
Gender Studies je predmet štúdia, ktorý vychádza z aktivizmu ženských hnutí, a preto vyčítať angažovanosť nie je namieste. Samozrejme, od čias sufražetiek prešlo už veľa času. Feminizmus sa udomácňuje na akadémiách, a tak, ako by sa iné odbory dali nálepkovať ako vlajková loď konzervativizmu, liberalizmu či „ekologizmu“, gender studies združuje najmä (ale nie výlučne) ľavicové postoje. Napriek tomu simyslím, že bez „ideológie“ to v gender studies nejde. Gender studies môže byť pre niekoho svetonázorom, podobne ako napríklad Environmental studies alebo Nationalism studies alebo vlastne akékoľvek štúdie. Myslím si, že výber štúdia študentov ihneď nejako názorovo nasmerúva a formuje. Na akadémii to prebieha na inej úrovni ako v mimovládnych organizáciách. Mam skôr pocit, že som si zvolila, do akej debaty sa chcem zapojiť.
.aká je motivácia vašich spolužiakov? Prečo sa rozhodli, že pôjdu študovať práve tento odbor?
Moji spolužiaci/čky (áno aj vmužskom rode) mali rôzne motivácie. Plány máme tiež rôzne. Môže to vyzerať ako liaheň aktivistov, ale podľa mňa je veľmi zdravé, ak aktivizmus zostáva v kontakte s akadémiou a naopak. Ak sa ideológia ocitla na čiernej listine slov, tak objektivita je tam z určitého pohľadu tiež.
Zuska Keplová
.eč
.čo je podstatou vášho štúdia?
Na Central European University má Gender Studies inú podobu, než som si odskúšala na Filozofickej fakulte UK (Rodové štúdie). Gender Studies tu má vlastnú katedru amedzinárodných pedagógov. Podstata štúdia sa nelíši od iných odborov – naučiť sa akademicky rozmýšľať. Predmety sa volia, takže každý si „namixuje“ svoje vlastné gender studies. Povinný je kurz, v ktorom sme sa oboznámili s históriou ženských hnutí. V druhom semestri sme sa venovali teórii. Ďalej bolo povinné Academic writing a Method courses. Pálenie podprseniek a „‚man bashing“ nebolo medzi voliteľnými predmetmi.
.je to pre vás „užitočné“ štúdium. Povedané inak, chcete sa tomu odboru venovať aj vo svojej profesii alebo ste skôr pociťovali potrebu sama sa v tejto téme zorientovať?
V témach gender studies som sa sčasti zorientovala už na UK, aj keď v Bratislave sa vyučoval skôr „hard core“ feminizmus bez prímesi iných odvetví. Chcela som vedieť viac, pretože po čase sa mi zdalo, že určité argument sa zacykľujú a ja som nechcela vedieť odpovede, ale naučiť sa klásť otázky.
.kritici ako napríklad Roger Scruton tomuto odboru vyčítajú, že je to už svojím označením predmet štúdia prezentujúci ideologický postoj, ktorý sa od študentov očakáva. Pripúšťate aj vy, že je to tak?
Aby som citovala jednu našu doktorantku: kým na iných odboroch majú víziu, my máme „problém“. Myslím si, že to výborne vystihuje hlboko podozrievavý tón, ktorým sa ľudia bavia na tému gender studies.
.podozrievavý tón vyplýva z toho, že gender studies vnímajú ako predmet, ktorý vychováva angažované feministky...
Gender Studies je predmet štúdia, ktorý vychádza z aktivizmu ženských hnutí, a preto vyčítať angažovanosť nie je namieste. Samozrejme, od čias sufražetiek prešlo už veľa času. Feminizmus sa udomácňuje na akadémiách, a tak, ako by sa iné odbory dali nálepkovať ako vlajková loď konzervativizmu, liberalizmu či „ekologizmu“, gender studies združuje najmä (ale nie výlučne) ľavicové postoje. Napriek tomu simyslím, že bez „ideológie“ to v gender studies nejde. Gender studies môže byť pre niekoho svetonázorom, podobne ako napríklad Environmental studies alebo Nationalism studies alebo vlastne akékoľvek štúdie. Myslím si, že výber štúdia študentov ihneď nejako názorovo nasmerúva a formuje. Na akadémii to prebieha na inej úrovni ako v mimovládnych organizáciách. Mam skôr pocit, že som si zvolila, do akej debaty sa chcem zapojiť.
.aká je motivácia vašich spolužiakov? Prečo sa rozhodli, že pôjdu študovať práve tento odbor?
Moji spolužiaci/čky (áno aj vmužskom rode) mali rôzne motivácie. Plány máme tiež rôzne. Môže to vyzerať ako liaheň aktivistov, ale podľa mňa je veľmi zdravé, ak aktivizmus zostáva v kontakte s akadémiou a naopak. Ak sa ideológia ocitla na čiernej listine slov, tak objektivita je tam z určitého pohľadu tiež.
Zuska Keplová
.eč
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.