Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Levice sú Slovensko

.radovan Potočár .časopis .esej

To, čo Karel Schwarzenberg označil pri utečeneckej kríze za českú „malosť“ a „zamindrákovanosť“, by mohol zopakovať aj u nás.

Vôbec pritom nejde o črtu malomestskú, levickú, ale o črtu národnú.

Ak ste cudzinec a ak na spoznanie Slovenska máte jediný večer, Levický jarmok vám poskytne esenciu. Bude to vaša najslovenskejšia skúsenosť.

Centrum mesta uzavreli, na konci každej ulice stojí krížom Kia Cee’d (Pomáhať a chrániť) alebo postávajúci policajt, ktorý očividne vôbec nechce byť postávajúcim policajtom. Keby to bolo možné, oveľa radšej by robil občasné kontroly a používal nevyhnutné donucovacie prostriedky. Toľko odčítate z mimiky.

Ulice lemujú stánky rôznej šírky, výšky i vzhľadu. Hitom sezóny je vkusná kovová konštrukcia a igelit. Väčšinu stánkov pokrývajú popísané listy formátu A4 vo vyťahaných euroobaloch. Marketing jarmočníkov vychádza z tradície slovenských stánkov rýchleho občerstvenia a slovenských marketérov z deväťdesiatych rokov – zľavy, akcie, percentá dole.

Na predaj sú tu popri obligátnych zaľúbených medovníkoch (Ľúbim ťa/Môjmu prasiatku/Barborke) aj údené syry, papuče, medovina, podprsenky, turecký med, hračkárske samopaly, žužu, textil (nie oblečenie, textil), balóny, cukrová vata, talizmany, kotlíky, vznášajúce sa helikoptéry, tekvicové jadierka, pelendreky, súdky na kapustu, kalendáre s mačiatkami, trdelníky, bezpečnostné zámky, cédečká a kazety (!), cigánske pečienky, jaternice a všetko ostatné.

Ďalší sortiment ponúkajú imigranti. Do Levíc dorazila prvá imigrantská vlna a medzi jarmočníkov sa vmiešali traja (číslom: 3) Eritrejčania. Je to prvýkrát, čo v Leviciach vidím černocha. Ale je pravda, že posledné roky som spoločenský život v Leviciach zanedbával. Je možné, že invázia sa začala už dávnejšie. Radšej sa informujte.

Černošskí jarmočníci chodia pomedzi ľudí a ponúkajú značne alternatívny tovar: drevené masky, luky a sošky, ktoré vyzerajú presne ako vaša prvá asociácia s výrazom východná Afrika. Máte silné nutkanie od každého z nich si niečo kúpiť alebo sa aspoň pristaviť, zdvorilo pokonverzovať a vytiahnuť z peňaženky pár drobných. Celkom podvedome sa začnete cítiť previnilo. Netušíte prečo.

Černoch, ktorý chodí pomedzi ľudí pojedajúcich jaternice s výrazom pána predávajúceho večer ružičky po podnikoch, ponúka bubny. Je to váš obľúbený jarmočník. Zdá sa, že sympatie/súcit má u väčšiny ľudí. Iba niektorí ho akože nevidia a iba niektorí reagujú podráždene, dupnú nohou, odháňajú ho ako holuba.

Eritrejský jarmočník s bubnami osloví skupinku pojedajúcu langoše (bratislavské reálie: kebab do ruky) a popíjajúcu burčiak. Fúzatý muž na černocha chvíľu mlčky zazerá, ešte jeden kúsok, kečup, cesnak, majonéza, a vy viete, že sa to láme práve v tomto okamihu. Černoch dostane od pána s langošom živelnú maďarskú odpoveď. Úplne mu rozumieť nebudete, az angyalat, bazmeg, fekete, ale z pár slov a gest pochopíte: že nie, že čierny, že zle je.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite