“Potrebujem ustavične niečo robiť, vyvíjať nejakú činnosť, som spokojný iba vo chvíľach, keď o niečo zápasím. Vždy som mal rád boj, vždy som rád prijímal výzvy,” tvrdil o sebe Paul Newman. V piatok 25. septembra jeden veľký boj dobojoval. Síce pri tom zomrel, ale jeho život nasvedčuje, že neprehral.
.keď si slávna francúzska šansoniérka Edith Piaf začínala románik s nejakým mužom, vždy musela byť presvedčená, že jej vyvolený vlastní krásne modré oči. (Popri iných k nim patril napríklad aj hlboko hnedooký Charles Aznavour.) Keď sa láska rozpadala, často to bolo, podľa speváčkiných slov, preto, lebo tie jeho oči zase nie sú až také modré. V prípade Paula Newmana by muselo ísť o nejaký iný dôvod. Veď predsa blankytu jeho pohľadu sa nedalo nič vyčítať. (Však, dámy?)
Kde bolo tam bolo, voľakedy sa na východe Slovenska istá Mária Hocmanová vydala za Michala Fecka a z manželstva sa v Ptičom pri Humennom narodila Terézia, ktorá sa ako osemročná vysťahovala do amerického Clevelandu za otcom. Ubehol nejaký čas, vzala si Arthura Samuela Newmana a v roku 1925 v štáte Ohio dala život Paulovi Newmanovi. Jeho otec vlastnil obchodný dom so športovými potrebami, mama sa venovala amatérskemu divadlu. Keď sa chcel stať mladý Paul vojenským pilotom, ukázalo sa, že je farboslepý. Keď prebral otcov biznis, doviedol ho ku krachu. Keď sa prvý raz oženil, dopadlo to zle. Keď dostal na počiatku malé herecké príležitosti na Broadwayi a zaujal kritiku, začal stúpať na hollywoodske nebo, až sa z neho stala hviezda najžiarivejšej veľkosti. V druhom manželstve s herečkou Joanne Woodwardovou spočinul od roku 1958 až do smrti. (Veru, je to polstoročie.)
.najprv práca
Spomeniete si na niečo, keď varíte vajíčka natvrdo? Alebo keď jete vajíčka natvrdo? Alebo dokonca, keď vidíte niekoho jesť vajíčka natvrdo? Ja si v každej z týchto situácií (aj keď lúpem vajíčka natvrdo, krájam vajíčka natvrdo, strúham vajíčka natvrdo), spomeniem na stávku Frajera Luka (v podaní Paula Newmana) z rovnomenného filmu Stuarta Rosenberga (ktorý režíroval aj ďalší slávny Newmanov, ako aj film Anthonyho Perkinsa, Stanica WUSA). Dej snímky sa odohráva v trestaneckom pracovnom tábore, kde väzni do úplného vyčerpania pracujú na stavbe cesty, vedúcej akoby od nikam do nikam. Neľudské podmienky spôsobujú, že trestancom hrozí prepadnutie do deštruktívnej duševnej (aj telesnej) ničoty. Ale príde pomoc. V podobe húževnatého Frajera, odporujúceho chlapa, čo sa nedá len tak ľahko zastrašiť. Vôbec sa nedá zastrašiť. Nevyľaká ho ani päťdesiat natvrdo uvarených vajíčok, ktoré sa podujme zjesť. (Až mu z toho brucho narastie a blankytné očká mu lezú z jamôk.)
Hlavný hrdina z filmu Frajer Luke má vlastnosti mnohých iných Newmanových hrdinov. Vlastne často antihrdinov. Nalomený muž, nositeľ mnohých navzájom si odporujúcich vlastností, citlivý aj silný zároveň, vtipkár nesúci žiaľ, chlap, čo si nadovšetko váži priateľstvo medzi chlapmi... Herec z rodu dramatických komediantov. Taký je aj vo filme Butch Cassidy a Sundance Kid o dvoch gangstroch (nenaplneno) túžiacich po pokojnom živote v Austrálii. Toho druhého stvárňuje ďalší fešák – Robert Redford.
V Newmanovi a Redfordovi sa stretli dva veľmi odlišné prístupy k hereckej tvorbe. Newman vybrusoval scénu mnohonásobným opakovaním, cvičením; Redford bol skôr intuitívny hráč spokojný s prvým záberom. “Paul je dobrý chlap,” povedal vtedy Redford, “mám ho rád. Inak by som celé to skúšanie zavesil na klinec. Myslím si, že priveľa skúšok berie filmu nenútenosť... Ale skúšal som. Newman to tak chcel a ja som mu nechcel stáť v ceste.”
Mnohí zo zúčastnených sa zhodli, že nakrúcanie kasového trháku Butch Cassidy a Sundance Kid bolo zábavné. Paul Newman podozrieval režiséra Georgea Roya Hilla, že si vymýšľa všelijaké žartíky, odohrávajúce sa v realite, aby dostával hercov do nálady filmu a postáv, ktoré stvárňovali. K takým fórom patrili aj zamýšľané (ale napokon neuskutočnené) preteky. Režisér spomínal: “Mal som si zobrať svoje malé lietadlo, dvojplošník, Newman svoj volkswagen s motorom z porsche a Redford porsche. Považovali sme šance približne za vyrovnané. Lietadlo je síce rýchlejšie, ale cestou by som musel niekde pristáť a natankovať. Ešte pred štartom vyšlo najavo, že Newman naplánoval pekný podfuk. Chcel si najať nejaké nákladné lietadlo, naložiť do neho svoje auto a v Prove pristáť. Tam chce vyjsť z lietadla a popíjať pivko, zatiaľ čo my by sme sa štvali k cieľu...”
Až tak sa im spolupráca v trojici páčila, že keď ich o pár rokov neskôr cesty zviedli k projektu menom Podraz a Newman bol na pochybách, či má rolu vo filme prijať, napokon povedal: “Dočerta, tá úloha síce naozaj za veľa nestojí, ale my traja sme si spolu predsa užili toľko zábavy. Pustime sa do toho!” Výsledok? Skvelé kino, desať nominácií na Oscara a sedem Oscarov
.potom opäť práca
Paul Newman pracoval počas dlhej, plodnej kariéry pod vedením mnohých režisérov. Aj zvučných mien: Martin Ritt, Peter Ustinov, Richard Brooks, Mel Brooks, Alfred Hitchcock, Sidney Lumet, Robert Altman, John Huston. Hral v mnohých slávnych filmoch: Niekto tam hore ma má rád (v ňom debutoval Newmanovi v mnohom podobný Steve MacQueen), Mačka na rozpálenej plechovej streche (podľa predlohy Tennessee Williamsa), Zneuctenie (americký remake Kurosawovej snímky Rašomon), Hombre, Život a doba sudcu Roya Beana, Podraz, Nemý film, Rozsudok, Pevnosť Apačov v Bronxe.
Paul Newman získal desať nominácií na Cenu akadémie, ale iba jednu sošku Oscara – za hlavnú rolu vo filme Martina Scorseseho Farba peňazí, kde hral biliardového hráča, rýchleho Eddieho, ktorý sa stretáva v súboji s geniálnym mladým hráčom Vincentom (Tom Cruise). Nie všetky tie nominácie boli za herectvo. Jedna bola za réžiu (snímky Rachel, Rachel). “Prečo režírujem filmy? Hrám, režírujem, som muž svojej ženy a otec svojich a našich detí z jedného-jediného dôvodu: Aby som cítil, že žijem...”
.a napokon...
Pretekať na autách začal ako pomerne starý. Mnohí jeho súperi mohli byť vzhľadom na Newmanov vek jeho deťmi, či dokonca vnúčatami. Napríklad aj Wally Dallenbach a Chris Kneifel. Raz uverejnili v Newmanovom mene falošné tlačové vyhlásenie: “Paul Newman sa už cíti pristarý na to, aby vydržal stomíľové preteky série TransAm. Preto hľadá spolujazdca, s ktorým by sa na závodoch striedal v šoférovaní.” Netrvalo dlho a prišla hercova odpoveď. Pred začiatkom detroitských pretekov preletelo nad závodiskom lietadlo a ťahalo transparent. Bolo na ňom: “Wally a Chris, máte okamžite telefonovať mamičkám!!!”
V puberte som mala stenu nad písacím stolom polepenú všelijakými citátmi, kreslenými vtipmi a dvoma výstrižkami z novín. Prvý podával správu o požiari v parížskej reštaurácii a o hrdinskej úlohe jedného z hostí, ktorý svojím pokojným, ale ráznym konaním nedopustil, aby vznikla panika, čo zachránilo nejeden ľudský život. Volal sa Lino Ventura, ten hosť. Pred posledným voľným miestom na stene som zvádzala ľúty vnútorný zápas. Podarilo sa mi totiž zadovážiť si aj obrázok Paula Newmana, aj obrázok Steva McQueena. Títo traja frajeri majú čosi spoločné – nemajú priepasť medzi tým, čo žili, a tým, čo predstavovali na plátne. Napokon som vyvesila McQueena, lebo už bol vtedy na onom svete. Dnes, keby tá stena ešte bola moja, by som si tam mohla – na jeho pamiatku – pripnúť aj Paula Newmana.
Do videnia, frajeri!
.keď si slávna francúzska šansoniérka Edith Piaf začínala románik s nejakým mužom, vždy musela byť presvedčená, že jej vyvolený vlastní krásne modré oči. (Popri iných k nim patril napríklad aj hlboko hnedooký Charles Aznavour.) Keď sa láska rozpadala, často to bolo, podľa speváčkiných slov, preto, lebo tie jeho oči zase nie sú až také modré. V prípade Paula Newmana by muselo ísť o nejaký iný dôvod. Veď predsa blankytu jeho pohľadu sa nedalo nič vyčítať. (Však, dámy?)
Kde bolo tam bolo, voľakedy sa na východe Slovenska istá Mária Hocmanová vydala za Michala Fecka a z manželstva sa v Ptičom pri Humennom narodila Terézia, ktorá sa ako osemročná vysťahovala do amerického Clevelandu za otcom. Ubehol nejaký čas, vzala si Arthura Samuela Newmana a v roku 1925 v štáte Ohio dala život Paulovi Newmanovi. Jeho otec vlastnil obchodný dom so športovými potrebami, mama sa venovala amatérskemu divadlu. Keď sa chcel stať mladý Paul vojenským pilotom, ukázalo sa, že je farboslepý. Keď prebral otcov biznis, doviedol ho ku krachu. Keď sa prvý raz oženil, dopadlo to zle. Keď dostal na počiatku malé herecké príležitosti na Broadwayi a zaujal kritiku, začal stúpať na hollywoodske nebo, až sa z neho stala hviezda najžiarivejšej veľkosti. V druhom manželstve s herečkou Joanne Woodwardovou spočinul od roku 1958 až do smrti. (Veru, je to polstoročie.)
.najprv práca
Spomeniete si na niečo, keď varíte vajíčka natvrdo? Alebo keď jete vajíčka natvrdo? Alebo dokonca, keď vidíte niekoho jesť vajíčka natvrdo? Ja si v každej z týchto situácií (aj keď lúpem vajíčka natvrdo, krájam vajíčka natvrdo, strúham vajíčka natvrdo), spomeniem na stávku Frajera Luka (v podaní Paula Newmana) z rovnomenného filmu Stuarta Rosenberga (ktorý režíroval aj ďalší slávny Newmanov, ako aj film Anthonyho Perkinsa, Stanica WUSA). Dej snímky sa odohráva v trestaneckom pracovnom tábore, kde väzni do úplného vyčerpania pracujú na stavbe cesty, vedúcej akoby od nikam do nikam. Neľudské podmienky spôsobujú, že trestancom hrozí prepadnutie do deštruktívnej duševnej (aj telesnej) ničoty. Ale príde pomoc. V podobe húževnatého Frajera, odporujúceho chlapa, čo sa nedá len tak ľahko zastrašiť. Vôbec sa nedá zastrašiť. Nevyľaká ho ani päťdesiat natvrdo uvarených vajíčok, ktoré sa podujme zjesť. (Až mu z toho brucho narastie a blankytné očká mu lezú z jamôk.)
Hlavný hrdina z filmu Frajer Luke má vlastnosti mnohých iných Newmanových hrdinov. Vlastne často antihrdinov. Nalomený muž, nositeľ mnohých navzájom si odporujúcich vlastností, citlivý aj silný zároveň, vtipkár nesúci žiaľ, chlap, čo si nadovšetko váži priateľstvo medzi chlapmi... Herec z rodu dramatických komediantov. Taký je aj vo filme Butch Cassidy a Sundance Kid o dvoch gangstroch (nenaplneno) túžiacich po pokojnom živote v Austrálii. Toho druhého stvárňuje ďalší fešák – Robert Redford.
V Newmanovi a Redfordovi sa stretli dva veľmi odlišné prístupy k hereckej tvorbe. Newman vybrusoval scénu mnohonásobným opakovaním, cvičením; Redford bol skôr intuitívny hráč spokojný s prvým záberom. “Paul je dobrý chlap,” povedal vtedy Redford, “mám ho rád. Inak by som celé to skúšanie zavesil na klinec. Myslím si, že priveľa skúšok berie filmu nenútenosť... Ale skúšal som. Newman to tak chcel a ja som mu nechcel stáť v ceste.”
