Viete, že na Slovensku sa chystá množstvo nových televíznych staníc? Je to tak. Ale prečo zrazu toľko televízií?
Napríklad budeme mať televíziu o realitách Residence TV, správy z regiónov v TV Agency. Chystajú sa hneď štyri hudobné televízie: Musiq 1, Revolution TV a Nostalgia Musica. Už máme katolícku TV Lux. A aby toho nebolo dosť, aj lokálna verzia slávnej MTV pre Česko a Slovensko. V Bratislave vznikne aj káblová a satelitná televízia s rodinnými filmami, v roku 2009 pribudne lokálna verzia módnej Fashion TV. Opäť vo verzii pre Slovensko aj Česko súčasne.
Sú to presne také televízie, ako sa čakalo ? malé a monotematické. Pre úzke či aspoň vyhranené skupiny divákov, ktoré nie sú až také atraktívne pre veľké bezplatné televízie. Je to logické, tie veľké – aby prežili – idú po tvrdom mainstreame.
Samozrejme, nemožno ísť do mikroskopických skupín, na to sme príliš malá krajina. Práve preto sú to často projekty česko-slovenské. Napríklad filmový distribútor SPI prevádzkuje z Bratislavy hneď kyticu televízií a ani jedna z nich nie je v slovenčine. Má tri filmové televízie pod značkou Filmbox, štvrtú chystá. Má aj ďalší kanál Nostalgia, chystá erotický Erox a na svedomí má dve z troch chystaných hudobných televízií. Skúste si tipnúť, koľko ľudí na to potrebuje zamestnať? Správna odpoveď: asi dvadsať.
Prečo zrazu toľko televízií? Predovšetkým, je to jednoduché a oveľa lacnejšie, ako kedykoľvek predtým. Vďaka technike. Živiť takú regionálnu televíziu, ktorých je na Slovensku sto, stojí v priemere tri milióny ročne. Na rozbeh televízie často stačí kúpiť jeden dobre vybavený počítač. Namiesto réžií, odbavovacích pracovísk, strižní či strojov na grafiku.
Je to aj vec digitalizácie, hoci to ešte nie je horúca téma. Mnohí špekulanti však cítia, že ak začať, tak čo najskôr. Asi z toho bude nejaký biznis, stačí mať nejaký obsah. A tak má licenciu aj televízia Xentauri, ktorá chce vysielať televízne kurzy – jazykové či počítačové. Má k dispozícii relácie spoločnosti Tatra ABB, ktorá vyrábala pre STV v deväťdesiatych rokoch relácie Čo dokáže ulica, Triangel či Redline, a môže ich vysielať dookola. Čo aj teraz v internetovom vysielaní robí. A televízia je na svete.
Múdrejší a skúsenejší ľudia sú vo veľkých televíziách. Nemajú o digitalizácii ilúzie a vedia si zrátať, čo asi prinesie. Keďže sú v tejto veci skôr skeptickí, radšej stavajú televízie, ktoré majú šancu prežiť aj v aktuálnych podmienkach. Reč pritom určite nie je o STV a jej športovej Trojke či zákonom prikázanej chystanej Štvorke, to sú iné kapitoly. Ale už minulý týždeň začala vysielať Joj Plus, druhý kanál televíznej komerčnej dvojky. Prečo do takého projektu vlastne Jojka išla?
Reklamný biznis núti komerčné televízie sústrediť sa na mladých divákov ? a väčšinou sa v Európe stáva, že tí starí nedobrovoľne zostávajú najmä verejnoprávnym televíziám. Ale Slovensko je príliš malý piesoček na to, aby sa jedna komerčná televízia úplne vzdala státisícov starších divákov. A keď s tým spojíte ambíciu budúceho rastu v novom prostredí, nápad na novú televíziu pre starších divákov je na svete. Starší diváci to Jojke ešte uľahčujú tým, že očividne radi sledujú obľúbené programy dookola. Darmo, súťaž Riskuj sa s dobrou odozvou vysielala v reprízach ešte pol roka po svojom zrušení. STV doteraz vysiela každý utorok Drišľakoviny, hoci už desať mesiacov nevyrobila jedinú novú časť. Seriál Komisár Rex Markíza vysiela celý tretíkrát za sebou, takmer bez prestávky. Joj to situáciu len uľahčuje: balík pätnástich starých seriálov a pár stoviek filmov stačí vysielať dookola. A televízia je na svete.
O pár mesiacov pribudne k druhej Jojke aj Markíza 2. Líder síce skôr reaguje na príkaz majiteľa, ktorý v každej krajine spúšťa nové kanály. Už teraz je však zo zvažovaných registrovaných názvov Diva či Lady jasné, že pôjde o televíziu pre ženy. Nič prekvapivé, mužov už obhospodaruje Nova Sport (dosiaľ Galaxie Sport), na ktorej participuje aj Markíza a je určená aj pre náš trh. Mladých zastreší budúca MTV, ktorá bude tiež aktivitou majiteľa Markízy, CME.
Majitelia Joj ani Markízy nešli pri vytváraní nových staníc do extrémov, zostali pri pohlaviach a vekoch ? od mladých cez mužov, ženy až k starým. Nešli na konkrétne témy či záľuby. Možno odkaz pre menších záujemcov o vlastnú televíziu: užšie sa už ísť na Slovensku neoplatí.
Autor je šéfredaktor Medialne.sk
Napríklad budeme mať televíziu o realitách Residence TV, správy z regiónov v TV Agency. Chystajú sa hneď štyri hudobné televízie: Musiq 1, Revolution TV a Nostalgia Musica. Už máme katolícku TV Lux. A aby toho nebolo dosť, aj lokálna verzia slávnej MTV pre Česko a Slovensko. V Bratislave vznikne aj káblová a satelitná televízia s rodinnými filmami, v roku 2009 pribudne lokálna verzia módnej Fashion TV. Opäť vo verzii pre Slovensko aj Česko súčasne.
Sú to presne také televízie, ako sa čakalo ? malé a monotematické. Pre úzke či aspoň vyhranené skupiny divákov, ktoré nie sú až také atraktívne pre veľké bezplatné televízie. Je to logické, tie veľké – aby prežili – idú po tvrdom mainstreame.
Samozrejme, nemožno ísť do mikroskopických skupín, na to sme príliš malá krajina. Práve preto sú to často projekty česko-slovenské. Napríklad filmový distribútor SPI prevádzkuje z Bratislavy hneď kyticu televízií a ani jedna z nich nie je v slovenčine. Má tri filmové televízie pod značkou Filmbox, štvrtú chystá. Má aj ďalší kanál Nostalgia, chystá erotický Erox a na svedomí má dve z troch chystaných hudobných televízií. Skúste si tipnúť, koľko ľudí na to potrebuje zamestnať? Správna odpoveď: asi dvadsať.
Prečo zrazu toľko televízií? Predovšetkým, je to jednoduché a oveľa lacnejšie, ako kedykoľvek predtým. Vďaka technike. Živiť takú regionálnu televíziu, ktorých je na Slovensku sto, stojí v priemere tri milióny ročne. Na rozbeh televízie často stačí kúpiť jeden dobre vybavený počítač. Namiesto réžií, odbavovacích pracovísk, strižní či strojov na grafiku.
Je to aj vec digitalizácie, hoci to ešte nie je horúca téma. Mnohí špekulanti však cítia, že ak začať, tak čo najskôr. Asi z toho bude nejaký biznis, stačí mať nejaký obsah. A tak má licenciu aj televízia Xentauri, ktorá chce vysielať televízne kurzy – jazykové či počítačové. Má k dispozícii relácie spoločnosti Tatra ABB, ktorá vyrábala pre STV v deväťdesiatych rokoch relácie Čo dokáže ulica, Triangel či Redline, a môže ich vysielať dookola. Čo aj teraz v internetovom vysielaní robí. A televízia je na svete.
Múdrejší a skúsenejší ľudia sú vo veľkých televíziách. Nemajú o digitalizácii ilúzie a vedia si zrátať, čo asi prinesie. Keďže sú v tejto veci skôr skeptickí, radšej stavajú televízie, ktoré majú šancu prežiť aj v aktuálnych podmienkach. Reč pritom určite nie je o STV a jej športovej Trojke či zákonom prikázanej chystanej Štvorke, to sú iné kapitoly. Ale už minulý týždeň začala vysielať Joj Plus, druhý kanál televíznej komerčnej dvojky. Prečo do takého projektu vlastne Jojka išla?
Reklamný biznis núti komerčné televízie sústrediť sa na mladých divákov ? a väčšinou sa v Európe stáva, že tí starí nedobrovoľne zostávajú najmä verejnoprávnym televíziám. Ale Slovensko je príliš malý piesoček na to, aby sa jedna komerčná televízia úplne vzdala státisícov starších divákov. A keď s tým spojíte ambíciu budúceho rastu v novom prostredí, nápad na novú televíziu pre starších divákov je na svete. Starší diváci to Jojke ešte uľahčujú tým, že očividne radi sledujú obľúbené programy dookola. Darmo, súťaž Riskuj sa s dobrou odozvou vysielala v reprízach ešte pol roka po svojom zrušení. STV doteraz vysiela každý utorok Drišľakoviny, hoci už desať mesiacov nevyrobila jedinú novú časť. Seriál Komisár Rex Markíza vysiela celý tretíkrát za sebou, takmer bez prestávky. Joj to situáciu len uľahčuje: balík pätnástich starých seriálov a pár stoviek filmov stačí vysielať dookola. A televízia je na svete.
O pár mesiacov pribudne k druhej Jojke aj Markíza 2. Líder síce skôr reaguje na príkaz majiteľa, ktorý v každej krajine spúšťa nové kanály. Už teraz je však zo zvažovaných registrovaných názvov Diva či Lady jasné, že pôjde o televíziu pre ženy. Nič prekvapivé, mužov už obhospodaruje Nova Sport (dosiaľ Galaxie Sport), na ktorej participuje aj Markíza a je určená aj pre náš trh. Mladých zastreší budúca MTV, ktorá bude tiež aktivitou majiteľa Markízy, CME.
Majitelia Joj ani Markízy nešli pri vytváraní nových staníc do extrémov, zostali pri pohlaviach a vekoch ? od mladých cez mužov, ženy až k starým. Nešli na konkrétne témy či záľuby. Možno odkaz pre menších záujemcov o vlastnú televíziu: užšie sa už ísť na Slovensku neoplatí.
Autor je šéfredaktor Medialne.sk
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.