Ten, kto si myslí, že vyše sedemstočlenný húfik europoslancov len tak bez úžitku prejedá v Bruseli diéty, je úplne mimo. Riešia sa tu celkom vážne veci.
Minulý týždeň napríklad švédska poslankyňa Eva-Britt Svensson predložila na rokovanie parlamentu svoju správu o vplyve marketingu a reklamy na rovnosť mužov a žien. Parlament ju prijal, a rozhodol tak „o nulovej tolerancii voči genderovým stereotypom v oblasti reklamy“. Správa kritizuje aj fakt, že reklama často angažuje extrémne štíhle ženy.
Ale ide najmä o to, že keď napríklad v reklame na prací prášok či na čistiaci prostriedok účinkuje žena, deti sledujúce reklamu si z toho ihneď vezmú ponaučenie: upratovanie a pranie je čisto ženská rola. A keď za volantom rýchleho auta sedí zvyčajne muž, tak to tiež nie je v poriadku.
„Keď sú ženy vykreslené na základe stereotypu, dôsledkom môže byť, že len ťažko budeme schopní vnímať schopnosti mužov a žien v iných než tradičných oblastiach,“ vyhlásila pani Svensson. „Rovnakým spôsobom sú ovplyvňovaní aj mladí chlapci a dievčatá pri výbere vzdelávania a kariéry." Reklama vraj príliš často zdôrazňuje „tradičné" postavenie mužov a žien, čo môže byť „potupné, ponižujúce a hlúpe pre obe pohlavia".
Reklama je prosto zamorená rodovými stereotypmi. Ale dá sa proti tomu niečo robiť. Samozrejme, nestačí prijať rezolúciu v Európskom parlamente. Pani Svensson navrhuje, aby bol zriadený orgán, ktorý by dozeral na reklamy z hľadiska rodových stereotypov. Poslanci žiadajú zaviesť aj informačné programy o nulovej tolerancii, pokiaľ ide o sexistické urážky alebo ponižujúci obraz žien v médiách. Členské štáty by mali študovať a následne podávať správy o zobrazovaní žien a mužov v reklamách a marketingu.
Časopis .týždeň má vlastne šťastie, že rozbehol svoju reklamnú kampaň v médiách práve teraz, keď ešte žiadny takýto kontrolný či sledovací orgán reálne nefunguje. Asi by sme cezeň s našou súčasnou kampaňou neprešli. V našej kampani totiž účinkujú traja muži a jedna žena. To je rodovo nevyvážený stav. Navyše jediná účinkujúca žena – Dorota Nvotová — je dosť vychudnutá, ďalší problém. No a reportér Andrej Bán je v našej reklame znázornený vo vojenskej uniforme. Ruku na srdce: nie je to rodový stereotyp, že vojakom môže byť len muž? Nemal by Andrej Bán vystupovať v našej reklame radšej s vareškou alebo s vysávačom? Hádam iba šéfredaktor Hríb pôsobí v reklame trendovo – telo má totiž prirobené od akéhosi vyfinteného metrosexuála. Aspoň jeho portrét narúša rodový stereotyp, že parádiť sa majú len ženy. A vlastne, ešte niečo: Dorota Nvotová má na sebe čosi ako montérky. Takže by sme možno prešli, nie?
Minulý týždeň napríklad švédska poslankyňa Eva-Britt Svensson predložila na rokovanie parlamentu svoju správu o vplyve marketingu a reklamy na rovnosť mužov a žien. Parlament ju prijal, a rozhodol tak „o nulovej tolerancii voči genderovým stereotypom v oblasti reklamy“. Správa kritizuje aj fakt, že reklama často angažuje extrémne štíhle ženy.
Ale ide najmä o to, že keď napríklad v reklame na prací prášok či na čistiaci prostriedok účinkuje žena, deti sledujúce reklamu si z toho ihneď vezmú ponaučenie: upratovanie a pranie je čisto ženská rola. A keď za volantom rýchleho auta sedí zvyčajne muž, tak to tiež nie je v poriadku.
„Keď sú ženy vykreslené na základe stereotypu, dôsledkom môže byť, že len ťažko budeme schopní vnímať schopnosti mužov a žien v iných než tradičných oblastiach,“ vyhlásila pani Svensson. „Rovnakým spôsobom sú ovplyvňovaní aj mladí chlapci a dievčatá pri výbere vzdelávania a kariéry." Reklama vraj príliš často zdôrazňuje „tradičné" postavenie mužov a žien, čo môže byť „potupné, ponižujúce a hlúpe pre obe pohlavia".
Reklama je prosto zamorená rodovými stereotypmi. Ale dá sa proti tomu niečo robiť. Samozrejme, nestačí prijať rezolúciu v Európskom parlamente. Pani Svensson navrhuje, aby bol zriadený orgán, ktorý by dozeral na reklamy z hľadiska rodových stereotypov. Poslanci žiadajú zaviesť aj informačné programy o nulovej tolerancii, pokiaľ ide o sexistické urážky alebo ponižujúci obraz žien v médiách. Členské štáty by mali študovať a následne podávať správy o zobrazovaní žien a mužov v reklamách a marketingu.
Časopis .týždeň má vlastne šťastie, že rozbehol svoju reklamnú kampaň v médiách práve teraz, keď ešte žiadny takýto kontrolný či sledovací orgán reálne nefunguje. Asi by sme cezeň s našou súčasnou kampaňou neprešli. V našej kampani totiž účinkujú traja muži a jedna žena. To je rodovo nevyvážený stav. Navyše jediná účinkujúca žena – Dorota Nvotová — je dosť vychudnutá, ďalší problém. No a reportér Andrej Bán je v našej reklame znázornený vo vojenskej uniforme. Ruku na srdce: nie je to rodový stereotyp, že vojakom môže byť len muž? Nemal by Andrej Bán vystupovať v našej reklame radšej s vareškou alebo s vysávačom? Hádam iba šéfredaktor Hríb pôsobí v reklame trendovo – telo má totiž prirobené od akéhosi vyfinteného metrosexuála. Aspoň jeho portrét narúša rodový stereotyp, že parádiť sa majú len ženy. A vlastne, ešte niečo: Dorota Nvotová má na sebe čosi ako montérky. Takže by sme možno prešli, nie?
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.