Mnohí zo zúčastnených sa zhodli, že nakrúcanie kasového trháku Butch Cassidy a Sundance Kid bolo zábavné. Paul Newman podozrieval režiséra Georgea Roya Hilla, že si vymýšľa všelijaké žartíky, odohrávajúce sa v realite, aby dostával hercov do nálady filmu a postáv, ktoré stvárňovali. K takým fórom patrili aj zamýšľané (ale napokon neuskutočnené) preteky. Režisér spomínal: “Mal som si zobrať svoje malé lietadlo, dvojplošník, Newman svoj volkswagen s motorom z porsche a Redford porsche. Považovali sme šance približne za vyrovnané. Lietadlo je síce rýchlejšie, ale cestou by som musel niekde pristáť a natankovať. Ešte pred štartom vyšlo najavo, že Newman naplánoval pekný podfuk. Chcel si najať nejaké nákladné lietadlo, naložiť do neho svoje auto a v Prove pristáť. Tam chce vyjsť z lietadla a popíjať pivko, zatiaľ čo my by sme sa štvali k cieľu...”
Až tak sa im spolupráca v trojici páčila, že keď ich o pár rokov neskôr cesty zviedli k projektu menom Podraz a Newman bol na pochybách, či má rolu vo filme prijať, napokon povedal: “Dočerta, tá úloha síce naozaj za veľa nestojí, ale my traja sme si spolu predsa užili toľko zábavy. Pustime sa do toho!” Výsledok? Skvelé kino, desať nominácií na Oscara a sedem Oscarov
.potom opäť práca
Paul Newman pracoval počas dlhej, plodnej kariéry pod vedením mnohých režisérov. Aj zvučných mien: Martin Ritt, Peter Ustinov, Richard Brooks, Mel Brooks, Alfred Hitchcock, Sidney Lumet, Robert Altman, John Huston. Hral v mnohých slávnych filmoch: Niekto tam hore ma má rád (v ňom debutoval Newmanovi v mnohom podobný Steve MacQueen), Mačka na rozpálenej plechovej streche (podľa predlohy Tennessee Williamsa), Zneuctenie (americký remake Kurosawovej snímky Rašomon), Hombre, Život a doba sudcu Roya Beana, Podraz, Nemý film, Rozsudok, Pevnosť Apačov v Bronxe.
Paul Newman získal desať nominácií na Cenu akadémie, ale iba jednu sošku Oscara – za hlavnú rolu vo filme Martina Scorseseho Farba peňazí, kde hral biliardového hráča, rýchleho Eddieho, ktorý sa stretáva v súboji s geniálnym mladým hráčom Vincentom (Tom Cruise). Nie všetky tie nominácie boli za herectvo. Jedna bola za réžiu (snímky Rachel, Rachel). “Prečo režírujem filmy? Hrám, režírujem, som muž svojej ženy a otec svojich a našich detí z jedného-jediného dôvodu: Aby som cítil, že žijem...”
.a napokon...
Pretekať na autách začal ako pomerne starý. Mnohí jeho súperi mohli byť vzhľadom na Newmanov vek jeho deťmi, či dokonca vnúčatami. Napríklad aj Wally Dallenbach a Chris Kneifel. Raz uverejnili v Newmanovom mene falošné tlačové vyhlásenie: “Paul Newman sa už cíti pristarý na to, aby vydržal stomíľové preteky série TransAm. Preto hľadá spolujazdca, s ktorým by sa na závodoch striedal v šoférovaní.” Netrvalo dlho a prišla hercova odpoveď. Pred začiatkom detroitských pretekov preletelo nad závodiskom lietadlo a ťahalo transparent. Bolo na ňom: “Wally a Chris, máte okamžite telefonovať mamičkám!!!”
V puberte som mala stenu nad písacím stolom polepenú všelijakými citátmi, kreslenými vtipmi a dvoma výstrižkami z novín. Prvý podával správu o požiari v parížskej reštaurácii a o hrdinskej úlohe jedného z hostí, ktorý svojím pokojným, ale ráznym konaním nedopustil, aby vznikla panika, čo zachránilo nejeden ľudský život. Volal sa Lino Ventura, ten hosť. Pred posledným voľným miestom na stene som zvádzala ľúty vnútorný zápas. Podarilo sa mi totiž zadovážiť si aj obrázok Paula Newmana, aj obrázok Steva McQueena. Títo traja frajeri majú čosi spoločné – nemajú priepasť medzi tým, čo žili, a tým, čo predstavovali na plátne. Napokon som vyvesila McQueena, lebo už bol vtedy na onom svete. Dnes, keby tá stena ešte bola moja, by som si tam mohla – na jeho pamiatku – pripnúť aj Paula Newmana.
Do videnia, frajeri!
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.