MÉDIÁ A opäť čosi o hyenách
Robert Fico stále nemá relevantného nepriateľa. Opozícia si túto úlohu stále nedokáže splniť, DSS-ky sú v čase finančnej krízy pokorené, SPP je radšej ticho – takže zostávajú médiá (a občas Maďari). V piatok pred obedom prebehla agentúrami správa, že približne o hodinu bude na Úrade vlády tlačovka o mimoriadne hrubom útoku médií na predsedu vlády. Vyzeralo to, akoby novinári zmlátili premiérovu rodinu, ktorá teraz v nemocnici bojuje o život. Na tlačovke spravodlivo rozhorčený premiér oznámil, že novinári v Škode Fabii ráno prenasledovali jeho manželku, keď išla k lekárovi a fotili ju, hoci v uplynulých dňoch podstúpila vážny stomatologický zákrok. „Novinári, ktorí takýmto spôsobom atakujú ženu, ktorá nemá pri sebe žiadnu ochranu a ide navštíviť lekára, sú pre mňa obyčajné hlúpe hyeny...“ vyhlásil Fico a vedel, že dôveryhodnosť pôjde opäť hore. Nadávať na bulvár je práve také obľúbené, ako si bulvár pravidelne kupovať.
Iste, môžeme sa pridať k Ficovmu rozhorčeniu, že bulvár vie byť odporný a necitlivý. Lenže novinári zo Škoda Fabie fotiaci premiérovu manželku naozaj nie sú dôvodom na zvolávanie mimoriadnych tlačoviek, na ktorých ešte premiér ponižujúco nedovolí ani klásť otázky. Je to aj nedôstojné. Novinári z Fabie nie sú ani dôvodom na vyvolávanie odporu k médiám. V poslednom čase pritom Fico otvoril front na viacerých mediálnych bojiskách – proti SME, proti Pravde, proti bulváru... Už by bolo načase, aby mal úradujúci premiér voči sebe aj iného relevantného – najlepšie politického – nepriateľa.
.eč
MÉDIÁ Škrty, škrty, škrty
Na tom, či sa finančná kríza pretaví do vážnej recesie, nebodaj takej, ktorá by pripomínala Veľkú hospodársku krízu z prvej polovice minulého storočia, sa zatiaľ analytici nezhodli. Pravdu majú zrejme skôr opatrní optimisti, a nie milovníci katastrofických scenárov. Aj keby však šlo len o menšiu „krízičku“, príjemná nebude, a to ani pre najväčšie mediálne impériá. Vo väčšej miere začínajú prepúšťať ľudí noviny vo Veľkej Británii aj v USA. Šokujúco pôsobí správa, že z BBC je na odchode až 3-tisíc zamestnancov a z ITV tisícka. BBC je však štátna inštitúcia a ITV je síce komerčná sieť, ale značne regulovaná štátom, takže kríza im ponúka šancu na riešenie prezamestnanosti. Alarmujúcejšie pôsobí správa, že úpadok príjmov a následné prepúšťanie poriadne nahryzli aj súkromný mediálny sektor. Napríklad americká spoločnosť Gannett, ktorá vydáva noviny USA Today s najlepšou pozíciou na trhu, tiež ruší tisícku pracovných miest. Médiá, najmä tie tlačové, si však na boj o inzerentov a prežitie už stihli zvyknúť, kríza-nekríza. Napokon, mediálny terén sa aj tak neprestajne mení a kríza zvykne byť katalyzátorom netradičných nápadov. Mohlo by to tak byť aj teraz – a aj vo veľkých médiách.
.mg
TLAČ Nová Pravda
Dlho pripravovaná a avizovaná zmena grafiky a formátu Pravdy nastala minulý týždeň. Pre stálych čitateľov – a stály čitateľ je na prudké zmeny vo svojich novinách vždy citlivý – je to riadne veľké sústo. O novej, celkom príjemnej a elegantnej grafike ani netreba veľmi písať. Pravda doteraz nemala šťastie na dobrú grafiku a nie div, že vydavateľ už nechcel experimentovať a objednal si nový dizajn v známom Studiu Najbrt v Prahe. Oveľa zaujímavejšia je však otázka formátu. Ten je dosť nezvyklý pre denník, ktorý chce byť stále mienkotvorným periodikom. Aj pre slovenského čitateľa sa totiž tento menší formát spája skôr s bulvárom. Šéfredaktor Petr Šabata prízvukuje: „Nie, obsah sa nemení.“ A o dva dni v príhovore k čitateľom priznáva: „...opakujú sa obavy, či Pravda predsa len nezamieri do bulváru. Nie, naším cieľom je ponúkať vám každý deň praktické, elegantné mienkotvorné noviny“. Ale šéfredaktor hovorí aj o tom, že Pravda potrebuje získať nových čitateľov – a tých chce hľadať medzi ženami a mladšími ľuďmi. Im sa musí prispôsobiť nielen formátom, ale aj obsahom – viac oddychových, lifestylových a prakticky ladených článkov a čítanie novín ako oddych a potešenie. Takže dá sa hypoteticky predpokladať, že Pravda mieri kamsi medzi bulvár a seriózny denník. Aby neurážala náročnejších čitateľov, ale aby bola lákavejšia aj pre tých jednoduchších konzumentov novín, zvyknutých skôr na oddychové či zábavné čítanie. Uvidíme, čo z toho bude...
