Nebudú jeho výsledky skreslené štrajkom učiteľov? Oponuje jej Vladimír Burjan.
Celoplošné testovanie deviatakov je potrebné zmeniť. Nespĺňa totiž očakávania, ktoré sa s ním spájajú. Tieto testy z dvoch predmetov majú slúžiť takmer na všetko – na zistenie úrovne vedomostí a zručností žiakov na konci základnej školy; na selekciu tých najlepších a najslabších z nich; ako vstupenka na strednú školu; ako indikátor kvality škôl a nástroj na zostavenie rebríčkov tých „najlepších“; na identifikáciu „kvalitných“ učiteľov; na výpočet tzv. pridanej hodnoty vo vzdelávaní. Jedným testom sa však toto všetko obsiahnuť nedá, preto to v skutočnosti ani nefunguje.
V apríli bola ideálna príležitosť vynechať aspoň jeden cyklus Testovania 9 a získaný čas, energiu aj financie venovať radšej úsiliu lepšie ho nastaviť. Tento školský rok je totiž výnimočný, a to hneď z viacerých dôvodov. Je poznačený štrajkom učiteľov, ktorý niektorým žiakom odkrojil podstatnú časť z prípravy na testovanie, čo môže skresliť nielen jeho výsledky, ale aj ich porovnanie s výsledkami z predchádzajúcich rokov.
Zároveň sa začína nové volebné obdobie, na začiatku ktorého si treba najprv zmysel testovania ujasniť a až potom v ňom pokračovať. Slovensku stále chýba vízia vzdelávania, čo pred voľbami konštatovali učitelia, odborníci aj predstavitelia viacerých politických strán. Rozumnejšie by preto bolo hľadať najprv zhodu na nových cieľoch vzdelávania a až potom pristúpiť k overovaniu toho, či sa plnia.
Väčší zmysel by taktiež dávalo urobiť najprv všetko pre to, aby sa mohli výsledky žiakov v testovaní zlepšovať.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.