Maliar maľuje krajinu. Nanáša na plátno vrstvy farieb a snaží sa nimi vyvolať rovnaké alebo podobné optické vnemy, aké máme pri pohľade na skutočnú krajinu. Naozajstné farby prírody sú tu imitované niečím umelým, ale to umelé je často prírodného pôvodu. Vitajte v kolobehu farieb v prírode a umení.
V posledných piatich textoch v rubrike Veda sme sa venovali farbám v prírode. O farbách, ktorými sa túto prírodu (a mnoho iných vecí) snažia zachytiť maliari, reč nebola. To je zdanlivo celkom prirodzené, pretože farby na obraze nie sú také prirodzené ako farby prírody, ale v skutočnosti je delenie farieb na prirodzené a umelé tak trochu umelé.
Maľovanie obrazu je skoro vždy vytváraním ilúzie, ale pomocou prirodzených prostriedkov. Umenie je vždy aspoň trochu umelé, veď nie nadarmo majú tieto dve slová v mnohých jazykoch rovnaký základ, ale to neznamená, že by nebolo prirodzené. Takže ako je to tými farbami? Sú prirodzené alebo umelé? Alebo aj také, aj také? Spýtali sme sa chemičky Jany Želinskej, ktorá učí na Vysokej škole výtvarných umení, a maliara Milana Bočkaya, ktorý učí na Škole umeleckého priemyslu.
S Janou Želinskou o používaných farbách
.nakoľko sa vo výtvarnom umení uplatňujú prírodné farby?
Farbu tvorí pigment alebo farbivo a takzvané spojivo. Pigmenty sú anorganické látky, farbivá organické. A jedny aj druhé môžu byť buď prírodné, alebo umelo pripravené, alebo syntetické. Pod umelo pripravenými rozumieme látky, ktoré sú z prírodných získané nejakou extrakciou, vysušením alebo iným primitívnym spôsobom. Syntetické pigmenty alebo farbivá sú produkty syntézy čiže spojenia dvoch alebo viacerých látok. Ako príklad prírodného pigmentu môžem uviesť ultramarín, čo je drvený prírodný polodrahokam. Príkladmi prírodných farbív sú rastlinné indigo a živočíšny karmín, ktorý sa získava z vošiek nachových.
.kedy
V posledných piatich textoch v rubrike Veda sme sa venovali farbám v prírode. O farbách, ktorými sa túto prírodu (a mnoho iných vecí) snažia zachytiť maliari, reč nebola. To je zdanlivo celkom prirodzené, pretože farby na obraze nie sú také prirodzené ako farby prírody, ale v skutočnosti je delenie farieb na prirodzené a umelé tak trochu umelé.
Maľovanie obrazu je skoro vždy vytváraním ilúzie, ale pomocou prirodzených prostriedkov. Umenie je vždy aspoň trochu umelé, veď nie nadarmo majú tieto dve slová v mnohých jazykoch rovnaký základ, ale to neznamená, že by nebolo prirodzené. Takže ako je to tými farbami? Sú prirodzené alebo umelé? Alebo aj také, aj také? Spýtali sme sa chemičky Jany Želinskej, ktorá učí na Vysokej škole výtvarných umení, a maliara Milana Bočkaya, ktorý učí na Škole umeleckého priemyslu.
S Janou Želinskou o používaných farbách
.nakoľko sa vo výtvarnom umení uplatňujú prírodné farby?
Farbu tvorí pigment alebo farbivo a takzvané spojivo. Pigmenty sú anorganické látky, farbivá organické. A jedny aj druhé môžu byť buď prírodné, alebo umelo pripravené, alebo syntetické. Pod umelo pripravenými rozumieme látky, ktoré sú z prírodných získané nejakou extrakciou, vysušením alebo iným primitívnym spôsobom. Syntetické pigmenty alebo farbivá sú produkty syntézy čiže spojenia dvoch alebo viacerých látok. Ako príklad prírodného pigmentu môžem uviesť ultramarín, čo je drvený prírodný polodrahokam. Príkladmi prírodných farbív sú rastlinné indigo a živočíšny karmín, ktorý sa získava z vošiek nachových.
.kedy
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.