Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Keď sú všetci v Texase

.michal Novota .časopis .reportáž

Každý marec sa v Austine zídu desiatky tisícov inovátorov, hudobných a filmových fajnšmekrov, aby si povedali, čo je nové. Je to jedna veľká párty, ktorú nazývajú digitálny Davos.

Zahviezdilo aj Slovensko.

vonku bol teplý nedeľný podvečer. Ulice mesta sa rozpálili od slnka. V Austin Convention Centre, samom centre hlavného mesta Texasu, sa pomaly napĺňala jedna z najväčších sál. Vonku stál disciplinovane dlhý had záujemcov. Historicky tridsiate vydanie South by Southwest (SXSW) trhalo tento rok v čakaní azda všetky rekordy.

Vnútri tmavej sály bol živý ruch. V popredí trónila veľká obrazovka s logom SXSW Interactive. Z reproduktorov hral jemný rock. Za oponou sa chystal na svoju hodinku slávy Dirk Ahlborn, šéf spoločnosti Hyperloop Transportation Technologies. Vďaka nemu sa pozornosť technologického sveta uprela na chvíľku dokonca aj na krajinku kdesi na periférii západného sveta.

prichádza hyperloop

Hudba stíchla, na pódium prišiel Dirk Ahlborn. Utíchol potlesk. Ahlborn sa nervózne cukal. V momente, keď nedokázal diaľkovým ovládačom prepnúť slide na projektore, jeho nervozita vrcholila. Ale rýchlo sa spamätal, prebudil techniku a ovládol javisko s gráciou Steva Jobsa.

Nasledovala séria slidov vystrihnutých z nejakej futuristickej science fiction. Los Angeles popretkávané estakádou trubíc a kapsúl, v ktorých si v rýchlosti 5 000 kilometrov za hodinu hovejú spokojní cestujúci. Hovoril, ako ho štve neefektivita. O tom, ako nenávidí stáť v dopravných zápchach. O tom, ako nikdy nevie nájsť parkovacie miesto. O tom, ako nedôstojne sa dnes cestuje lietadlom. O tom, že vlaky majú rozchod koľají, ktorý kopíruje rozchod konských povozov. Doprava zaspala v minulých storočiach. Koľko cenného času pre seba a blízkych strácame v doprave?

Prišla reč na Kaliforniu, kde má tento spôsob dopravy vytlačiť z oblohy lietadlá medzi Los Angeles a San Franciscom. Publikum dostalo znesiteľnú dávku technických dát o uskutočniteľnosti projektu aj o filozofii jeho zakladateľov. Hyperloop je niečo ako dostať človeka na Mesiac, vyžaduje mobilizáciu mozgového trustu celého Silicon Valley. Ahlborn to nazval módnym zaklínadlom – crowdsourcingom. Priznal, že nápad s hyperloopom neskrsol v hlave geniálnemu Elonovi Muskovi, ale nejakému nemeckému inžinierovi ešte pred prvou svetovou vojnou. Musk mal odvahu ho s vážnou tvárou predložiť verejnosti.

„Hyperloop nebude mať žiadne okná,“ prekvapil Ahlborn a za pár sekúnd predstavil, ako sa cestujúci cez augmentovanú realitu v panoramatických oknách pokochá slnečnou krajinou. Za povrchom podtlakovej trubice môže pokojne zúriť búrka. V agende zostalo už len záverečné prekvapenie. Ahlborn to odpálil nenápadne. Na slide ukázal fotky stretnutí s rôznymi lídrami štátov od premiérov cez prezidentov až po šejkov. Rozprával, ako dlho hľadajú porozumenie a nič. Až kým ho nenašli v jednej malej krajine Európy. Na ploche sa objavil slide, ktorý bol zrejme výsledkom „copy&paste“ metódy z nejakej prezentácie agentúry SARIO. Stĺpcový graf s nadpisom „Slovensko – politicky najstabilnejšia krajina strednej Európy.“ Citát štúdie Svetovej banky.

Nebadane sa mi pohol kútik. Doma sme mali týždeň po voľbách. V sále zavládlo ticho. Jeden by počul, ako klapky klimatizácie režú vzduch vysoko na strope. Nevedno, či publikum v podvedomí browsovalo na Google Maps, že kde do pekla je Slovensko, alebo uvažovalo nad tým, že sa Ahlborn musel zblázniť.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite