Film režiséra Paula Haggisa predstavuje vydarený pokus vyrovnať sa s dôsledkami vojny v Iraku. Keď sa jeden z vojakov po návrate z misie v Iraku stratí, jeho otec, bývalý vojenský vyšetrovateľ, sa vydá v jeho stopách. Čoskoro zistí, že syn sa stal obeťou vraždy a jeho pátranie sa zameria na odhalenie páchateľov. Snímka preberá rysy klasickej detektívky, vyšetrovanie zločinu i nájdenie páchateľov predstavuje len zámienku na odkrývanie problémov USA. Pomocou dôsledne inscenovaných situácií a zväčša bez citovej manipulácie nám režisér podáva správu o stave americkej spoločnosti a zobrazuje vážne zlyhanie inštitúcií. Hlavná dejová línia je z tohto dôvodu obohatená o viacero podružných motívov, ktoré prehlbujú výpovednú rovinu diela, ale z hľadiska rozprávania majú len minimálny význam a spomaľujú spád filmu. Príbeh má viaceré slabšie miesta, postavy sú vykreslené precíznejšie. Tommy Lee Jones exceluje v role bývalého vojenského vyšetrovateľa, ktorý nedokáže pochopiť ani prijať zmeny v armáde ani spoločnosti. Policajtka v podaní Charlize Theron prechádza realisticky naznačenou zmenou od nezáujmu k angažovanosti. Haggis preukázal cit pre obraz, na niektorých miestach sa pekne pohral so symbolickými prvkami. Film V údolí Elah by potreboval kompaktnejší príbeh, ako výpoveď o morálnom zlyhaní spoločnosti je dostatočne presvedčivý. Bez pátosu, ale o to dôraznejšie, kladie zásadné otázky o smerovaní súčasnej Ameriky.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.