Do Ázie som vlastne cestoval kvôli jedinému pocitu, ktorý som zažil už pred rokmi v thajskom Bangkoku. Pocitu, ktorý sa ťažko opisuje, ale leží niekde medzi okúzlením, desom a rešpektom.
Z toho, ako Ázia ide veľmi rýchlo vpred, kým my stojíme a žijeme z minulej slávy a bohatstva. Slávy a bohatstva, ktoré sú definitívne preč. A tak ako boli devätnáste a dvadsiate storočie storočiami Európy, dvadsiate prvé a zrejme i ďalšie storočie budú storočiami Ázie.
Malajská metropola Kuala Lumpuru je s jeden a pol miliónom obyvateľov na ázijské pomery malým mestom, rovnako ako je Malajzia s 25 miliónmi vedľa dvestopäťdesiatmiliónovej Indonézie alebo viac než 60-miliónového Vietnamu malým štátom.
Nemecko s 80 miliónmi ľudí ostáva, naopak, najväčšou krajinou Európy a Frankfurt nad Mohanom finančným srdcom polmiliardovej EÚ prezývaným „európsky New York“.
Napriek tomu, keď letíte z Kuala Lumpur do Frankfurtu nad Mohanom, zdá sa vám, že ste prileteli do nejakej dediny. Zopár mrakodrapov to zachrániť nemôže. Sú ošarpanejšie, nižšie a je ich asi desaťkrát menej než v metropole Malajzie.
Ďalším šokujúcim pocitom je, aká je tu oproti tej nepríliš významnej a bohatej ázijskej metropole špina. Iste, nie sú tu žiadne chudobné štvrte, aké predsa len ešte občas vidíte na okrajoch Kuala Lumpuru. Ale zase žobrákov či bezdomovcov všetkého druhu je tu, vo finančnom centre Európy, oveľa viac.
Ďalšou podivuhodnou vecou je, že vo Frankfurte sa jazdí viac na bicykli než v malajskej Ázii. Pokiaľ ide o autá, je európsky náskok zanedbateľný, rovnako ako v kvalite oblečenia, ktoré majú ľudia na sebe. Vo Frankfurte je oproti Kuala Lumpuru viac belochov než Aziatov, ale nie zásadne. Pivo stojí rovnako, počet čínskych reštaurácií je porovnateľný, počet „mekáčov“ tiež.
Je slnečné dopoludnie. Sedím na lavičke pri Mohane a hovorím si, že to nie je tak, že by nás Ázia doháňala. Už nás dohnala. Po nábreží sa vedú za ruku dvaja muži a keď sa predo mnou zastavia a vášnivo sa pobozkajú, napadne mi: „Tak v tomto nás v Malajzii tak skoro nedobehnú...“
.luboš Palata
Autor je redaktorom Lidových novin.
Z toho, ako Ázia ide veľmi rýchlo vpred, kým my stojíme a žijeme z minulej slávy a bohatstva. Slávy a bohatstva, ktoré sú definitívne preč. A tak ako boli devätnáste a dvadsiate storočie storočiami Európy, dvadsiate prvé a zrejme i ďalšie storočie budú storočiami Ázie.
Malajská metropola Kuala Lumpuru je s jeden a pol miliónom obyvateľov na ázijské pomery malým mestom, rovnako ako je Malajzia s 25 miliónmi vedľa dvestopäťdesiatmiliónovej Indonézie alebo viac než 60-miliónového Vietnamu malým štátom.
Nemecko s 80 miliónmi ľudí ostáva, naopak, najväčšou krajinou Európy a Frankfurt nad Mohanom finančným srdcom polmiliardovej EÚ prezývaným „európsky New York“.
Napriek tomu, keď letíte z Kuala Lumpur do Frankfurtu nad Mohanom, zdá sa vám, že ste prileteli do nejakej dediny. Zopár mrakodrapov to zachrániť nemôže. Sú ošarpanejšie, nižšie a je ich asi desaťkrát menej než v metropole Malajzie.
Ďalším šokujúcim pocitom je, aká je tu oproti tej nepríliš významnej a bohatej ázijskej metropole špina. Iste, nie sú tu žiadne chudobné štvrte, aké predsa len ešte občas vidíte na okrajoch Kuala Lumpuru. Ale zase žobrákov či bezdomovcov všetkého druhu je tu, vo finančnom centre Európy, oveľa viac.
Ďalšou podivuhodnou vecou je, že vo Frankfurte sa jazdí viac na bicykli než v malajskej Ázii. Pokiaľ ide o autá, je európsky náskok zanedbateľný, rovnako ako v kvalite oblečenia, ktoré majú ľudia na sebe. Vo Frankfurte je oproti Kuala Lumpuru viac belochov než Aziatov, ale nie zásadne. Pivo stojí rovnako, počet čínskych reštaurácií je porovnateľný, počet „mekáčov“ tiež.
Je slnečné dopoludnie. Sedím na lavičke pri Mohane a hovorím si, že to nie je tak, že by nás Ázia doháňala. Už nás dohnala. Po nábreží sa vedú za ruku dvaja muži a keď sa predo mnou zastavia a vášnivo sa pobozkajú, napadne mi: „Tak v tomto nás v Malajzii tak skoro nedobehnú...“
.luboš Palata
Autor je redaktorom Lidových novin.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.