Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Vzostup a pád individuality

.tomáš Zálešák .časopis .esej

Keď ešte v našich končinách vládla komunistická štátostrana, „individualizmus“ patril na oficiálny zoznam nerestí, ktoré sme zdedili po zanikajúcom kapitalizme.

Po páde železnej opony sa zdalo, že hrdý, veľkorysý individualista, ktorý si bráni svoju vlastnú slobodu a dožičí ju aj ostatným, sa dočká rehabilitácie. No viac než štvrťstoročie po tom sa musíme pýtať, kam sa tá naša hrdá a odvážna individualita podela.

podliehame, alebo sa sami ničíme?

„Kríza indivídua“ a nástup čohosi, čo môžeme nazvať „antiindivíduom“ sú viditeľné aj mimo extrémistických hnutí, u nás aj v iných častiach sveta. Nejde len o typ „davového“ či „masového“ človeka, klasicky opísaného v súvislosti s nastupujúcimi totalitnými hnutiami dvadsiateho storočia.

Viacerí západní autori v posledných dekádach napísali dosť veľa o nových morbídnych javoch neskoromodernej spoločnosti, o ľudských typoch, reprezentujúcich novú spoločenskú klímu, o novom narcizme, citovo deformovaných psychopatoch, nových druhoch zhubnej rivality (netotožnej so zdravou konkurenčnou súťažou), o súvisiacom úpadku tradičných inštitúcií, o neschopnosti rastúceho počtu ľudí vstupovať do osobne prežívaných medziľudských vzťahov a neschopnosti spontánne spolupracovať, o úpadku občianskej spoločnosti. Toto nie sú javy, ktoré by sa dali vysvetliť prostým poukazovaním na nejaký vonkajší tlak zo strany radikálov či nadmieru horlivých budovateľov utópií. To sú tendencie, ktoré v sebe prebudila slobodná spoločnosť sama.

Ak v tomto prostredí dochádza k zvyšovaniu dopytu po falošných prorokoch, ktorí sľubujú, že z nás snímu bremeno osobnej slobody, nemali by sme byť prekvapení. Slobodný jednotlivec je totiž morálna kategória. Prežíva a rozvíja sa len v pradive zmysluplných vzťahov s inými osobami a s hodnotami, ktoré ho samého presahujú, sú teda voči nemu transcendentné. Keď stratí oporu v tomto prostredí, prežívajú nanajvýš tak jeho zlovoľné karikatúry.

osobnosť a jej tieňový dvojník

Prísne vzaté, slobodné indivíduum nemuselo čakať na moderné zmeny, ktoré by zlomili jeho okovy. Keď biblický patriarcha Abrahám odpovedal na Božie volanie, aby opustil svoj dom a vlasť, a vykročil do zeme zasľúbenej, máme do činenia so zrodením sebavedomého indivídua. Nie je vôbec náhoda, že akt oslobodenia tu má čosi zásadne spoločné s aktom poslušnosti; neskoršie udelenie Desatora prikázaní je ústrednou súčasťou príbehu oslobodenia Abrahámových potomkov z egyptského zajatia. Tým sa nový národ aj nový jednotlivec stáva viditeľným v priestore a čase, stáva sa subjektom dejín. Do tohto vzťahu môžeme zasadiť aj „objav duše“ u starých gréckych filozofov. Slobodný jednotlivec a slobodné zriadenie patria spolu, hoci „pravda duše“ a „pravda obce“ sa môžu ocitnúť vo vzájomnom konflikte, ako o tom svedčí Sokratov príbeh.

Teraz však musíme svoj pohľad zamerať trochu užšie: na individualitu, ktorá sa rozvíja v rámci vzťahov modernej západnej spoločnosti. Jej vznik môžeme začať vnímať v súvislosti s krízou stredovekých inštitúcií, v rodiacej sa kultúre renesancie v Taliansku a rozvíjajúcich sa centrách obchodu a raného priemyslu v západnej Európe.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite