Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Samopojedanie ako forma opravy: Nobelovka za objav z krajiny zázrakov

.ľubomír Tomáška .časopis .veda

Kým dočítate túto vetu, dôjde vo vašich červených krvinkách k degradácii približne desať na pätnástu molekúl hemoglobínu. Nemajte však obavy! Za ten istý čas budú tieto molekuly nahradené čerstvým hemoglobínom, pripraveným na transport kyslíka a oxidu uhličitého.

Samopojedanie ako forma opravy: Nobelovka za objav z krajiny zázrakov THE INAMORI FOUNDATION/AP/SITA Japonský vedec Yoshinori Ohsumi identifikoval gény kontrolujúce autofágiu.

keď sa k tomuto článku vrátite v marci, vaše telo už nebude tým, čo bolo v decembri – po približne desiatich kilogramoch bielkovín, ktoré ho tvoria, ostanú iba stopy. Na vašej celkovej hmotnosti sa to však neprejaví. Počas troch mesiacov budú straty spôsobené degradáciou okamžite kompenzované syntézou „čerstvých“ proteínov.

Rovnováha medzi degradáciou a syntézou bunkového materiálu je jednou zo základných vlastností života. Do istej miery pripomína logický paradox, ktorému sa čuduje Alica v krajine zázrakov. Nechápe, prečo v nej musia všetci utekať, len aby ostali stáť na tom istom mieste. Kontinuálna degradácia a syntéza bunkových komponentov je však nevyhnutná pre dlhodobú udržateľnosť bunkových funkcií. Používaním bunkových nástrojov (ako sú bielkoviny) dochádza k ich poškodzovaniu. Individuálna oprava takýchto poškodení je síce možná, ale aj náročná. Oveľa efektívnejšia je fyzická likvidácia a nahradenie poškodeného komponentu.

nobelova cena 1974

Pravdaže, na takýto spôsob opravy je potrebný stavebný materiál. Časť z neho získavajú bunky z vonkajších zdrojov. Takýto spôsob opravy využívajú autoservisy pri oprave poškodených častí áut. Naše bunky však okrem toho majú k dispozícii účinný recyklačný systém, ktorý materiál na výstavbu nových bunkových komponentov získava degradáciou ich poškodených predchodcov. V prípade auta by analógiou bolo napríklad brzdové tesnenie, ktoré by sa kontinuálne rozkladalo a nanovo skladalo, takže pri ročnej prehliadke by na ňom technik nevidel žiadne známky opotrebovania. Zatiaľ čo na takéto technologické riešenia si budeme ešte musieť počkať, naše bunky ich úspešne využívajú.

Na to, aby takýto spôsob opravy mohol fungovať, musia bunky vyriešiť veľa problémov. Musia vedieť identifikovať poškodené komponenty a odlíšiť ich od nepoškodených. Musia takéto komponenty označiť, separovať a účinne dopraviť na miesto recyklácie. Recyklačná zóna pritom musí byť účinne oddelená od zvyšku bunky, pretože na rozklad poškodeného bunkového materiálu používa agresívne prostriedky. Ako sú tieto problémy riešené?

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite