Vo Francúzsku sa opäť schyľuje k jednej revolúcii. Nebude to však boj o Bastilu ako v roku 1789, ale udeje sa vo výsostne novodobej sfére, ktorou sú médiá.
Verejnoprávna televízia nemôže od pondelka v čase medzi 20. h a 6. h vysielať žiadnu reklamu. Zásadná zmena v mediálnom prostredí. A má to byť len úvod do väčšej mediálnej reformy prezidenta Nicolasa Sarkozyho.
Všetky vplyvné denníky, ale aj bloggeri, hodnotia prvý televízny večer bez reklamy na obrazovkách France Télévisions, ktorá združuje viacero kanálov, a jeho dosah na celý trh. Podľa inštitútu Médiamétrie si pred televízor sadlo o 3,1 milióna divákov viac než je obvyklý priemer a zároveň tak urobili v skoršiu hodinu. Čo z toho vyplýva? Treba viac času, aby sa dali posúdiť zmeny v správaní divákov po zavedení nového opatrenia, upozornil inštitút. V tejto chvíli sa za týmito číslami dá vidieť len faktor zvedavosti a tzv. efekt počasia. Ľudia si jednoducho chceli vyskúšať, aké to je, sledovať film bez otravných prerušení. A vrchol sledovanosti, všetkých staníc súhrnne, ktorý bol tentoraz skôr – už o 20.26 namiesto zvyčajných 21.15 – podľa expertov zasa mohlo zapríčiniť vysielanie informácií o počasí. Najsledovanejší bol film Lavína na súkromnej TF1, druhá skončila verejnoprávna France 2 s cestovateľským magazínom.
Scenáre teraz môžu vyzerať rôzne. Prvým je, že sa vlastne nič nestane. Podiely na trhu zostanú viac-menej ako doteraz. O príjmy by verejnoprávne médiá nemali prísť, keďže ich vláda chce kompenzovať peniazmi získanými zvýšenou daňou z reklám na súkromných kanáloch a novou daňou pre poskytovateľov internetu a mobilných operátorov.
Iné úvahy vedú k možnosti, že súkromné stanice posunú hlavné vysielacie časy. Najdôležitejší verejnoprávny kanál France 2 totiž po novom bez reklám začína hlavný večerný program o štvrť hodinu skôr, teda o 20.35, keď sa na komerčných televíziách akurát začína polhodinový najlukratívnejší reklamný čas. Neprepnú ľudia reklamy na jogurty, celí zvedaví, akýže to film ide na verejnoprávnej televízii? Iní, naopak, tvrdia, že je to darček pre komerčné televízie (podľa najhorších jazykov najmä pre Sarkozyho kamaráta vlastniaceho súkromnú TF1, ktorej ubudne konkurencia pri naháňaní reklamných ziskov).
No možno bude hlavným výsledkom deklarovaný Sarkozyho cieľ, aby sa verejnoprávne televízie radšej sústredili na kvalitné filmy než na masový vkus kvôli väčšiemu zisku z reklám. Alebo je skutočným zámerom – tvrdia kritici – posilnenie vládneho vplyvu: možnosť menovať generálnych riaditeľov týchto kanálov? Práve to je ďalší bod Sarkozyho mediálnej reformy, aktuálne prerokúvanej v parlamente, a tiež dôvod na štrajky televíznych zamestnancov. Uvidíme.
V každom prípade veľký strach už tradične dostali tak trochu paranoidné francúzske odbory: bude sa prepúšťať a televíziu zničia. No a ako to pri poriadnej revolúcii býva, nesmie chýbať ani slogan. Prišla s ním Strana zelených a znie:„Verejnoprávnu televíziu oslobodili od reklamy, osloboďme ju od Sarkozyho.“ Vive la révolution!
Autor pracuje v oblasti zahraničných vzťahov.
Verejnoprávna televízia nemôže od pondelka v čase medzi 20. h a 6. h vysielať žiadnu reklamu. Zásadná zmena v mediálnom prostredí. A má to byť len úvod do väčšej mediálnej reformy prezidenta Nicolasa Sarkozyho.
Všetky vplyvné denníky, ale aj bloggeri, hodnotia prvý televízny večer bez reklamy na obrazovkách France Télévisions, ktorá združuje viacero kanálov, a jeho dosah na celý trh. Podľa inštitútu Médiamétrie si pred televízor sadlo o 3,1 milióna divákov viac než je obvyklý priemer a zároveň tak urobili v skoršiu hodinu. Čo z toho vyplýva? Treba viac času, aby sa dali posúdiť zmeny v správaní divákov po zavedení nového opatrenia, upozornil inštitút. V tejto chvíli sa za týmito číslami dá vidieť len faktor zvedavosti a tzv. efekt počasia. Ľudia si jednoducho chceli vyskúšať, aké to je, sledovať film bez otravných prerušení. A vrchol sledovanosti, všetkých staníc súhrnne, ktorý bol tentoraz skôr – už o 20.26 namiesto zvyčajných 21.15 – podľa expertov zasa mohlo zapríčiniť vysielanie informácií o počasí. Najsledovanejší bol film Lavína na súkromnej TF1, druhá skončila verejnoprávna France 2 s cestovateľským magazínom.
Scenáre teraz môžu vyzerať rôzne. Prvým je, že sa vlastne nič nestane. Podiely na trhu zostanú viac-menej ako doteraz. O príjmy by verejnoprávne médiá nemali prísť, keďže ich vláda chce kompenzovať peniazmi získanými zvýšenou daňou z reklám na súkromných kanáloch a novou daňou pre poskytovateľov internetu a mobilných operátorov.
Iné úvahy vedú k možnosti, že súkromné stanice posunú hlavné vysielacie časy. Najdôležitejší verejnoprávny kanál France 2 totiž po novom bez reklám začína hlavný večerný program o štvrť hodinu skôr, teda o 20.35, keď sa na komerčných televíziách akurát začína polhodinový najlukratívnejší reklamný čas. Neprepnú ľudia reklamy na jogurty, celí zvedaví, akýže to film ide na verejnoprávnej televízii? Iní, naopak, tvrdia, že je to darček pre komerčné televízie (podľa najhorších jazykov najmä pre Sarkozyho kamaráta vlastniaceho súkromnú TF1, ktorej ubudne konkurencia pri naháňaní reklamných ziskov).
No možno bude hlavným výsledkom deklarovaný Sarkozyho cieľ, aby sa verejnoprávne televízie radšej sústredili na kvalitné filmy než na masový vkus kvôli väčšiemu zisku z reklám. Alebo je skutočným zámerom – tvrdia kritici – posilnenie vládneho vplyvu: možnosť menovať generálnych riaditeľov týchto kanálov? Práve to je ďalší bod Sarkozyho mediálnej reformy, aktuálne prerokúvanej v parlamente, a tiež dôvod na štrajky televíznych zamestnancov. Uvidíme.
V každom prípade veľký strach už tradične dostali tak trochu paranoidné francúzske odbory: bude sa prepúšťať a televíziu zničia. No a ako to pri poriadnej revolúcii býva, nesmie chýbať ani slogan. Prišla s ním Strana zelených a znie:„Verejnoprávnu televíziu oslobodili od reklamy, osloboďme ju od Sarkozyho.“ Vive la révolution!
Autor pracuje v oblasti zahraničných vzťahov.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.