Kurátor je niečo ako režisér v divadle.
Musím ustrážiť všetkých autorov, ich diela, aj celkovú koncepciu výstavy a proporcie, mať sa neustále na pozore. Aj keď nie som rodený manažér, musím ním tých pár týždňov byť. Mám dopredu premyslenú štruktúru, ale mnohé vizuálne súvislosti sa ozrejmia až na mieste. Diela málokedy premiestňujem, nenosím ich z kúta do kúta, zo steny na stenu, to je výraz istej bezradnosti. Či mi umelci do toho kecajú? Ako ktorí. Dávam prednosť výstavám, kde sú umelci vzdialení, mŕtvi, alebo mi do toho nemôžu z iného dôvodu kibicovať. (Smiech.)
Som zvyknutý popularizovať odborné veci.
Začínal som ako osvetový pracovník, pred rokom 1989 som nebol v odbore, ani som nemohol, ani nechcel. Pracoval som s amatérskymi výtvarníkmi a fotografmi, musel som im všetko jednoducho vysvetliť. Aj teraz sa snažím rozšíriť obvyklé účinkovanie kurátora. Hľadám iné formy pôsobenia, preto sme vymysleli rozhovory na hentak.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.