Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

4x o Marike

.peter Bálik .časopis .kultúra

Marika Gombitová oslávi svoju šesťdesiatku tento týždeň na vypredanom Zimnom štadióne v Bratislave. Znie to neuveriteľne, ale bude to jej prvý sólový koncert po dlhých 29 rokoch.

4x o Marike ANTONÍN KRČMÁŘ/ČESKÁ EDITORIÁLNÍ FOTOGRAFIE/PROFIMEDIA

slovenská spevácka legenda Marika Gombitová naposledy koncertovala v roku 1987 v rámci federálneho turné k albumu Ateliér duše. Odvtedy sa jej vystúpenia obmedzili na televízne a charitatívne akcie. Po albume Zostaň (1994) sa v podstate vytratila z verejného života a pripomínala sa ojedinelými pesničkami, či už duetmi s Mekym Žbirkom, alebo piesňami k filmom. Jej comebackový koncert s množstvom hostí je tak jednou z najväčších udalostí tohto roka.

.týždeň oslovil štyroch blízkych spolupracovníkov Mariky Gombitovej – Janka Lehotského, Mira Žbirku, Kamila Peteraja a Doda Šuhajdu, s ktorými sa vraciame do jej minulosti, kde si úspech a veľký návrat k hudbe podáva ruku s osobnou tragédiou a dlhoročnou izoláciou.

Spevák a skladateľ Ján Lehotský sa o Marike Gombitovej dozvedel, keď speváčka pôsobila v Košiciach v skupine Profily. V roku 1976 sa stala členkou skupiny Modus. Lehotský jej neskôr pomohol aj s prvými sólovými platňami. Po odchode z Modusu sa Gombitová vydala na sólovú dráhu. Na jej koncerte bude jedným z gratulantov.

Ján Lehotský:

„Na Mariku ma upozornil Marián Bednár, s ktorým sme kedysi tvorili úspešné hudobné duo. Marián neskôr hrával s The Beatmen. Bol to človek, s ktorým som sa naučil počúvať The Beatles. Veril som mu. Keď som vyrazil za Marikou do Košíc, vedel som, že narazil na niekoho špeciálneho.

Stretli sme sa v skúšobni, niečo som jej zahral a ona zaspievala. Vymenili sme si takzvané fílingové noty. Vedel som, že má talent, no ešte bolo na ňom treba popracovať. Napríklad na slovenskom frázovaní. Svojím spevom sa približovala k mojej obľúbenej speváčke Janis Joplin, tým, že si nedávala pozor na hlas a spievala, ako sa hovorí, o život. Neskôr som zistil, že je to jej vzor.

Marika do Modusu zapadla veľmi dobre. Vycítil som, že ona je tiež muzikantkou. Okrem spevu som ju nechal hrať na bongách, potom začala viac hrať aj na klavíri. Postupne som prichádzal na to, že moje pesničky majú dobrého interpreta. Napríklad som mal pesničku Domy na zbúranie. Tú by som dal zaspievať len Janis Joplin, ale na Slovensku to zvládla len Marika, pretože bola výnimočná a mala nenapodobiteľný prejav.

Keď skladám piesne, hľadám správnych interpretov, ktorí to nepokazia. Marika a Meky patrili medzi nich. Nikdy nenastal problém, že by sme si nerozumeli. Myslím, že z modusáckej garáže si spolu s Mekym zobrali to najlepšie. Teším sa na Marikin koncert, že sa na jeho konci budeme všetci spoločne usmievať.“

Miro Žbirka sa s Marikou Gombitovou prvýkrát stretol v skupine Modus v roku 1976, kde spolu s Jankom Lehotským v podstate stvorili slovenskú popmusic. Spolu naspievali muzikál Neberte nám princeznú a roky sa spolu pripomínajú spoločnými duetmi ako V slepých uličkách alebo Nespáľme to krásne v nás.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite