preto si vybral aj napoly sprofanované slovo angažovanosť. Daniel Fischer ho preniesol do intímnej životnej sféry a uchopil ako paralelnú kontempláciu založenú na synoptickom princípe, pri ktorom v mysli prebieha, korešponduje, prelína sa viacero myšlienkových a emocionálnych dráh. Pustil nám skladbu Ilju Zeljenku Tri slová a sprevádzal ju premietanými sprievodnými textami. Náhoda vyprovokovala omyl, bol to však šťastný omyl. Na powerpointovej prezentácii sa objavil názov 3. slová. Bodka zmenila základnú číslovku tri na radovú číslovku tretí, čím sa názov skladby zmenil na Tretie slová.
„Tretie slová Ilju Zeljenku sú lamentáciou. Kvílením, nárekom, horekovaním, ponosou.“
Ten náhodne vzniknutý názov nevyjadroval počet, ale poradie (a poriadok) v čase a v chronológii ľudského života, no aj istú životnú postupnosť. Prvé slová sa rodia v premene zvukov na slová v hlase malého dieťaťa. Druhé prichádzajú neskôr ako plnovýznamové slová dospelého človeka, ktorý sa snaží svet racionálne zdisciplinovať v nádeji, že pomenovanie sveta znamená jeho pochopenie, uchopenie a ovládnutie. V Zeljenkovej skladbe však šlo o tretie slová – o skladbu, ktorú zložil Ilja Zeljenka rok pred koncom života vo vedomí, že sa blíži smrť.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.