Watson nie je človek, ale umelá inteligencia. Zoznámte sa s jeho kolegami.
Go je staroveká čínska hra, ktorá sa hráva už od dynastie Čou. Hráči na striedačku pokladajú čierne a biele kamene na veľkú šachovnicu (goban). Úlohou hráča je obkľúčiť kamene súpera a dobyť čo najviac územia pre seba. Hra takmer bez pravidiel vyzerá jednoducho, považuje sa však za jednu z najzložitejších na svete. Pri šachu existuje 10^120 možností odohrania partie, pri go je to až 10^761 možných scenárov (jednotka a 761 núl). To je aj dôvod, prečo je jednou z najväčších výziev pre umelú inteligenciu.
Za posledné roky sa podarilo umelej inteligencii (AI) poraziť ľudí takmer vo všetkých obľúbených hrách – v hre reversi porazil počítačový program šampióna už v roku 1980. V roku 1996 porazil Deep Blue od IBM úradujúceho majstra Garyho Kasparova. V roku 1997 porazil softvér Maven amerického šampióna Adama Logana v scrabble. Go však ostávalo dlhodobo nedosiahnuteľnou métou. Kombinácií je tak veľa, že počítač ich nedokáže všetky rozlúsknuť – bez ohľadu na to, aký je výkonný – a programátori musia využívať šikovnejšie algoritmy, pokus-omyl už nestačí.
muž verzus stroj
Teraz sa to možno zmení. Softvér AlphaGo, za ktorým stojí laboratórium Google DeepMind, v októbri minulého roka porazil Francúza Fana Huia, európskeho šampióna v go.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.