ste človek, ktorý vymyslel pojmy ako „social currency“ a virálne médiá, ktoré vo svojom čase urobili revolúciu v digitálnom svete. Preto ma veľmi prekvapilo, že sa hrdo hlásite k tomu, že ste si zrušili svoj účet na sociálnej sieti Facebook. Prečo?
Neprišlo mi vhodné, aby som – ako zástanca správneho využívania digitálnej technológie, v podstate až digitálnej hygieny – dávať príklad v tom, že využívam službu, ktorá používa identitu a osobné dáta ľudí proti nim samotným. Facebook má politiku, (neviem či stále platí), že môže zverejňovať akúkoľvek reklamu s vašou fotkou. Takže ak mi dá niekto like na Facebooku, môže byť obeťou reklamy, ktorá sa k nemu dostane cezo mňa. Tá osoba si môže myslieť, že sa mi tá reklama páči, aj keď opak je pravda. Alebo môžu použiť ich fotku a predávať niečo ich priateľom. Nepríde mi vhodné robiť ľudí takto zraniteľnými. Chcel som poukázať aj na to, že sa dá žiť aj bez neho. Nie som proti digitálnym technológiám. Naopak, bol som pri ich zrode, ale ako spotrebitelia si máme právo vybrať, čo chceme a čo nechceme. Najkrajšie na tom je, že keď som oznámil, že opúšťam sieť Facebook, dostal som stovky správ s otázkou, prečo opúšťam internet. Pretože vtedy existovala generácia ľudí, ktorá si myslela, že Facebook je celý internet.
to znie ako situácia u nás doma na Slovensku, tam je pre mnohých Facebook celým internetom.
Áno, ale stále používate e-maily.
aká je podľa vás budúcnosť sociálnych médií, aj tejto konkrétnej sociálnej siete?
Nemyslím si, že Facebook je sociálne médium. Facebook je antisociálne médium, lebo nie je optimalizované na to aby ste si mohli vytvárať a udržiavať priateľstvá. Facebook je optimalizovaný na speňaženie vašich sociálnych kontaktov. Na Facebooku nemôžem dosiahnuť ani všetkých svojich podporovateľov bez toho, že by som zaplatil. Twitter na mňa pôsobí ako pravá sociálna sieť, momentálne odo mňa nič nežiada. Nikdy som sa necítil ako zákazník Facebooku. Internet bol vždy sociálny, boli tu sociálne médiá pred touto platformou, dokonca predtým, ako vznikol Friendster. Myslím tým napríklad Bulletin Boards, ktoré boli sociálnymi médiami minulosti. Facebook je len aplikácia, ktorá využíva sociálnu kvalitu internetu z veľmi konkrétneho dôvodu, a to sa mi nepáči.
takže vnímate sociálne médiá ako nástroj, ktorý pre používateľa otvára príležitosti, alebo naopak, zotročuje ho?
Závisí to od toho, o čom konkrétne hovoríme.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.