Twitter, sociálne médium známe najmä pre svoj prísny 140-znakový limit, oslávilo minulý týždeň svoje desiate výročie. Lepšie povedané, desiate výročie od prvého príspevku, keďže verejné otvorenie bolo až o pár mesiacov neskôr. Čo je to desať rokov? Vo svete startupov – ktorých každý rok vzniknú a zaniknú tisícky – úctivý vek. Otvára sa teda otázka, či Twitter prežije aj ďalších desať, alebo odíde za MySpacom, Friendsterom a ďalšími upadnutými internetovými projektmi. Médiá mu veľmi neveria – posledných sedem rokov s prestávkami hovoria rôzni analytici o konci Twitteru.
Prečo Twitter vyvoláva takéto emócie? Najväčšiu zásluhu na tom nesie firma samotná. Ani po desiatich rokoch sa jej totiž nepodarilo vybudovať produkt, ktorý by bol všeobecne pochopiteľný. Väčšina podobných služieb sa dá s istou dávkou zovšeobecnenia opísať jedným slovom. Instagram – fotky. YouTube – videá. LinkedIn – robota. Facebook – kamaráti (a dnes aj značky).
Ale čo je to Twitter? Verejná sociálna sieť, ktorá nie je založená na reálnych sociálnych väzbách, ale skôr na väzbách profesijných a záujmových. Prepojenia nie sú recipročné, ako to zvykne byť na Facebooku a LinkedIne. Keď na Twitteri niekoho sledujete, nemusí to znamenať, že on sleduje vás. Príspevky sú spravidla verejné, čo napomáha ich virálnemu šíreniu pomocou takzvaných retweetov (zdieľania príspevku ďalej svojim čitateľom).
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.