Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Pľuvanec do tváre smrti

.peter Bálik .časopis .kultúra

Popri tom, ako nakrúcal film Kauza Cervanová, Robo Kirchhoff pracoval na inom dokumente, ktorého hlavnými postavami sú traja džezmeni...

... „Kým práca na Cervanovej ma ťahala dole, tento film ma vracal do života,“ spomína slovenský dokumentarista.

V amerických kinách budú mať premiéru dva hrané biografické filmy o džezových velikánoch Milesovi Davisovi a Chetovi Bakerovi. Nezávisle od nich českosloven­skí dokumentaristi Robo Kirchhoff a Filip Remunda prichádzajú s filmom Para nad riekou, ktorého hrdinami sú traja slovenskí džezmeni – Laco Déczi, Ľubomír Tamaškovič a Ján Jankeje. Film mal nedávno slovenskú premiéru na Febiofeste a do kín by sa mal dostať od 19. mája. .týždeň sedí s Robom Kirchhoffom v jeho pracovni (ateliéri) na Palisádach a pýta sa, prečo sa rozhodol spraviť film o džeze. Filmár bez váhania odpovedá: „Nechceli sme robiť film o džeze, skôr je o poézii, starnutí a odchádzaní. Možno žánrovo otvorený. Určite sme nechceli točiť hudobný film.“

Para na riekou je jeden z najlepších slovenských dokumentov. Ani náhodou ho netreba považovať za obyčajný portrét troch džezmenov, ktorí majú spoločné to, že všetci emigrovali, silno ich ovplyvnili šesťdesiate roky a ich životy sa točia len okolo hudby. Dokument je komédiou života, v ktorom sa miesi humor s tragédiou, láska k džezu s tvrdou realitou, ale nakoniec z toho traja aktéri vychádzajú ako víťazi.

čistý a priezračný tón

Robo Kirchhoff, ktorý je predovšetkým známy ako autor dokumentu Kauza Cervanová, to má s hudbou veľmi podobné. Hoci kedysi hrával vlastné pesničky, nikdy sa nestal aktívnym muzikantom, no hudba hrá v jeho živote dôležitú úlohu. Jeho prvou kapelou boli The Beatles a zvlášť John Lennon. Potom prišli Frank Zappa, Bob Dylan a Jimi Hendrix. Kľúčovú úlohu v jeho živote zohral album Déjà vu od štvorice Crosby, Stills, Nash and Young, ktorý objavil v otcovej diskografii a pomocou prekladov piesní vytlačených na obale supraphonského vydania sa učil po anglicky. V otcovej zbierke bol ešte jeden dôležitý dvojalbum s názvom Černá galaxie, ktorý zmenil jeho smerovanie v hudbe. Išlo o výberovku soulovej hudby so všetkými vtedajšími čiernymi hviezdami. Neskôr sa u svojho kamaráta dostal k Milesovi Davisovi. Ten nakoniec emigroval, ale dva dni pred útekom mu stihol pustiť jeden z Davisových posledných albumov You’re Under Arrest... „Dal ju na gramofón, vonku sa práve prebúdzala príroda, prichádzala jar, bolo otvorené okno a pred jeho barakom kvitol strom. Zrazu sa ozvala trúbka. Mal som vtedy 20 rokov a nič také som nikdy nezažil. Bolo to úžasné. Odvtedy som začal hľadať, odkiaľ prišiel ten zvuk. To ma priviedlo k džezu. K Charlie Parkerovi, Johnovi Coltranovi, Dizzy Gillespiemu, Joeovi Zawinulovi, a tak ďalej,“ spomína Kirchhoff.

Pare nad riekou predchádzalo silné priateľstvo Roba s Ľubomírom Tamaškovičom.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite