je jeden človek, ktorý nám poslúži ako model. Sám nebol umelcom, ale pochopil, ako možno využiť jednu novú umeleckú formu. Bol to Frederick Douglass. Spravil zo seba najfotografovanejšieho Američana 19. storočia. Už len to je samo osebe pozoruhodné. Pózoval na 160 ojedinelých fotografiách (George Custer pózoval na 155 a Abraham Lincoln na 126 fotografiách). Douglass okrem toho napísal aj štyri prednášky o fotografii.
Douglass používal svoje portréty na to, aby nimi menil spôsob, akým sa diváci pozerali na čiernych ľudí. Filmár a literárny kritik Henry Louis Gates Jr. z Harvardskej univerzity poukázal na to, že Douglassovými obľúbenými rétorickými trópmi boli takzvané chiazmy: Dva vetné členy sa použijú obrátene a vytvoria tak opačnú paralelu.
Príkladom by mohol byť tento Douglassov výrok: „Videli ste, ako sa z človeka stal otrok; teraz uvidíte, ako sa z otroka stane človek.“
A presne toto robil Douglass so svojimi portrétmi. Vzal si na mušku dobové stereotypné predstavy o Afroameričanoch – to, že boli menejcenní, nevzdelaní, smiešni alebo podriadení – a obrátil ich hore nohami.
Douglass pózoval pre svoje portréty veľmi starostlivo a rokmi ich priviedol ešte k väčšej dokonalosti. Pokrok v Douglassových portrétoch si možno všimnúť v knihe Picturing Frederick Douglass, ktorú pripravili John Stauffer, Zoe Trodd a Celeste-Marie Bernier. A Gatesovu esej si zas môžete prečítať v novom špeciálnom vydaní časopisu Aperture, ktoré zostavila Sarah Lewis.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.