Kontrabasovú hru izraelského rodáka Avishaia Cohena označujú médiá adjektívami prislúchajúcimi skôr zvieracej ríši – hovoria jej chameleónska, zverská, nespútaná...
Viac ako štúdiové projekty o nej napovedia koncerty Cohenovej zostavy, s ktorou sa viackrát predstavil aj na Slovensku. Úcastníci koncertov rozprávajú o podvojnosti jeho umeleckého vyjadrenia – o introvertnej zložke hlbokej skladateľskej invencie a komunikatívnejšej polohe, v rámci ktorej umelec zamieňa kráľovský strunový nástroj – kontrabas za elektrickú basgitaru. Počas „oddychových“ úsekov koncertu býva Cohen schopný čiastočne „zapredať“ svoje majstrovstvo v prospech neviazanej šou.
Prestížny džezový magazín Down Beat nazýva tohto tridsaťosemročného „veterána“, dvorného kontrabasistu Origin Sextetu Chicka Coreu vizionárom globálnych rozmerov. Zdanlivo proti srsti podobným fantazijným konštatovaniam plynie aktuálny album Cohenovho Tria, nazvaný Gently Disturbed (Razdaz Recordz). Výstižnosť titulu – jemne narušený – je šokujúco presná. Trojica nástrojov – klavír, kontrabas a bicie – ktorá pri súčasných možnostiach zdanlivo nedokáže prekvapiť, nahlodáva svojho poslucháča pozvoľna. Cohenovo trio funguje „proti pravidlám“ – nevariuje spevné témy a neponúka podklad, na ktorom sa môžu jeho členovia „vyřádiť“. Štastnou bola voľba mladého, dvadsaťjedenročného izraelského pianistu Shai Maestra, ktorý vystriedal Cohenovho dlhoročného klavírneho partnera Sama Barsha. Maestrov klavír poskytuje vzdušnosť a dostatok priestoru pre reliéfnosť Cohenových kontrabasových línií. Lídra striedajúceho sóla so sprievodom aj v šialených polyrytmických úsekoch bezpečne istí brilantný bubeník Mark Guiliana.
Neustála hybnosť Gently Disturbed v istých momentoch pripomína zoskupenie vynikajúceho švédskeho (žiaľ, nedávno zosnulého) klaviristu Esbjörna Svenssona. Pokiaľ Avishai Cohen Trio nechajú v utorok 30. 9. v Slovenskom rozhlase plynúť svoj amalgám krehkých (aj tradičných židovských) melódií a strojovo razantného groove, môže byť začiatok bohatej džezovej jesene zároveň jej vrcholom.
Viac ako štúdiové projekty o nej napovedia koncerty Cohenovej zostavy, s ktorou sa viackrát predstavil aj na Slovensku. Úcastníci koncertov rozprávajú o podvojnosti jeho umeleckého vyjadrenia – o introvertnej zložke hlbokej skladateľskej invencie a komunikatívnejšej polohe, v rámci ktorej umelec zamieňa kráľovský strunový nástroj – kontrabas za elektrickú basgitaru. Počas „oddychových“ úsekov koncertu býva Cohen schopný čiastočne „zapredať“ svoje majstrovstvo v prospech neviazanej šou.
Prestížny džezový magazín Down Beat nazýva tohto tridsaťosemročného „veterána“, dvorného kontrabasistu Origin Sextetu Chicka Coreu vizionárom globálnych rozmerov. Zdanlivo proti srsti podobným fantazijným konštatovaniam plynie aktuálny album Cohenovho Tria, nazvaný Gently Disturbed (Razdaz Recordz). Výstižnosť titulu – jemne narušený – je šokujúco presná. Trojica nástrojov – klavír, kontrabas a bicie – ktorá pri súčasných možnostiach zdanlivo nedokáže prekvapiť, nahlodáva svojho poslucháča pozvoľna. Cohenovo trio funguje „proti pravidlám“ – nevariuje spevné témy a neponúka podklad, na ktorom sa môžu jeho členovia „vyřádiť“. Štastnou bola voľba mladého, dvadsaťjedenročného izraelského pianistu Shai Maestra, ktorý vystriedal Cohenovho dlhoročného klavírneho partnera Sama Barsha. Maestrov klavír poskytuje vzdušnosť a dostatok priestoru pre reliéfnosť Cohenových kontrabasových línií. Lídra striedajúceho sóla so sprievodom aj v šialených polyrytmických úsekoch bezpečne istí brilantný bubeník Mark Guiliana.
Neustála hybnosť Gently Disturbed v istých momentoch pripomína zoskupenie vynikajúceho švédskeho (žiaľ, nedávno zosnulého) klaviristu Esbjörna Svenssona. Pokiaľ Avishai Cohen Trio nechajú v utorok 30. 9. v Slovenskom rozhlase plynúť svoj amalgám krehkých (aj tradičných židovských) melódií a strojovo razantného groove, môže byť začiatok bohatej džezovej jesene zároveň jej vrcholom.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.