Český preklad novej knihy Konrada Paula Liessmanna Hodina duchov je voľným pokračovaním (a miestami zbytočným opakovaním) jeho bestselleru Teória nevzdelanosti. Ten rozvíril diskusie o tom, kam sa uberá školstvo v spoločnosti, ktorá sa pyšne nazýva „vzdelanostnou“.
Ak si niekto krátko po sebe prečíta knihu Tomáša Feřteka Co je nového ve vzdělávání (písal som o nej v .týždni 3/2016) a Liessmannovu Hodinu duchov, zostane možno zmätený. Tie dve knihy sú ukážkou hlbokého rozkolu medzi vzdelávacími expertmi. Feřtek nás presviedča, že väčšinu problémov dnešnej školy spôsobila jej neprispôsobenosť dnešnému svetu a nedostatok zmien. Liessmann vidí, naopak, príčinu väčšiny problémov v primnohých zmenách, ktoré škola podstupuje, aby sa dnešnému svetu prispôsobila.
liessmannove terče
V prvej kapitole sa Liessmann vracia k nosným témam svojej prvej knihy. Pokiaľ ide o kritiku bolonského procesu (čiže Európskou úniou naordinovaného zjednotenia vysokého školstva), tu je dobre zorientovaný a s jeho výhradami možno súhlasiť. No v prípade testov PISA, ktoré mu už dávno ležia v žalúdku, nie je až taký presvedčivý. Tvrdí napríklad, že „výsledky týchto testov už z čisto štatistických dôvodov stoja na vratkých nohách“ a ilustruje to porovnaním počtu testovaných žiakov v Nemecku a Švajčiarsku. Jeho laická úvaha prezrádza, že štatistickým metódam príliš nerozumie.
V druhej kapitole karikuje a spochybňuje kompetentnosť expertov na vzdelávanie.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.