Časopis Fantázia, č. 41
Ešte nedávno sa zdalo, že časopis Fantázia dokončil poslednú kapitolu svojej dlhej, hoci niekoľkokrát prerušenej existencie. V duchu najlepších tradícií žánrov, ktorým sa magazín venuje, je však opäť na svete. Ako však píše jeho šéfredaktor, teoretik popkultúry a občasný spolupracovník .týždňa Juraj Malíček, autori z Fantázie neurobili zombíka, nevyhrabali ju z hrobu ani neresuscitovali, naopak, ide o nový časopis, ktorý sa hrdo hlási k starej tradícii. Ten posun je vidieť: nová Fantázia už neoslovuje len fanúšikov počítačových hier, sci-fi a fantasy filmov či literatúry či podobných podivínov. Jasná ambícia, že časopis si na seba jednoducho musí zarobiť, so sebou priniesla viac textov aj pre tých relatívne normálnych ľudí. Čo v tomto popkultúrnom magazíne možno nájsť? Napríklad článok o úspešnom markízackom seriáli Mesto tieňov, recenzie filmov z bežnej kinodistribúcie, ako aj veľmi zábavné (pretože vážne myslené) hodnotenie štyroch dévedečiek s Jackie Chanom. Vo Fantázii však možno nájsť aj veci, ktoré by ste inde hľadali márne: článok o novinkách vo svete stolových hier, veľmi poučnú story o histórii „akčných figúrok,“ portrét autorky manga komiksov... Vrcholom čísla je fotosession, v ktorom figúrka Hellboya pózuje v šéfredaktorovej záhrade. Fantázii držíme palce. Stačí málo: „ľudí, ktorí na dospelý zodpovedný život Fantáziu potrebujú, lebo inak by bez nej neboli úplní.“
.tomáš Gális
FILM WALL-E
Pixar je od svojho vzniku vo svete filmu fenoménom. Snímky tohto animačného štúdia (Príbeh hračiek, Hľadá sa Nemo, Ratatouille) od konkurenčných projektov odlišujú dômyselné zápletky, zaujímavé postavy a dokonalé remeselné spracovanie. Rovnakými atribútmi sa vyznačuje aj ich najnovší film WALL-E. Hrdinom sci-fi príbehu zasadeného do roku 2815 je archaický robot WALL-E, ktorý už niekoľko storočí osamelo čistí Zem. Jeho samota sa skončí v momente, keď na Zem priletí moderná prieskumná sonda EVE, do ktorej sa zamiluje. City k EVE ho vyvedú na cestu, ktorá navždy zmení jeho život i osud ľudstva. Animátorom z Pixaru sa podarilo vytvoriť skutočne očarujúceho hlavného hrdinu. Pomocou originálnych gest a zvukov, takmer bez slov dokázali zrozumiteľne znázorniť širokú škálu emócií svojského robota aj jeho jedinečnú osobnosť. Príbeh lásky dvoch robotov je vďaka netypickým postavám svieži, novátorský a predsa krehký a dojemný. Paralelná línia, pojednávajúca o záchrane ľudstva, pôsobí dramaticky, originálne i humorne. Obsahuje silné environmentálne a sociálne posolstvo, podávané bez nemiestneho pátosu. Animátori z Pixaru s obvyklou precíznosťou zobrazili zdevastovaný povrch našej planéty, rozľahlé priestory vesmíru i futuristický svet ľudstva. Tvorcovia sa pohrali s každým detailom filmového príbehu i vizuálu, zároveň do svojho diela vložili množstvo gagov a odkazov pre rozhľadené publikum. Film WALL-E je nápaditý, hravý, napínavý aj vtipný. Jednoducho, ďalšie úžasné dobrodružstvo od Pixaru.
.ľuba Heinzlová
KNIHA Peter Krištúfek: ŠEPKÁR Marenčin PT, 2008
"Život má občas hodnotu dve koruny štyridsať halierov." Výdatne pravdivý výrok pochádzajúci z prvého románu režiséra a poviedkára Petra Krištúfka prešpikovaného satirou. Nezvyčajné, až fantazmagorické príbehy obyčajných a naoko vplyvných ľudí sú v slovenskej beletrii novinkou. Spočiatku sa zdá, že by sme mali hlavnú postavu – divadelného šepkára Krištofa – ľutovať za jeho nezaslúžený osud nevýrazného človeka, no svetlo sveta uzrie štylizovaný pseudopolitik Berger, ktorý potrebuje novú identitu. Lozenie po chrbtoch iných až na vrchol vrcholov sa nosí aj v tomto románe. Čitateľ podlieha nutkaniu hľadať predobrazy oboch hlavných či ostatných vedľajších postáv v reálnom živote. A to ho zamestná viac než trochu chaotický príbeh. Aj keď pravdepodobne o nejakú presnú dejovú líniu v románe nešlo. Striedanie intímnych, rodinných a myšlienkových pochodov Krištofa s tichou nútenou pomocou pseudopolitikovi Bergerovi je spočiatku vtipné a zaujímavé. Chceme sa dozvedieť viac. Spočiatku ohurujúce a celkom interesantné opisy dokážu čitateľa voviesť po dlhšom čítaní do apatie a neskôr aj k nutkaniu knihu odložiť. Tento príbeh zdanlivo neskutočných udalostí nemá až tak ďaleko od našej, miestami zaplakania hodnej reality. Oplatí sa však dočítať do konca. Aspoň pre vynikajúce ilustrácie Kataríny Slaninkovej, ktoré posúvajú miestami ťažkopádny text až k dojímavému záveru.
.lucia Kulihová
Ešte nedávno sa zdalo, že časopis Fantázia dokončil poslednú kapitolu svojej dlhej, hoci niekoľkokrát prerušenej existencie. V duchu najlepších tradícií žánrov, ktorým sa magazín venuje, je však opäť na svete. Ako však píše jeho šéfredaktor, teoretik popkultúry a občasný spolupracovník .týždňa Juraj Malíček, autori z Fantázie neurobili zombíka, nevyhrabali ju z hrobu ani neresuscitovali, naopak, ide o nový časopis, ktorý sa hrdo hlási k starej tradícii. Ten posun je vidieť: nová Fantázia už neoslovuje len fanúšikov počítačových hier, sci-fi a fantasy filmov či literatúry či podobných podivínov. Jasná ambícia, že časopis si na seba jednoducho musí zarobiť, so sebou priniesla viac textov aj pre tých relatívne normálnych ľudí. Čo v tomto popkultúrnom magazíne možno nájsť? Napríklad článok o úspešnom markízackom seriáli Mesto tieňov, recenzie filmov z bežnej kinodistribúcie, ako aj veľmi zábavné (pretože vážne myslené) hodnotenie štyroch dévedečiek s Jackie Chanom. Vo Fantázii však možno nájsť aj veci, ktoré by ste inde hľadali márne: článok o novinkách vo svete stolových hier, veľmi poučnú story o histórii „akčných figúrok,“ portrét autorky manga komiksov... Vrcholom čísla je fotosession, v ktorom figúrka Hellboya pózuje v šéfredaktorovej záhrade. Fantázii držíme palce. Stačí málo: „ľudí, ktorí na dospelý zodpovedný život Fantáziu potrebujú, lebo inak by bez nej neboli úplní.“
.tomáš Gális
FILM WALL-E
Pixar je od svojho vzniku vo svete filmu fenoménom. Snímky tohto animačného štúdia (Príbeh hračiek, Hľadá sa Nemo, Ratatouille) od konkurenčných projektov odlišujú dômyselné zápletky, zaujímavé postavy a dokonalé remeselné spracovanie. Rovnakými atribútmi sa vyznačuje aj ich najnovší film WALL-E. Hrdinom sci-fi príbehu zasadeného do roku 2815 je archaický robot WALL-E, ktorý už niekoľko storočí osamelo čistí Zem. Jeho samota sa skončí v momente, keď na Zem priletí moderná prieskumná sonda EVE, do ktorej sa zamiluje. City k EVE ho vyvedú na cestu, ktorá navždy zmení jeho život i osud ľudstva. Animátorom z Pixaru sa podarilo vytvoriť skutočne očarujúceho hlavného hrdinu. Pomocou originálnych gest a zvukov, takmer bez slov dokázali zrozumiteľne znázorniť širokú škálu emócií svojského robota aj jeho jedinečnú osobnosť. Príbeh lásky dvoch robotov je vďaka netypickým postavám svieži, novátorský a predsa krehký a dojemný. Paralelná línia, pojednávajúca o záchrane ľudstva, pôsobí dramaticky, originálne i humorne. Obsahuje silné environmentálne a sociálne posolstvo, podávané bez nemiestneho pátosu. Animátori z Pixaru s obvyklou precíznosťou zobrazili zdevastovaný povrch našej planéty, rozľahlé priestory vesmíru i futuristický svet ľudstva. Tvorcovia sa pohrali s každým detailom filmového príbehu i vizuálu, zároveň do svojho diela vložili množstvo gagov a odkazov pre rozhľadené publikum. Film WALL-E je nápaditý, hravý, napínavý aj vtipný. Jednoducho, ďalšie úžasné dobrodružstvo od Pixaru.
.ľuba Heinzlová
KNIHA Peter Krištúfek: ŠEPKÁR Marenčin PT, 2008
"Život má občas hodnotu dve koruny štyridsať halierov." Výdatne pravdivý výrok pochádzajúci z prvého románu režiséra a poviedkára Petra Krištúfka prešpikovaného satirou. Nezvyčajné, až fantazmagorické príbehy obyčajných a naoko vplyvných ľudí sú v slovenskej beletrii novinkou. Spočiatku sa zdá, že by sme mali hlavnú postavu – divadelného šepkára Krištofa – ľutovať za jeho nezaslúžený osud nevýrazného človeka, no svetlo sveta uzrie štylizovaný pseudopolitik Berger, ktorý potrebuje novú identitu. Lozenie po chrbtoch iných až na vrchol vrcholov sa nosí aj v tomto románe. Čitateľ podlieha nutkaniu hľadať predobrazy oboch hlavných či ostatných vedľajších postáv v reálnom živote. A to ho zamestná viac než trochu chaotický príbeh. Aj keď pravdepodobne o nejakú presnú dejovú líniu v románe nešlo. Striedanie intímnych, rodinných a myšlienkových pochodov Krištofa s tichou nútenou pomocou pseudopolitikovi Bergerovi je spočiatku vtipné a zaujímavé. Chceme sa dozvedieť viac. Spočiatku ohurujúce a celkom interesantné opisy dokážu čitateľa voviesť po dlhšom čítaní do apatie a neskôr aj k nutkaniu knihu odložiť. Tento príbeh zdanlivo neskutočných udalostí nemá až tak ďaleko od našej, miestami zaplakania hodnej reality. Oplatí sa však dočítať do konca. Aspoň pre vynikajúce ilustrácie Kataríny Slaninkovej, ktoré posúvajú miestami ťažkopádny text až k dojímavému záveru.
.lucia Kulihová
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.