Rozhovor s vikárom Žilinskej diecézy Ladislavom Stromčekom.
.aký ste mali vzťah k budove starej fary?
My tvrdíme, že tá budova nebola hodná jestvovania, nebola cenná. Máme ešte stavebné povolenie z roku 1930, ktoré mesto vydalo farskému úradu za čias slávneho architekta Scheera. On robil návrh na asanáciu starej fary a výstavbu obchodov. Neboli však peniaze na všetko, tak sa urobili obchody a fara ostala.
.pripúšťate, že pamiatková ochrana sa odvtedy vyvinula a dnes je fara hodná zápisu medzi pamiatky?
Áno, ale je tu aj rozhodnutie ministerstva kultúry z leta 1989, v ktorom zamieta vyhlásenie fary za pamiatku.
.na to sa odvolávate? To bol socializmus a po sviečkovej manifestácii, ktorú ste aj vy spoluorganizovali, štát postupoval tvrdo voči veriacim...
Veď hej, ale fara odvtedy chátrala. Pre nás bola nevyužiteľná. Už roky sa uvažovalo o jej zbúraní a postavení čohosi nového. Ja osobne som tam začiatkom deväťdesiatych rokov vysekal krompáčom dve okná do steny – bola to hlina.
.mesto sa zľaklo vášho návrhu na asanáciu. Preto podporilo rekonštrukciu, aby sa zachovalo aspoň niečo.
Ale čo tam bolo na zachovanie? Hlinené steny a tak.
.boli tam klenby, kamenné články, ktoré jednoznačne poukazujú na starší pôvod ako rok 1777.
Ako, keď tam predtým bola hrušková záhrada?
.kde sa potom nabrali tie klenby a články? Aj keby bola budova z roku 1777, tak podľa vás nemá historickú hodnotu?
Nemôžem sa k tomu odborne vyjadriť.
.cirkev pre tú budovu fary nemala využitie?
Do roku 1989 tam býval farár. Potom tam vzniklo mládežnícke centrum. Ale chceli sme to využiť lepšie. Hodilo sa nám, že tu pán Trabelssie chce stavať obchodný dom. Predáme mu tých 665 metrov pozemku a získame peniaze na výstavbu biskupského úradu, povedali sme si. To bol náš hlavný zámer, získať nový priestor na farské aktivity plus nový priestor na výstavbu biskupského úradu – na inom mieste, na novom trhovisku.
.veríte, že sa tam ešte niekedy postaví replika fary, tak ako to ukladá stavebné povolenie?
My sme od začiatku boli za asanáciu a proti replike.
.dávali ste ako vlastník žiadosti o granty na opravu fary?
Nie, lebo nebola pamiatkou.
.a zápis do zoznamu pamiatok ste iniciovali?
Naopak, my sme to nechceli, stále sme ju brali ako príťaž. Chceli sme ju zbúrať. Preto sa v roku 1989 nový farár presťahoval do nového domu s tým, že sa fara ide zbúrať.
Dovtedy sa tam stávalo, že našiel tri myši v posteli, keď prišiel večer domov. Nedôstojné bývanie nemalo úroveň, možno iba bývanie Rómov sa tomu podobá. Potom sa z toho urobil priestor pre mládež.
.má cirkev na Slovensku zodpovedný vzťah k historickému dedičstvu, ak chce ísť s dobou a chce mať nové budovy, pričom hodnoty z minulosti chátrajú a miznú?
Pamiatkari chcú uchovať úplne všetko, čo je ich úloha, to chápem. Treba nájsť zdravú vyváženú polohu.
.ľutujete niečo z odstupu času?
Absolútne by sme do toho nešli, keby sme vedeli, že to zvalia buldozérom. Keby to chlapi týždeň pomaly pekne rozoberali ručne, za bieleho dňa, nikomu by to neprekážalo. Vzácne veci by odložili, bagre však urobili zle.
.toto ste si s firmou nedohodli?
Neinformovali ma vopred. Letel som tam autom, ale už to bolo do polovice rozobraté. Oni si to zľahčili a v noci to zbúrali. Ten spôsob pobúril verejnosť, ako stará fara zišla zo sveta. Ak sme však považovaní za nekultúrnych barbarov, je to veľmi neoprávnené.
.ponuky pána Trabelssieho boli pre vás neodolateľné?
A s kým máme robiť dohody, ak nie s tými, čo majú peniaze? Ja nemôžem posudzovať morálnu stránku, kto ako prišiel k miliardám. Čo je na tom morálne zlého, na takej jednoduchej transakcii, že bohatý človek kúpi niečo za drahé peniaze?
.aký ste mali vzťah k budove starej fary?
My tvrdíme, že tá budova nebola hodná jestvovania, nebola cenná. Máme ešte stavebné povolenie z roku 1930, ktoré mesto vydalo farskému úradu za čias slávneho architekta Scheera. On robil návrh na asanáciu starej fary a výstavbu obchodov. Neboli však peniaze na všetko, tak sa urobili obchody a fara ostala.
.pripúšťate, že pamiatková ochrana sa odvtedy vyvinula a dnes je fara hodná zápisu medzi pamiatky?
Áno, ale je tu aj rozhodnutie ministerstva kultúry z leta 1989, v ktorom zamieta vyhlásenie fary za pamiatku.
.na to sa odvolávate? To bol socializmus a po sviečkovej manifestácii, ktorú ste aj vy spoluorganizovali, štát postupoval tvrdo voči veriacim...
Veď hej, ale fara odvtedy chátrala. Pre nás bola nevyužiteľná. Už roky sa uvažovalo o jej zbúraní a postavení čohosi nového. Ja osobne som tam začiatkom deväťdesiatych rokov vysekal krompáčom dve okná do steny – bola to hlina.
.mesto sa zľaklo vášho návrhu na asanáciu. Preto podporilo rekonštrukciu, aby sa zachovalo aspoň niečo.
Ale čo tam bolo na zachovanie? Hlinené steny a tak.
.boli tam klenby, kamenné články, ktoré jednoznačne poukazujú na starší pôvod ako rok 1777.
Ako, keď tam predtým bola hrušková záhrada?
.kde sa potom nabrali tie klenby a články? Aj keby bola budova z roku 1777, tak podľa vás nemá historickú hodnotu?
Nemôžem sa k tomu odborne vyjadriť.
.cirkev pre tú budovu fary nemala využitie?
Do roku 1989 tam býval farár. Potom tam vzniklo mládežnícke centrum. Ale chceli sme to využiť lepšie. Hodilo sa nám, že tu pán Trabelssie chce stavať obchodný dom. Predáme mu tých 665 metrov pozemku a získame peniaze na výstavbu biskupského úradu, povedali sme si. To bol náš hlavný zámer, získať nový priestor na farské aktivity plus nový priestor na výstavbu biskupského úradu – na inom mieste, na novom trhovisku.
.veríte, že sa tam ešte niekedy postaví replika fary, tak ako to ukladá stavebné povolenie?
My sme od začiatku boli za asanáciu a proti replike.
.dávali ste ako vlastník žiadosti o granty na opravu fary?
Nie, lebo nebola pamiatkou.
.a zápis do zoznamu pamiatok ste iniciovali?
Naopak, my sme to nechceli, stále sme ju brali ako príťaž. Chceli sme ju zbúrať. Preto sa v roku 1989 nový farár presťahoval do nového domu s tým, že sa fara ide zbúrať.
Dovtedy sa tam stávalo, že našiel tri myši v posteli, keď prišiel večer domov. Nedôstojné bývanie nemalo úroveň, možno iba bývanie Rómov sa tomu podobá. Potom sa z toho urobil priestor pre mládež.
.má cirkev na Slovensku zodpovedný vzťah k historickému dedičstvu, ak chce ísť s dobou a chce mať nové budovy, pričom hodnoty z minulosti chátrajú a miznú?
Pamiatkari chcú uchovať úplne všetko, čo je ich úloha, to chápem. Treba nájsť zdravú vyváženú polohu.
.ľutujete niečo z odstupu času?
Absolútne by sme do toho nešli, keby sme vedeli, že to zvalia buldozérom. Keby to chlapi týždeň pomaly pekne rozoberali ručne, za bieleho dňa, nikomu by to neprekážalo. Vzácne veci by odložili, bagre však urobili zle.
.toto ste si s firmou nedohodli?
Neinformovali ma vopred. Letel som tam autom, ale už to bolo do polovice rozobraté. Oni si to zľahčili a v noci to zbúrali. Ten spôsob pobúril verejnosť, ako stará fara zišla zo sveta. Ak sme však považovaní za nekultúrnych barbarov, je to veľmi neoprávnené.
.ponuky pána Trabelssieho boli pre vás neodolateľné?
A s kým máme robiť dohody, ak nie s tými, čo majú peniaze? Ja nemôžem posudzovať morálnu stránku, kto ako prišiel k miliardám. Čo je na tom morálne zlého, na takej jednoduchej transakcii, že bohatý človek kúpi niečo za drahé peniaze?
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.