Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Z kultového románu kultová inscenácia nebude

.peter Scherhaufer .časopis .divadlo

Kultový román Rivers of Babylon vstúpil na divadelné dosky! Knižný debut Petra Pišťanka o našom porevolučnom podsvetí a výstupe k moci pripravil pre SND ...

... slovinský režisér Diego de Brea. Jeho inscenácia má sugestívnu atmosféru, hovorí moderným divadelným jazykom, ale celkový dojem oslabuje jej žánrová nerovnováha.

Na prvý pohľad sa román Rivers of Babylon môže zdať ťažko prenositeľný do divadla. Neobsahuje totiž žiadne dlhšie dialógy, zato však množstvo priestorových – akoby filmových – strihov, pričom jeho groteskné charaktery sú zväčša jednofarebné. Takmer nemožné sa však stalo skutočnosťou a divadelný text, ktorý podľa románu vytvoril samotný režisér, rozhodne patrí k tomu najlepšiemu, čo inscenácia ponúka.

Približne tristostranový román zhustil Diego de Brea do dvoch divadelných hodín. Vychádzal iba z existujúceho materiálu, pričom zachoval aj veľkú časť dejových liniek. Výsledný text veľmi prirodzene kombinuje dialogické pasáže s vnútornými monológmi, spevom (v knihe, samozrejme, nebol), ako aj s epickými „príhovormi“, ktoré informujú diváka o tom, ako sa vyvinula dejová linka, ktorú nebolo možné stvárniť na javisku. Prestrihy medzi jednotlivými situáciami radí režisér tak, aby nimi udržal pozornosť aj napätie. Ešte na druhej premiére však niektorým z nich chýbal povestný tmel, ktorým by prechody získali svižnejší a vyváženejší temporytmus. Reprízy tento nedostatok určite zahoja.

V centre pozornosti Rivers of Babylon stojí hotelový kurič Rácz, ktorý sa zo spodku spoločenského rebríčka svojou sedliackou inteligenciou, sebavedomou aroganciou, ale predovšetkým chladným kalkulovaním dostane až na samotný vrchol – do politiky.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite