Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Opýtajte sa robota

.alexander Mravčák .časopis .technológie

Šéfkuchárovi Watsonovi prezradíte, aký typ kuchyne obľubujete, aké suroviny máte poruke, a on vymyslí recept. Napísal dokonca kuchársku knihu.

Watson nie je človek, ale umelá inteligencia. Zoznámte sa s jeho kolegami.

Go je staroveká čínska hra, ktorá sa hráva už od dynastie Čou. Hráči na striedačku pokladajú čierne a biele kamene na veľkú šachovnicu (goban). Úlohou hráča je obkľúčiť kamene súpera a dobyť čo najviac územia pre seba. Hra takmer bez pravidiel vyzerá jednoducho, považuje sa však za jednu z najzložitejších na svete. Pri šachu existuje 10^120 možností odohrania partie, pri go je to až 10^761 možných scenárov (jednotka a 761 núl). To je aj dôvod, prečo je jednou z najväčších výziev pre umelú inteligenciu.

Za posledné roky sa podarilo umelej inteligencii (AI) poraziť ľudí takmer vo všetkých obľúbených hrách – v hre reversi porazil počítačový program šampióna už v roku 1980. V roku 1996 porazil Deep Blue od IBM úradujúceho majstra Garyho Kasparova. V roku 1997 porazil softvér Maven amerického šampióna Adama Logana v scrabble. Go však ostávalo dlhodobo nedosiahnuteľnou métou. Kombinácií je tak veľa, že počítač ich nedokáže všetky rozlúsknuť – bez ohľadu na to, aký je výkonný – a programátori musia využívať šikovnejšie algoritmy, pokus-omyl už nestačí.

muž verzus stroj

Teraz sa to možno zmení. Softvér AlphaGo, za ktorým stojí laboratórium Google DeepMind, v októbri minulého roka porazil Francúza Fana Huia, európskeho šampióna v go.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite