prečo pána R. postihol amok?
V roku 2013 vyhlásil prestížny nemecký divadelný časopis Theater heute mladú režisérku Susanne Kennedy za Objav roka. Inscenácia Prečo pána R. postihol amok? vyvolala búrlivé diskusie u divákov i kritiky. Niet sa čo čudovať. Režisérkin rukopis je naozaj v niečom veľmi extrémny a originálny, hoci nie samoúčelne experimentálny. Jej poňatie divadla je laboratóriom, v ktorom skúma možnosti, ako prekročiť hranice konvenčného herectva a robí to radikálne. Necháva hercov hovoriť na plejbek. Herci sú uväznení v silikónových maskách a pripomínajú neživé bábky, ktoré otvárajú ústa. Ich dialógy sú nahrané amatérmi so všetkými chybami.
Predlohou inscenácie bol scenár a rovnomenný film z roku 1970 režisérov Michaela Fenglera a Reinera Wernera Fassbindera. Aby zvýraznila odcudzenosť, povrchnosť, priemernosť a skryté agresie mestského človeka strednej triedy, rozhodla sa práve pre diskrepanciu medzi hovoreným a hovoriacim, spomalené a štylizované tempo herectva a jednotlivých scén. Film vznikol v roku 1970, ale jeho spracovanie je v podaní Susanne Kennedy stále aktuálne, hoci kritika nie je jednotná v tom, či mu dať nálepku „politické”. Na otázku z názvu inscenácie Kennedy nedáva odpoveď. Aj preto je jej divadlo také vyzdvihované – pozoruje, analyzuje, ukazuje, hrá sa s formou, naznačuje a provokuje, ale podobne ako iné kvalitné umenie chce od diváka, aby sám rozmýšľal o sebe a svete, v ktorom žije.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.