O kráse žien sa hovorí stále, akoby bola krása ženám vyhradená a akoby bola ich úlohou. O kráse mužov sa hovorí menej, prípadne sa o nej mlčí. Ale tentoraz je to trochu inak. Zomrel Paul Newman, jeho tvár je skoro všade a s ňou aj nadšené chvály na ňu.
Niežeby nebol odišiel aj výborný herec. Práve naopak, odišiel jeden z gigantov Hollywoodu. Veď keby nebol gigantom, správa o jeho úmrtí by sa bola stratila uprostred pochmúrnych oznamov o gigantoch sveta financií. Ale je zrejmé a dúfajme, že sa na to tak skoro nezabudne, že to bol aj mimoriadne krásny muž.
Možno za to mohla tá magická kombinácia semitských génov po otcovi a slovanských po matke – natruc všetkým vyznávačom nadradenosti árijcov nad tzv. nižšími rasami. Istá Nora Salzman, výtvarníčka, blogerka a tiež napoly židovka, vyhlásila po tieto dni Paula Newmana na svojom blogu za „najkrajšieho žida na svete“ s tým, že aj keď bol iba „polovičný“, mal by byť stelesnením fyzickej krásy židov, aby sa s ich vzhľadom v kultúrnej obci prestal asociovať najmä „ufňukaný Woody Allen“. Sorry, Woody, za citát.
Rovnako by sa dalo vyhlásiť Paula Newmana za najkrajšieho Slováka, a tiež by to bolo logické. Napokon, dejiny obdivu, ktorý v Hollywoode žnú slovanské gény, nepísal len on. (Nejaké zásluhy na nich má aj Angelina Jolie.)
Krása Paula Newmana sa navyše dobre znášala s vekom, pretože niektorým tváram sa to jednoducho darí. Samozrejme, vo väčšine komentárov sa promptne poznamenáva, že krása nebola jeho jediným plusom. Že modré oči boli dôležité, ale ešte dôležitejšia bola iskra v nich. Že zmyselné pery boli na zjedenie, ale zázrak z nich urobil až sebaironický úsmev. Iste, krása nie je všetko. Ale iskru a sebairóniu má aj Woody Allen a na trón najpríťažlivejšieho muža Hollywoodu by ho samy osebe nedostali.
Dnes ten trón neoficiálne patrí Bradovi Pittovi, ale hoci ten by podľa vlastného vyjadrenia rád napodobnil kariéru Paula Newmana, je z trochu iného cesta. Pitt je večný chlapec. Newman bol chlap a, ako tvrdia nekrológy, „takí ako on sa už nerodia“. Dívalo sa naňho náramne dobre, aj keď idolom bol skôr pre generáciu mojich rodičov.
A kým vypočítavame veci, ktorými bol Paul Newman výnimočný, mali by sme si pripomenúť aj spôsob, akým tento politický aktivista za ľavicu napĺňal ideály pomoci druhým – ako biznisman. Keď značku Newman’s Own odštartoval, asi nepredpokladal, čo všetko sa mu podarí. Rozbehol biznis s organickými potravinami skôr, než sa stali veľkou módou, a zarobil na nich štvrť miliardy dolárov. Tá štvrtina miliardy sa uňho ani neohriala a už tiekla na rôzne charitatívne projekty, aj do siete táborov Hole in the Wall, ktorá funguje pre deti s chorobami ohrozujúcimi život nielen v USA, ale svoje odbočky má napríklad aj v Izraeli či v Maďarsku.
V porovnaní s dobrom, ktoré Paul Newman takto vykonal, potom vyzerá naozaj akosi povrchne hovoriť o jeho kráse. Dovoľme si však na chvíľu luxus povrchnosti – a pri tom si pozrime obaly jeho výrobkov. Je tam jeho tvár, pretože tá tvár bola aj pre organické potraviny tým najlepším odporúčaním. Mnohí ho od roku 1982, keď Newman’s Own prišli na trh, kritizovali, že tvár a reputáciu nehanebne využíva v podnikaní. Ale motto jeho firmy je jasné: Nehanebné využívanie s dobrým cieľom. Dá sa predpokladať, že jej zisky práve teraz ešte vzrastú. Aj takú moc má krása spojená so šarmom a talentom.
Niežeby nebol odišiel aj výborný herec. Práve naopak, odišiel jeden z gigantov Hollywoodu. Veď keby nebol gigantom, správa o jeho úmrtí by sa bola stratila uprostred pochmúrnych oznamov o gigantoch sveta financií. Ale je zrejmé a dúfajme, že sa na to tak skoro nezabudne, že to bol aj mimoriadne krásny muž.
Možno za to mohla tá magická kombinácia semitských génov po otcovi a slovanských po matke – natruc všetkým vyznávačom nadradenosti árijcov nad tzv. nižšími rasami. Istá Nora Salzman, výtvarníčka, blogerka a tiež napoly židovka, vyhlásila po tieto dni Paula Newmana na svojom blogu za „najkrajšieho žida na svete“ s tým, že aj keď bol iba „polovičný“, mal by byť stelesnením fyzickej krásy židov, aby sa s ich vzhľadom v kultúrnej obci prestal asociovať najmä „ufňukaný Woody Allen“. Sorry, Woody, za citát.
Rovnako by sa dalo vyhlásiť Paula Newmana za najkrajšieho Slováka, a tiež by to bolo logické. Napokon, dejiny obdivu, ktorý v Hollywoode žnú slovanské gény, nepísal len on. (Nejaké zásluhy na nich má aj Angelina Jolie.)
Krása Paula Newmana sa navyše dobre znášala s vekom, pretože niektorým tváram sa to jednoducho darí. Samozrejme, vo väčšine komentárov sa promptne poznamenáva, že krása nebola jeho jediným plusom. Že modré oči boli dôležité, ale ešte dôležitejšia bola iskra v nich. Že zmyselné pery boli na zjedenie, ale zázrak z nich urobil až sebaironický úsmev. Iste, krása nie je všetko. Ale iskru a sebairóniu má aj Woody Allen a na trón najpríťažlivejšieho muža Hollywoodu by ho samy osebe nedostali.
Dnes ten trón neoficiálne patrí Bradovi Pittovi, ale hoci ten by podľa vlastného vyjadrenia rád napodobnil kariéru Paula Newmana, je z trochu iného cesta. Pitt je večný chlapec. Newman bol chlap a, ako tvrdia nekrológy, „takí ako on sa už nerodia“. Dívalo sa naňho náramne dobre, aj keď idolom bol skôr pre generáciu mojich rodičov.
A kým vypočítavame veci, ktorými bol Paul Newman výnimočný, mali by sme si pripomenúť aj spôsob, akým tento politický aktivista za ľavicu napĺňal ideály pomoci druhým – ako biznisman. Keď značku Newman’s Own odštartoval, asi nepredpokladal, čo všetko sa mu podarí. Rozbehol biznis s organickými potravinami skôr, než sa stali veľkou módou, a zarobil na nich štvrť miliardy dolárov. Tá štvrtina miliardy sa uňho ani neohriala a už tiekla na rôzne charitatívne projekty, aj do siete táborov Hole in the Wall, ktorá funguje pre deti s chorobami ohrozujúcimi život nielen v USA, ale svoje odbočky má napríklad aj v Izraeli či v Maďarsku.
V porovnaní s dobrom, ktoré Paul Newman takto vykonal, potom vyzerá naozaj akosi povrchne hovoriť o jeho kráse. Dovoľme si však na chvíľu luxus povrchnosti – a pri tom si pozrime obaly jeho výrobkov. Je tam jeho tvár, pretože tá tvár bola aj pre organické potraviny tým najlepším odporúčaním. Mnohí ho od roku 1982, keď Newman’s Own prišli na trh, kritizovali, že tvár a reputáciu nehanebne využíva v podnikaní. Ale motto jeho firmy je jasné: Nehanebné využívanie s dobrým cieľom. Dá sa predpokladať, že jej zisky práve teraz ešte vzrastú. Aj takú moc má krása spojená so šarmom a talentom.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.