Dlhé roky ste písali, že škola ako inštitúcia stráca zmysel. Ako to, že ste teraz sám jednu založili?
Ja si síce dokážem predstaviť svet bez škôl, ale takých je nás v Českej republike asi tak šesť. Ak prakticky všetci rodičia čakajú, že školy budú existovať vždy, potom sa nám zdalo dobré predložiť im našu predstavu o alternatíve k tradičnej podobe.
Popularizovali ste vzdelávanie mimo inštitúcie, takže by sa dalo čakať, že vyviniete skôr internetovú akadémiu alebo počítačové hry.
Počítačové hry vedia iní lepšie. My v agentúre Scio sme už roky ponúkali popri klasickej ponuke – napríklad prípravy na maturitu – aj to, čomu hovoríme paralelné vzdelávanie. Teda to, čo by rodičia chceli, aby deti vedeli, ale v školách sa to nenaučia. Potom mnohí logicky začali namietať: Tak nehovorte a predveďte.
Mali ste aj nejaký osobný vnútorný motív?
Asi áno. Asi som už vo veku, keď chcem, aby po mne zostalo niečo, čo ma prežije.
Čo má byť nosná myšlienka, ktorá vašu školu odlíši od iných?
Tých je veľa, ale keď mám povedať jednu, tak je to: Zmena je pre nás trvalý stav. Máme deti pripraviť na budúcnosť, o ktorej my sami nevieme skoro nič. Len vieme, že zmien bude čím ďalej, tým viac a že budú čoraz rýchlejšie. Preto aj v škole chceme premenlivé prostredie. Aj učiteľom sa u nás hovorí „sprievodcovia“.
To znie trochu ako montessoriovské školstvo.
Viete, v čom je rozdiel? Až budeme mať Scio škôl trebárs osem, možno nakúpime všetky tie úžasné drahé montessoriovské pomôcky a na rok ich dáme na jednu z našich škôl. Ale práve len na jeden rok, a potom ich pošleme ďalej. Pretože zmena je trvalý stav.
Ako konkrétne vyzeral tento školský rok?
Jeden týždeň bol „sabbatical“, keď sa deťom predstavovali možnosti rôznych projektov pre nasledujúce štyri týždne a zároveň deti prezentovali, čo sa dozvedeli z tých minulých. Populárny bol napríklad projekt Pes. V škole sme mali dva psy na skúmanie... Rodičia sa nás pýtajú na hodnotenie a ja odpovedám, že deti nepotrebujú hodnotenie, ale spätnú väzbu, pričom vôbec najlepšia je spätná väzba, ktorú vidia samy aj bez učiteľa. Keď postavili búdu a pes sa do nej nevošiel, nebolo potrebné im hovoriť „máte to zle, dostanete štvorku“. Samy chápali, že ju musia rozobrať, ísť kúpiť nový materiál a postaviť ju znova. Iný projekt bol Parazity, keď nosili do školy vši, blchy a tak. A nakoniec vymýšľali svoje vlastné parazity... Väčšinou pracujú spolu prváci s druhákmi a potom tretia, štvrtá a piata trieda dokopy.
Nemáte v škole nič, čo by sa volalo čeština, angličtina alebo literatúra?
Angličtinu máme zvlášť, pretože tie deti sú veľmi rozdielne: vedľa detí, pre ktoré je to rodný jazyk, a máme také, ktoré s angličtinou začínajú. Inak môžete prepojiť prírodné vedy, históriu i literatúru – jeden z projektov sa volal Tu je Werichovo. Sčasti môžete zapojiť aj cudzie jazyky, napríklad pri parazitoch sa dozvedeli, ako sa povie po anglicky červ. Ale pri takej rozdielnej úrovni je lepšie učiť angličtinu zvlášť. Zvlášť sa učí aj matematika. A telocvik, pretože ten vyžaduje štát. Tak to bolo v tomto roku. Ale ako to bude v tom budúcom, to záleží na škole. Keď chcete dať autonómiu deťom, musíte ju dať aj učiteľom a riaditeľovi.
Môžu si budúci rok vybrať akýkoľvek vzdelávací prístup?
Máme rámec, v ktorom sa pohybujeme. Nevybrali by sme si pruskú kadetku ani klasickú väčšinovú českú školu.
Tomu hovoríte kadetka alebo väčšinová škola?
Máte škálu od úplnej kontroly a riadenia (anglicky control) detí až po absolútnu dôveru bez riadenia. Na jednom konci osi je pruská kadetka, z ktorej vzídu perfektne vycvičení vojaci, a na opačnom tzv. summerhillské školstvo, kde majú žiaci úplnú voľnosť a v rozhodovaní rovnaký hlas ako učitelia. Väčšinová česká škola je bližšie k pruskej kadetke a my chce byť bližšie skôr k Summerhillu.
Populárne gymnázium PORG, ktoré ste kedysi zakladali, by na tej škále bolo kde?
Je tam o trochu viac dôvery ako pri väčšinovej škole, ale vlastne nie oveľa. Je však potrebné dodať, že k tejto horizontálnej osi existuje ešte zvislá, kde je škála od škôl výborných k mizerným.
Čo znamená výborný? Že napĺňa očakávané ciele?
Áno. PORG je viac riadený než dôverujúci, ale je veľmi dobrý v tom, čo robí. Existujú rodičia, ktorí si želajú výkon a výsledky. Môj nástupca v PORG-u Václav Klaus mladší je zástanca práve takého typu školy a vie ju azda dobre robiť. Dnes preberiete hlavonožce, zajtra Přemyslovcov – my vás to naučíme, budete to vedieť a bude vás to dokonca občas aj baviť. V Scio škole hovoríme: Tak si rozmyslite, čo chcete vedieť, a keď to budete vedieť, tak príďte a my vám pomôžeme sa to naučiť.
Čo je teda u vás očakávaný cieľ?
To je druhá nosná myšlienka: keď chcete ľudí pripravovať na zmenu, musia sa vedieť učiť.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.