Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Aréna sa podvolila moslimom. Čo na to Žbirka?

.peter Scherhaufer .časopis .divadlo

Po sezóne zameranej (aj) na bulvárne komédie bratislavské divadlo Aréna pritvrdzuje. Režisér Marián Amsler opúšťa protestantské vody inscenácie Fanny a Alexander a aktuálne cieli na islam.

román Podvolenie francúzskeho spisovateľa Michela Houllebecqa, ktorý vyšiel minulý rok aj v češtine, netreba detailne predstavovať. Politicko-spoločenská utópia sa stala medzinárodným bestsellerom najmä vďaka provokatívnej myšlienke islamizácie Francúzska, ktorej novú etapu odštartuje v roku 2022 zvolenie kandidáta Moslimského bratstva za prezidenta. Na tomto atraktívnom pôdoryse sa odohráva príbeh asi štyridsaťročného profesora francúzskej literatúry, ktorý prežíva krízu stredného veku. K nej neodmysliteľne patrí aj jedlo od Číňana zohriate v mikrovlnnej rúre, pravidelné striedanie mileniek z radov študentiek, ako aj pikniky s kolegami, na ktorých sa veľa diskutuje o problémoch, ktoré málokto dokáže vyriešiť.

Hoci je François intelektuálom, s bežnými ľuďmi ho spája ďaleko viac, ako by sa na prvý pohľad zdalo. Aj on je totiž obeťou doby, v ktorej človek stratil schopnosť pracovať so svojou slobodou, stal sa rezignovaným, bez zmyslu pre osobnú zodpovednosť. V tomto rozpoložení sa napokon ocitá pred závažnou voľbou, v ktorej sa rozhodne nasledovať to, po čom by pravdepodobne siahla väčšina populácie. Dobrý plat a prísľub pravidelného sexu urobia svoje. Prečo váhať, keď je zaplatenou cenou len svedomie...

bez polemiky

Dramatizácia románu Podvolenie, ktorú pre bratislavské divadlo Aréna napísal Peter Lomnický v spolupráci s Martinom Čičvákom, je maximálne verná predlohe. Čerstvosť a aktuálnosť románu na to, napokon, priam predurčovali. Lomnického a Čičvákov text je zrozumiteľný, dynamický aj dramatický. Otázkou preto bolo, ako sa ho zhostí režisér. Ostane mu verný a pokúsi sa znásobiť jeho myšlienky divadelnou estetikou alebo sa rozhodne s autorom polemizovať? Režisér Marián Amsler sa vybral prvou cestou a svoju inscenáciu postavil na budovaní sugestívnej atmosféry, ktorá reflektuje Houllebecqov dystopický svet. Tak ako z románu, aj z jeho inscenácie nevanie existenčný strach, ale znepokojivé zneistenie.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite