Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Skrotený zlou ženou?

.zuzana Mojžišová .časopis .film

Medziľudské vzťahy sú nevyčerpateľnou studnicou príbehov, možno vlastne jedinou. Rodina je kolbišťom par excellence.

Príbehu o babičke, deduškovi, mame, tatovi, dcére so zaťom, synovi s nevestou, jednej vnučke a dvoch huňatých psiskách tvorí viac než len pozadie vidiecka krajina v okolí hlavného mesta, Vltava, Berounka, brehy a vody riek. Ľudia sú na scéne. Predstavenie sa môže začať.

Český hudobný skladateľ Bedřich Smetana napísal o jednej časti svojho najvýznamnejšieho symfonického diela Má vlast toto: „Skladba líčí běh Vltavy, začínaje od prvních obou praménků, chladná a teplá Vltava, spojení obou potůčků do jednoho proudu; pak tok Vltavy teče v hájích a po lučinách, krajinami, kde zrovna se slaví veselé hody; při noční záři luny rej rusalek; na blízkých skalách vypínají se pyšně hrady, zámky a zříceniny... teče v širokém toku dále.“

Pripomenuli mi tieto hudobníkove slová tragikomédiu Teorie tygra, ktorá je dielom českého režiséra Radka Bajgara debutujúceho vo filme. Aj v tejto tragikomédii kdesi na počiatku, dávno, dávno pred úvodnými titulkami, sa dva mladé pramienky, (studená) vysokoškolská učiteľka Olga a (horkokrvnejší) zverolekár Jan spojili, ponáhľali sa svetom okolo všeličoho, nasali k svojim vodstvám dcéru i syna, Olga sa spoločného plynutia nevie vzdať, ale Janovi sa už nechce len tak na povel v širokom rodinnom toku tiecť ďalej. Stredný vek, keď je pri sile, zamáva s človekom ako s marionetkou. Začína sa totiž účtovanie, skracuje sa čas, keď je ešte umožnené veci úspešne dobehnúť.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite