Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Recesista nežartuje. Nakupuje.

.elena Akácsová . .časopis .fenomén

V USA zatiaľ médiám nehrozí žiadna jazyková polícia, a tak si drzo vymýšľajú jazykovedným ústavom neschválené novotvary. Napríklad v módnom svete sa vďaka hospodárskej recesii objavil nový výraz recesista (recessionist).

V USA zatiaľ médiám nehrozí žiadna jazyková polícia, a tak si drzo vymýšľajú jazykovedným ústavom neschválené novotvary. Napríklad v módnom svete sa vďaka hospodárskej recesii objavil nový výraz recesista (recessionist).
Neznamená to tak ako v slovenčine vtipkára, figliara či huncúta (podľa Synonymického slovníka slovenčiny), ale človeka, ktorý sa pod vplyvom hospodárskej krízy prestal správať ako fashionista (Ach bože, dúfam, že jazykové pokuty nebudú u nás platiť aj retroaktívne!), teda ako človek, čo sleduje módne trendy a je kvôli nim ochotný hlboko začrieť do peňaženky. Naopak, americký recesista sa dokáže obliecť podľa najnovšej módy za lacný peniaz. Dôkazom môžu byť dlhokánske rady, ako u nás kedysi na banány, pred predajňami relatívne lacnej siete konfekcie H&M,  pre ktorú tvoria kolekcie aj vychytení a inak drahí módni návrhári za niekoľkonásobne nižšie ceny. Recesistické správanie sa netýka len oblečenia, ale aj luxusných služieb, napríklad v oblasti kozmetiky či stravovania.
 
Mnohí to okamžite začali považovať za jeden z dôkazov, že ku cti a k všeobecnej obľube prichádza nová skromnosť a šporovlivá mentalita, že Amerika zažíva preskupovanie hodnotových rebríčkov, v ktorých utrácanie, konzum a pohodlnosť strácajú svoje výsadné postavenie.
Tí menej nadšení vidia za podobným správaním ľudí viac obyčajný strach ako uvedomelosť a preskupovanie hodnôt. Nová skromnosť, ktorá má aj nálepku „frugality chic“, je zatiaľ len podobným trendom ospravedlňujúcim utrácanie za ďalšie a ďalšie veci, ako boli doteraz rôzne predražené „fair-trade“ kávy a čokolády, „eko-friendly“ autá a spotrebiče, „bio“ potraviny a „organic“ bavlna. Ani pri týchto uvedomelo a zodpovedne  znejúcich nálepkách nešlo o žiadne preskupovanie hodnôt. Na to si budeme ešte musieť počkať, ak sa vôbec dočkáme.
Mimochodom, neviete, kde sa vzal v slovenčine ten huncútsky význam slova recesia a recesista? V angličtine ho nepoznajú. Žeby sme na Slovensku pochopili skôr ako Američania, súvislosť medzi hospodárskou a humornou recesiou? Teda že humor netreba strácať, aj keby na chleba nebolo?
Elena Akácsová
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite