Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Iná strana Genesis

.časopis

Gitarista Daryl Stuermer vo voľných chvíľach nahráva inštrumentálne albumy na pomedzí džezu a rocku. Jeho hlavným zamestnaním je však koncertovanie s Philom Collinsom a so skupinou Genesis, ktorá sa po pätnástich rokoch vracia na pódiá.

Gitarista Daryl Stuermer vo voľných chvíľach nahráva inštrumentálne albumy na pomedzí džezu a rocku. Jeho hlavným zamestnaním je však koncertovanie s Philom Collinsom a so skupinou Genesis, ktorá sa po pätnástich rokoch vracia na pódiá.

.genesis vyrážajú na turné. Aká je v kapele atmosféra?
Ako na rodinnej oslave. (Smiech.) Tešíme sa, že sa Genesis dali znovu dokopy. Nikto z nás nečakal, že to potrvá tak dlho. Ale vždy som mal pocit, že ešte nie je koniec.
.čo vám najviac chýbalo na koncertovaní s Genesis?
Chýbala mi hudba, ale aj ľudia. Som síce často s Philom Collinsom, lebo hrám v jeho skupine, ale nevídal som sa s Mikom Rutherfordom, Tonym Banksom a Chesterom Thompsonom. Genesis sa nerozpadli pre zlé vzťahy, ale preto, lebo Phil Collins chcel pokračovať so sólovým projektom a nestíhal spievať v dvoch kapelách.
.ako by ste porovnali koncertovanie s Genesis a so sólovým projektom Phila Collinsa?

V Genesis sú skladateľmi Mike Rutherford, Tony Banks a Phil Collins. V kapele Phila Collinsa je hlavným skladateľom on sám, hoci niektoré skladby som napísal s ním. Ďalším rozdielom je to, že v skupine Phila Collinsa sa dosť mení obsadenie. Je tam dychová sekcia, na poslednom turné bolo až šesť sprievodných vokalistov, ďalší gitarista, perkusie... Genesis je naproti tomu skupina piatich ľudí. To mi viac vyhovuje, lebo sa tak ľahšie komunikuje. V skupine Phila Collinsa je na pódiu väčšia šou, pohyb, tanec... V Genesis sa sústreďujeme viac na hru.
.nahrajú Genesis aj nový album?
Podľa toho, ako dopadne turné. Ak pôjde všetko bez problémov, ak budú Genesis spolu dobre hudobne vychádzať, je to možné.
.pôvodne sa hovorilo o návrate starej zostavy aj s Petrom Gabrielom a Stevom Hackettom. Príde niekedy aj k tomu?
Netuším. S nápadom ísť po pätnástich rokoch na turné prišiel Phil Collins. Po dlhom čase nebol až taký zaneprázdnený a mal pocit, že nastal ten pravý okamih. Genesis sa o tom rozprávali aj s Petrom Gabrielom, ale asi nebol pripravený urobiť také zásadné rozhodnutie.
.s Genesis ste začali hrať po odchode Petra Gabriela a Steva Hacketta. Časť fanúšikov si myslí, že najprogresívnejšie bolo to predchádzajúce obdobie a že po nástupe Phila Collinsa za mikrofón sa Genesis posunuli k popu...
Daryl Stuermer
Gitarista, basgitarista a skladateľ Daryl Stuermer sa narodil v roku 1952 v Milwaukee v štáte Wisconsin, kde žije dodnes. V roku 1975 sa stal členom skupiny francúzskeho džezového huslistu Jeana-Luca Pontyho. V roku 1977 nastúpil ako koncertný gitarista a basgitarista do britskej skupiny Genesis. Od začiatku 80. rokov zároveň sprevádza na sólovej dráhe Phila Collinsa, hrá na jeho albumoch a napísal s ním niekoľko skladieb, napríklad hit Something Happend On The Way To Heaven. Vydal viacero sólových albumov, najnovší s názvom Go vyšiel v apríli. Od 11. júna je na koncertnom turné s Genesis po 15 rokoch.

Genesis som začal počúvať od albumov A Trick Of The Tail a Wind & Wuthering, kde už spieval Phil Collins. K hudbe Genesis som sa vlastne dostal vďaka huslistovi Jeanovi-Lucovi Pontymu, s ktorým som vtedy hrával. Obidva tieto albumy boli progresívne, nebol na nich pop. Neskôr som sa musel naučiť skladby aj z obdobia s Petrom Gabrielom, lebo Phil Collins ich spieval na koncertoch. Hrával som teda aj gitarové party, ktoré nahral ešte Steve Hackett. Ale raní Genesis sú pre mňa A Trick Of The Tail a Wind & Wuthering. Tú éru zbožňujem.
.pred siedmimi rokmi ste vydali album Another Side Of Genesis s inštrumentálnymi verziami skladieb z repertoáru Genesis. Mali ste pocit, že tým skladbám niečo chýba?
Nie. (Smiech.) Chcel som mať na albume pre zmenu len prevzaté skladby. Ale pôvodne to nemali byť skladby Genesis, ale od rôznych ľudí ako Sting a Elton John... Potom som si povedal, že spravím jednu-dve skladby od Genesis. Výsledok sa mi tak zapáčil, že som sa rozhodol urobiť celý album skladieb Genesis. Vybral som tie popovejšie, lebo ich melódie dobre vyznejú na gitare. Tvrdšie veci alebo skladby z gabrielovského obdobia už v inštrumentálnej verzii tak dobre nezneli. Tak som zostal pri popovejšej stránke Genesis, ale nahral som ju na svoj spôsob.
.ako sa k tomu albumu vyjadrili Phil Collins, Tony Banks a Mike Rutherford?
Už sa ani nepamätám, bolo to dosť dávno. (Smiech.) Ale nie, povedali mi, že je to pekný album, no podrobne sme ho nerozoberali.
.vraveli ste, že k hudbe Genesis vás dostal Jean-Luc Ponty. Ako si spomínate na obdobie, keď ste hrávali s týmto husľovým virtuózom?
Mal na mňa veľký vplyv a myslím, že to počuť na mojich sólových albumoch, ktoré sa pohybujú v žánri džez a fusion. Keď som v roku 1975 nastúpil do jeho skupiny, mal som dvadsaťdva či dvadsaťtri rokov. Musel som sa naučiť hrať na gitare niektoré veci, ktoré hral na husliach, čo bolo dosť náročné.
.s Jeanom-Lucom Pontym hral aj ďalší výnimočný hudobník, gitarista Allan Holdsworth...
Allan s nami nahral jeden album a myslím, že sme spolu odohrali len jeden koncert. (Smiech.) Allan potom odišiel a venoval sa ďalším projektom. Je skvelý gitarista. Keď som ho videl hrať, vždy som sa ho pýtal: „Ako to robíš?“ (Smiech.) Hral úžasne plynulo a originálne, úplne inak ako všetci pred ním. Dodnes ma udivuje.
.vaša sólová tvorba by sa dala opísať ako niečo medzi džezom a rockom. Čo uprednostňujete na džeze a čo na rocku?
Na džeze sa mi najviac páči sloboda a improvizácia. Na rocku sa mi páči jej protipól – štruktúra. Keď sa tieto dve veci skombinujú, človek získa slobodu v rámci určitých užitočných hraníc. Páči sa mi aj mladícka energia rocku a na džeze sa mi páči aj technický aspekt hry. Tieto prvky nekombinujem vedome – ale keďže mám skúsenosť s hraním so Jeanom-Lucom Pontym aj s Genesis, nemôžem si pomôcť a spájam tieto dva obrovské vplyvy. Môj nový album Go má v sebe veľa energie a sú tam rockové, ale aj džezové prvky.
.go, tak ako väčšina vašej sólovej tvorby, je čisto inštrumentálny album. Prečo sa vlastne venujete inštrumentálnej hudbe?
Lebo neviem spievať. (Smiech.) Človek by mal robiť to, čo robí najlepšie. Nepáči sa mi, keď si kúpim album pod menom nejakého muzikanta, ale on tam nespieva. (Smiech.) Ak to má byť album Daryla Stuermera, nechcem, aby ľudia počuli iného speváka, ale aby počuli, ako hrám na gitare. A inštrumentálna hudba je univerzálnejšia.
.čaro albumu Go je aj v tom, že na ňom nepočuť moderné trendy. Vyhýbate sa im zámerne?
Na tejto hudbe sa mi páči, že nikdy nie je módna, ale vždy je štýlová. Veľká časť popovej muziky totiž rýchlo starne.
.uvidíme váš sólový projekt naživo aj v Európe?
Do novembra budem na turné s Genesis a potom porozmýšľam nad turné k svojmu albumu. Moja hudba má v Európe viac poslucháčov ako v Amerike, takže by som sem prišiel rád. Ale musím vymyslieť, ako na tom neprerobiť. (Smiech.) Nemusím zarobiť, chcem si len zahrať pred dobrým publikom a neprerobiť – a aj keď pôjdem domov bez zisku, budem spokojný. (Smiech.) 
Vladislav Gális
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite