Pustnúce útroby bývalej administratívnej budovy v centre hlavného mesta sa počas leta zmenili na divadelné mestečko Stalkville, ktorého obyvatelia fyzicky žijú, ale duševne sú mŕtvi. Čas Vianoc, počas ktorých sa divadelná hra Porucha (Vianoce v Stalkville) odohráva, je – paradoxne – časom vzájomného odcudzenia, rodinných hádok, sexu bez lásky či podivného samaritánstva. Tri poschodia rozľahlého hracieho priestoru s reálnymi dekoráciami kuchyne, spálne, rozhlasového štúdia, posilňovne, ambulancie či verejných záchodov. Desať výrazných hercov a herečiek bratislavského Divadla DPM, ako aj jeho hostí. A v neposlednom rade obmedzený počet piatich desiatok divákov, ktorí počas jednotlivých repríz dostávajú možnosť nahliadnuť do príbytkov a životov divadelných postáv, ako aj do svojich vlastných duší.
divácky voyerizmus
Inscenácia Porucha (Vianoce v Stalkville), ktorú podľa textov nemeckého dramatika Falka Richtera pripravila provokatívna česká režisérka Petra Tejnorová, nesie znaky performancie, inštalácie aj imerzného divadla. Diváci sa v nej pohybujú medzi hercami, čím zasahujú do divadelného diania aj oni. Sledovanie ich reakcií sa stáva súčasťou šou, ktorá tým získava aj prvok voyerizmu. Diváci dostávajú na začiatku predstavenia škrabošky, ktoré ich odlišujú od hercov, a zároveň aj niekoľko rád, ako sa počas návštevy v mestečku správať. Jedným zo základných pravidiel je za žiadnych okolností nerozprávať.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.