Najprv bol obraz a až potom slovo. Fotografická kniha Réte Reca je intímnou výpoveďou a retrospektívou autorovej mladosti.
Dielo Tibora Huszára Réte Reca, ktoré je dvojjazyčným názvom zároveň označujúcim vstup do obce, sa skladá z troch obsahových dejstiev, z troch pohľadov.
Prvý pohľad sa dotýka intimity blízkej rodiny. Fotografie nás prenikajú jasným svetlom, vtiahnu nás do blízkosti svadieb a šťastia, pohrebov a smútku, rodinných osláv a hodov, ale aj do duchovného sveta, prítomného akoby mimochodom. Sú to fotografie nehy a pokory, obrazy lásky ku všetkým obyvateľom autorovej rodnej obce. Tu sa Huszár prezentuje svojím typickým dokumentárnym pohľadom a cítením, ktoré poznáme aj z minulých publikácií. Fotografie sú plné života a dynamických okamihov, autor vniká až pod kožu svojím modelom – pútnikom, ktorí sa nechávajú snímať s absolútnou dôverou.
Druhý pohľad vniká do osobného života miestnych psíčkarov. Povinné očkovanie psích miláčikov zaznamenáva Huszár prostredníctvom dokumentárneho portrétu ako sociálny fenomén. Na snímkach vidíme starčekov s pudlíkmi, ženy, deti, rôzne psov rôznych plemien a ich emotívny kontakt so svojimi zbožňujúcimi majiteľmi. Oči, pohľady, blízkosť, emócie. Obaja, majiteľ aj psík, cítia to isté, strach, bolesť a po očkovaní nesmiernu radosť. Veľmi zaujímavá je aj optika, ktorú si Tibor Huszár zvolil. Fotografie, nasnímané na výšku, zdôrazňujú dynamickú perspektívu vnímania deja a sú skvelou ukážkou fotografovho kumštu.
Tretí pohľad patrí inscenovanému projektu Deň výplaty do záverečnej. Tu autor v improvizovanom ateliéri krčmy s ľahkosťou akoby na nástenkách portrétuje všetkých hrdinov svojich čias v deň odmeny. Ide o sociologický pohľad do mužského sveta po výplate, o portréty charizmatických, unavených a ustarostených priateľov, všetkých tých Lajosov, Viktorov, Jozefov, Janosov, Gyulov, Michalov, Józsefov, Lalov, Titusov a Jánov pózujúcich s pohárom v ruke a s iskrou v očiach, ktorí si tak trochu doberajú svet, fotografa i seba.
Táto iskra je sprievodným znakom celej knižky autora, ktorý na Slovensku nemá obdobu. Tibor Huszár postupne vydáva žatvu zo svojej tvorby dokumentom zo sedemdesiatych a osemdesiatych rokov, z doby, v niečom vzdialenej a v niečom tak príbuznej s prítomnosťou a s hrdinami našich čias.
Autor je fotograf.
Dielo Tibora Huszára Réte Reca, ktoré je dvojjazyčným názvom zároveň označujúcim vstup do obce, sa skladá z troch obsahových dejstiev, z troch pohľadov.
Prvý pohľad sa dotýka intimity blízkej rodiny. Fotografie nás prenikajú jasným svetlom, vtiahnu nás do blízkosti svadieb a šťastia, pohrebov a smútku, rodinných osláv a hodov, ale aj do duchovného sveta, prítomného akoby mimochodom. Sú to fotografie nehy a pokory, obrazy lásky ku všetkým obyvateľom autorovej rodnej obce. Tu sa Huszár prezentuje svojím typickým dokumentárnym pohľadom a cítením, ktoré poznáme aj z minulých publikácií. Fotografie sú plné života a dynamických okamihov, autor vniká až pod kožu svojím modelom – pútnikom, ktorí sa nechávajú snímať s absolútnou dôverou.
Tibor Huszár / Jeden z najvýznamnejších slovenských fotografov sa narodil v roku 1952 v Reci. Fotografovaniu sa venuje od detstva a od detstva svoje fotografie publikuje v časopisoch a novinách. Umelecké vzdelanie získal na pražskej FAMU, kde študoval u profesora Jana Šmoka. Fotografuje divadlo, Cigánov, New York, Paríž, portrétuje známych aj neznámych ľudí, vydáva fotografické knihy, vystavuje. Cestuje po svete, no doma je na okraji Modry. |
Tretí pohľad patrí inscenovanému projektu Deň výplaty do záverečnej. Tu autor v improvizovanom ateliéri krčmy s ľahkosťou akoby na nástenkách portrétuje všetkých hrdinov svojich čias v deň odmeny. Ide o sociologický pohľad do mužského sveta po výplate, o portréty charizmatických, unavených a ustarostených priateľov, všetkých tých Lajosov, Viktorov, Jozefov, Janosov, Gyulov, Michalov, Józsefov, Lalov, Titusov a Jánov pózujúcich s pohárom v ruke a s iskrou v očiach, ktorí si tak trochu doberajú svet, fotografa i seba.
Táto iskra je sprievodným znakom celej knižky autora, ktorý na Slovensku nemá obdobu. Tibor Huszár postupne vydáva žatvu zo svojej tvorby dokumentom zo sedemdesiatych a osemdesiatych rokov, z doby, v niečom vzdialenej a v niečom tak príbuznej s prítomnosťou a s hrdinami našich čias.
Autor je fotograf.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.