vďaka kontajneru klesli náklady diaľkovej prepravy tovaru na triviálne sumy (previezť štandardizovaný kontajner zo Šanghaja do Rotterdamu stálo minulý rok len 400 dolárov). To má mimoriadne dôsledky pre svet, v ktorom je navyše osobná letecká doprava dostupná takmer každému v rozvinutých krajinách, nehovoriac o sociálnych sieťach, ktoré nás udržujú v permanentnom kontakte.
Tieto zmeny priniesli zaujímavý paradox. Napriek tomu, že svet je prepojený ako nikdy predtým, na geografickej vzdialenosti stále záleží. Toky medzinárodného obchodu sa napríklad správajú takmer identicky ako pred 50 rokmi. Ich veľkosť odráža predovšetkým dva faktory: geografickú vzdialenosť a veľkosť ekonomík. Stručne – geograficky blízke a veľké ekonomiky si vymieňajú viac tovarov a služieb než krajiny vzdialené a malé.
To okrem iného znamená, že nádej zástancov brexitu, že opustenie Európskej únie umožní Spojenému kráľovstvu liberalizáciu zahraničného obchodu a prístup na doposiaľ nepreskúmané zámorské trhy bude sklamaná.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.