.eva Čobejová
Robert Fico stále nemá relevantného nepriateľa. Opozícia si túto úlohu stále nedokáže splniť, DSS-ky sú v čase finančnej krízy pokorené, SPP je radšej ticho – takže zostávajú médiá (a občas Maďari). V piatok pred obedom prebehla agentúrami správa, že približne o hodinu bude na Úrade vlády tlačovka o mimoriadne hrubom útoku médií na predsedu vlády. Vyzeralo to, akoby novinári zmlátili premiérovu rodinu, ktorá teraz v nemocnici bojuje o život. Na tlačovke spravodlivo rozhorčený premiér oznámil, že novinári v Škode Fabii ráno prenasledovali jeho manželku, keď išla k lekárovi a fotili ju, hoci v uplynulých dňoch podstúpila vážny stomatologický zákrok. „Novinári, ktorí takýmto spôsobom atakujú ženu, ktorá nemá pri sebe žiadnu ochranu a ide navštíviť lekára, sú pre mňa obyčajné hlúpe hyeny...“ vyhlásil Fico a vedel, že dôveryhodnosť pôjde opäť hore. Nadávať na bulvár je práve také obľúbené, ako si bulvár pravidelne kupovať.
Iste, môžeme sa pridať k Ficovmu rozhorčeniu, že bulvár vie byť odporný a necitlivý. Lenže novinári zo Škoda Fabie fotiaci premiérovu manželku naozaj nie sú dôvodom na zvolávanie mimoriadnych tlačoviek, na ktorých ešte premiér ponižujúco nedovolí ani klásť otázky. Je to aj nedôstojné. Novinári z Fabie nie sú ani dôvodom na vyvolávanie odporu k médiám. V poslednom čase pritom Fico otvoril front na viacerých mediálnych bojiskách – proti SME, proti Pravde, proti bulváru... Už by bolo načase, aby mal úradujúci premiér voči sebe aj iného relevantného – najlepšie politického – nepriateľa.
.eč
MÉDIÁ Škrty, škrty, škrty
Na tom, či sa finančná kríza pretaví do vážnej recesie, nebodaj takej, ktorá by pripomínala Veľkú hospodársku krízu z prvej polovice minulého storočia, sa zatiaľ analytici nezhodli. Pravdu majú zrejme skôr opatrní optimisti, a nie milovníci katastrofických scenárov. Aj keby však šlo len o menšiu „krízičku“, príjemná nebude, a to ani pre najväčšie mediálne impériá. Vo väčšej miere začínajú prepúšťať ľudí noviny vo Veľkej Británii aj v USA. Šokujúco pôsobí správa, že z BBC je na odchode až 3-tisíc zamestnancov a z ITV tisícka. BBC je však štátna inštitúcia a ITV je síce komerčná sieť, ale značne regulovaná štátom, takže kríza im ponúka šancu na riešenie prezamestnanosti. Alarmujúcejšie pôsobí správa, že úpadok príjmov a následné prepúšťanie poriadne nahryzli aj súkromný mediálny sektor. Napríklad americká spoločnosť Gannett, ktorá vydáva noviny USA Today s najlepšou pozíciou na trhu, tiež ruší tisícku pracovných miest. Médiá, najmä tie tlačové, si však na boj o inzerentov a prežitie už stihli zvyknúť, kríza-nekríza. Napokon, mediálny terén sa aj tak neprestajne mení a kríza zvykne byť katalyzátorom netradičných nápadov. Mohlo by to tak byť aj teraz – a aj vo veľkých médiách.
.mg
TLAČ Nová Pravda
Dlho pripravovaná a avizovaná zmena grafiky a formátu Pravdy nastala minulý týždeň. Pre stálych čitateľov – a stály čitateľ je na prudké zmeny vo svojich novinách vždy citlivý – je to riadne veľké sústo. O novej, celkom príjemnej a elegantnej grafike ani netreba veľmi písať. Pravda doteraz nemala šťastie na dobrú grafiku a nie div, že vydavateľ už nechcel experimentovať a objednal si nový dizajn v známom Studiu Najbrt v Prahe. Oveľa zaujímavejšia je však otázka formátu. Ten je dosť nezvyklý pre denník, ktorý chce byť stále mienkotvorným periodikom. Aj pre slovenského čitateľa sa totiž tento menší formát spája skôr s bulvárom. Šéfredaktor Petr Šabata prízvukuje: „Nie, obsah sa nemení.“ A o dva dni v príhovore k čitateľom priznáva: „...opakujú sa obavy, či Pravda predsa len nezamieri do bulváru. Nie, naším cieľom je ponúkať vám každý deň praktické, elegantné mienkotvorné noviny“. Ale šéfredaktor hovorí aj o tom, že Pravda potrebuje získať nových čitateľov – a tých chce hľadať medzi ženami a mladšími ľuďmi. Im sa musí prispôsobiť nielen formátom, ale aj obsahom – viac oddychových, lifestylových a prakticky ladených článkov a čítanie novín ako oddych a potešenie. Takže dá sa hypoteticky predpokladať, že Pravda mieri kamsi medzi bulvár a seriózny denník. Aby neurážala náročnejších čitateľov, ale aby bola lákavejšia aj pre tých jednoduchších konzumentov novín, zvyknutých skôr na oddychové či zábavné čítanie. Uvidíme, čo z toho bude...
.eva Čobejová
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.