TELEVÍZIA TA 3 – koniec utópie?
Ak sa vedenie TA 3 mohlo ešte do minulého týždňa brániť proti obvineniam, že používa reklamné, teda zaplatené správy v bežnom spravodajstve, dnes to už robiť nemôže. Jednak už aj licenčná rada skonštatovala, že TA3 vydávala reklamu za objektívne spravodajstvo a publicistiku a potrestala ju napomenutím. A jednak kymácajúcu sa loď TA 3 opustila ďalšia časť posádky. Tentoraz dal výpoveď jeden z najtalentovanejších televíznych reportérov Vincent Štofaník, šéf investigatívnej relácie Čierny Peter, a podľa všetkého aj jeho kolega Peter Janků. V rozhovore s Gabrielom Šípošom (spw.blog.sme.sk) Štofaník uviedol: Počas príprav, výroby a vysielania relácie Čierny Peter dochádzalo zo strany generálneho riaditeľa TA3 k selekcii pripravovaných tém už počas ich nakrúcania, prípadne pred ich finálnym strihom. Samotné pokyny na neodvysielanie už nakrútených reportáží zo strany generálneho riaditeľa pritom ohrozovali vysielanie relácie Čierny Peter.“ Štofaník potvrdil aj existenciu tzv. čiernych a bielych zoznamov firiem, ktoré treba v spravodajstve propagovať a ktoré nie: „Minimálne dvaja ľudia z redakcie spravodajstva TA3 mi potvrdili, že zoznamy existujú a aj sa nimi riadia. V jednom prípade som tieto zoznamy aj videl na vlastné oči.“ Dôveryhodnosť TA 3 teda klesla pod bod mrazu. Fakt je, že udržať čisto spravodajskú televíziu na malom slovenskom trhu bola vždy utópia. Ale tento utopický projekt teraz poškodil celý mediálny biznis na Slovensku.
.eč
MÉDIÁ IPI na Slovensku
Na Slovensku vznikla pobočka rešpektovaného Medzinárodného tlačového inštitútu (International Press Institute – IPI). Jej členmi sú rozhodujúci a vplyvní ľudia pôsobiaci v médiách, zvyčajne ide o šéfredaktorov a riaditeľov médií. IPI pôsobí v 120 krajinách sveta.
Zaujímavé je, že až doteraz na Slovensku nebola až taká silná potreba, aby vznikla pobočka tohto inštitútu, podnetom bol až sporný tlačový zákon. Proti jeho prijatiu sa nepodarilo médiám postupovať spoločne a koordinovane. Vtedy si niektorí reprezentanti médií uvedomili, že potrebujú silnejšiu organizáciu s medzinárodným zázemím. Združenie vydavateľov periodickej tlače nezahŕňa vplyvné elektronické médiá. Slovenský syndikát novinárov už dnes nie je renomovanou organizáciou. Jeho vedenie nezvláda úlohu hájiť slobodu médií, utápa sa v odborárskych záležitostiach a stráca podporu aktívnych novinárov. Jedna zo zakladateľov slovenskej pobočky IPI Eva Babitzová pre agentúru SITA vysvetlila, že „Syndikát je masovou organizáciou, ktorej členmi sú novinári, vydavatelia, šéfredaktori a podobne. IPI združuje len osobnosti, ktoré majú vo svojom médiu závažné slovo." Medzi zakladateľmi pobočky IPI je aj časopis .týždeň, ktorý v správnej rade zastupuje šéfredaktor. Okrem Štefana Hríba patrili k iniciátorom vzniku IPI aj Pavol Múdry z agentúry SITA, Eva Babitzová, generálna riaditeľka Rádia Expres, a Vladimír Repčík. Záujem o členstvo už prejavili viacerí šéfredaktori médií, takže IPI môže byť relevantným orgánom pri ochrane slobody médií.
.eč
Televízie Talent na trápno
Markíza a s ňou viac ako polovica tých, ktorí mali predminulú nedeľu večer zapnutý televízor, hľadajú akýsi talent. Fajn. Mohli by sme byť len vecní a opísať prostredie, účastníkov, porotu i sledovanosť, prípadne si nakoniec ešte trochu zaironizovať. To by úplne stačilo, keby sme v správnej chvíli prepli na iný program. Ale túžba zhliadnuť celý prvý diel nás prinútila nechať ovládač ovládačom... Najprv však vecne. Slovensko má talent je prevzatý formát spoločnosti FreemantleMedia, ktorý má byť tohto roku najúspešnejším programom na svete. Ide o talentovú reality šou, v ktorej súťažia amatérski speváci, tanečníci, kúzelníci či zabávači. O postupe rozhoduje porota, na Slovensku zložená z ľudí, ktorí „majú nos na talenty“. Adela Banášová, Jan Kraus a Pavol Habera hodnotia a komentujú jednotlivé pokusy na pódiu historickej budovy SND. V ich právomoci je tiež súťažiaceho zastaviť. Všetko by to bolo v poriadku, keby na pódiu exhibovali len ľudia, ktorí majú záľubu v žonglovaní s motorovými pílami. Ako tak znesiteľný je ešte aj pohľad na chlapca, ktorého otec podporuje v tom, aby dve hodiny denne nacvičoval hlavičkovanie. Čo si však pomyslieť pri pohľade asi na desaťročné, skutočne netalentované dieťa, ktoré si myslí, či skôr jeho rodičia sú presvedčení, že zaujme paródiou na ľudovú rozprávačku? Čo pri rodinnej oslave prejdete zhovievavým úsmevom, znamená na obrazovke trápenie pre naivnú súťažiacu, jej blízkych, porotcov i ten milión divákov, ktorí neprepli v správnej chvíli.
.tomáš Gális
Ak sa vedenie TA 3 mohlo ešte do minulého týždňa brániť proti obvineniam, že používa reklamné, teda zaplatené správy v bežnom spravodajstve, dnes to už robiť nemôže. Jednak už aj licenčná rada skonštatovala, že TA3 vydávala reklamu za objektívne spravodajstvo a publicistiku a potrestala ju napomenutím. A jednak kymácajúcu sa loď TA 3 opustila ďalšia časť posádky. Tentoraz dal výpoveď jeden z najtalentovanejších televíznych reportérov Vincent Štofaník, šéf investigatívnej relácie Čierny Peter, a podľa všetkého aj jeho kolega Peter Janků. V rozhovore s Gabrielom Šípošom (spw.blog.sme.sk) Štofaník uviedol: Počas príprav, výroby a vysielania relácie Čierny Peter dochádzalo zo strany generálneho riaditeľa TA3 k selekcii pripravovaných tém už počas ich nakrúcania, prípadne pred ich finálnym strihom. Samotné pokyny na neodvysielanie už nakrútených reportáží zo strany generálneho riaditeľa pritom ohrozovali vysielanie relácie Čierny Peter.“ Štofaník potvrdil aj existenciu tzv. čiernych a bielych zoznamov firiem, ktoré treba v spravodajstve propagovať a ktoré nie: „Minimálne dvaja ľudia z redakcie spravodajstva TA3 mi potvrdili, že zoznamy existujú a aj sa nimi riadia. V jednom prípade som tieto zoznamy aj videl na vlastné oči.“ Dôveryhodnosť TA 3 teda klesla pod bod mrazu. Fakt je, že udržať čisto spravodajskú televíziu na malom slovenskom trhu bola vždy utópia. Ale tento utopický projekt teraz poškodil celý mediálny biznis na Slovensku.
.eč
MÉDIÁ IPI na Slovensku
Na Slovensku vznikla pobočka rešpektovaného Medzinárodného tlačového inštitútu (International Press Institute – IPI). Jej členmi sú rozhodujúci a vplyvní ľudia pôsobiaci v médiách, zvyčajne ide o šéfredaktorov a riaditeľov médií. IPI pôsobí v 120 krajinách sveta.
Zaujímavé je, že až doteraz na Slovensku nebola až taká silná potreba, aby vznikla pobočka tohto inštitútu, podnetom bol až sporný tlačový zákon. Proti jeho prijatiu sa nepodarilo médiám postupovať spoločne a koordinovane. Vtedy si niektorí reprezentanti médií uvedomili, že potrebujú silnejšiu organizáciu s medzinárodným zázemím. Združenie vydavateľov periodickej tlače nezahŕňa vplyvné elektronické médiá. Slovenský syndikát novinárov už dnes nie je renomovanou organizáciou. Jeho vedenie nezvláda úlohu hájiť slobodu médií, utápa sa v odborárskych záležitostiach a stráca podporu aktívnych novinárov. Jedna zo zakladateľov slovenskej pobočky IPI Eva Babitzová pre agentúru SITA vysvetlila, že „Syndikát je masovou organizáciou, ktorej členmi sú novinári, vydavatelia, šéfredaktori a podobne. IPI združuje len osobnosti, ktoré majú vo svojom médiu závažné slovo." Medzi zakladateľmi pobočky IPI je aj časopis .týždeň, ktorý v správnej rade zastupuje šéfredaktor. Okrem Štefana Hríba patrili k iniciátorom vzniku IPI aj Pavol Múdry z agentúry SITA, Eva Babitzová, generálna riaditeľka Rádia Expres, a Vladimír Repčík. Záujem o členstvo už prejavili viacerí šéfredaktori médií, takže IPI môže byť relevantným orgánom pri ochrane slobody médií.
.eč
Televízie Talent na trápno
Markíza a s ňou viac ako polovica tých, ktorí mali predminulú nedeľu večer zapnutý televízor, hľadajú akýsi talent. Fajn. Mohli by sme byť len vecní a opísať prostredie, účastníkov, porotu i sledovanosť, prípadne si nakoniec ešte trochu zaironizovať. To by úplne stačilo, keby sme v správnej chvíli prepli na iný program. Ale túžba zhliadnuť celý prvý diel nás prinútila nechať ovládač ovládačom... Najprv však vecne. Slovensko má talent je prevzatý formát spoločnosti FreemantleMedia, ktorý má byť tohto roku najúspešnejším programom na svete. Ide o talentovú reality šou, v ktorej súťažia amatérski speváci, tanečníci, kúzelníci či zabávači. O postupe rozhoduje porota, na Slovensku zložená z ľudí, ktorí „majú nos na talenty“. Adela Banášová, Jan Kraus a Pavol Habera hodnotia a komentujú jednotlivé pokusy na pódiu historickej budovy SND. V ich právomoci je tiež súťažiaceho zastaviť. Všetko by to bolo v poriadku, keby na pódiu exhibovali len ľudia, ktorí majú záľubu v žonglovaní s motorovými pílami. Ako tak znesiteľný je ešte aj pohľad na chlapca, ktorého otec podporuje v tom, aby dve hodiny denne nacvičoval hlavičkovanie. Čo si však pomyslieť pri pohľade asi na desaťročné, skutočne netalentované dieťa, ktoré si myslí, či skôr jeho rodičia sú presvedčení, že zaujme paródiou na ľudovú rozprávačku? Čo pri rodinnej oslave prejdete zhovievavým úsmevom, znamená na obrazovke trápenie pre naivnú súťažiacu, jej blízkych, porotcov i ten milión divákov, ktorí neprepli v správnej chvíli.
.tomáš Gális
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.