Keď v roku 2002 začala na Slovensku fungovať letecká spoločnosť SkyEurope, bol to úžasný závan „západu“. A nielen to – ak táto firma dnes tvrdí, že naučila Slovákov lietať, nepreháňa. Lenže dnes je všetko akosi inak. Čo sa stalo?
SkyEurope nie je slovenský národný letecký prepravca, štát ho nedotuje ani nevlastní, a predsa tak túto firmu často vnímame. Je totiž jediným naozajstným leteckým prepravcom, ktorý má svoje ústredie a jednu z hlavných základní na Slovensku. Aj preto sa na SkyEurope spočiatku mnohí dívali s nekritickým obdivom a dnes zasa s prehnanou úzkostlivosťou a niekedy aj škodoradosťou, ktoré vyvierajú z veľkej neistoty, či firma prežije. V takej atmosfére je aj najbežnejší problém, ktorý by bol za iných okolností banálny, vnímaný ako ďalší „dôkaz“. Čo potom ešte v situácii, kedy tie problémy banálne nie sú?
.kto nemá problémy?
O problémoch SkyEurope sa hovorí už dlho – ako keby nikto nedokázal uveriť, že takáto spoločnosť má šancu prežiť. Napokon, malé letecké spoločnosti zanikajú všade na svete pomerne často, pretože sa netešia protekcionizmu vlád a ide o veľmi náročný a na každý výkyv dopytu, cien ropy či iné poryvy veľmi citlivý biznis.
Navonok sa však zdá, že dôvodov na pochybnosti pribúda. Zatiaľ poslednou „kvapkou“ do pohára skeptikov bola strata ďalších lietadiel vo farbách SkyEurope, ktoré si prepravca na základe lízingovej zmluvy prenajímal od spoločnosti GE Commercial Aviation Services (GECAS). Na konci januára SkyEurope ukončil spoluprácu s lízingovou spoločnosťou a prestal používať šesť „svojich“ boeingov. Keďže dva boeingy vrátil už v októbri a dva na začiatku roka – a zo zvyšných päť ešte jeden stroj vrátil v polovici februára, ľahko si domyslíme, že čosi nie je celkom v poriadku.
„Situácia je zložitá, ale buďme korektní – ktorá letecká spoločnosť nie je v ťažkej situácii?“ hovorí šéf komunikácie SkyEurope Tomáš Kika. Naráža pritom na fakt, že už len hospodárske problémy každej z vyspelých ekonomík robia vážne starosti všetkým aerolíniám na svete a letecký biznis to bude mať v nasledujúcich mesiacoch a možno rokoch ešte ťažšie ako doteraz.
Čo na problémy SkyEurope hovorí jej spoluzakladateľ a prvý šéf Christian Mandl? „Nechcem sa k tomu vyjadrovať, momentálne už nie som akcionár firmy,“ povedal pre .týždeň, ale dodal tiež, že dianie okolo firmy stále sleduje. „Prišla kríza a je to ťažké obdobie, ale dúfam, že to zvládnu dobre. Napokon, aj pre Slovensko je dôležité, aby malo svojho prepravcu,“ tvrdí Christian Mandl.
.nečakaná úspora
To, že firma dnes má z flotily 15 „vlastných“ lietadiel len štyri a potrebné stroje si momentálne prenajíma od iných prepravcov, vysvetľuje zástupca SkyEurope jednoducho: V januári sa prepravca nedohodol s lízingovkou, a tá preto všetky lietadlá vo farbách SkyEurope deregistrovala. „Mne učiteľ fotografie vravel, že z negatívu sa robí pozitív, a v istom zmysle to platí aj o tejto situácii,“ vysvetľuje Tomáš Kika a dodáva, že „keď sme sa začali obzerať po trvalejších náhradných kapacitách, zistili sme, že vzhľadom na situáciu je na trhu množstvo voľných kapacít a lietadlá za neuveriteľné sumy doslova ležia pri nohách“. SkyEurope teda, zhodou okolností, môže nepríjemnú situáciu obrátiť vo svoj prospech. Už onedlho by mala uviesť do prevádzky iné lietadlá „v našich farbách a s našimi posádkami, za náklady o 70 percent nižšie než boli náklady za lízing lietadiel doteraz“, vysvetľuje Kika.
Firma teda tak trochu náhodou našla ďalší zdroj úspor, taký potrebný, ak chce tieto ťažké časy prežiť.
.problém s kreditkami
SkyEurope má za sebou naozaj náročný rok. Po tom, ako v poslednom štvrťroku finančného roka 2007 dosiahla prvýkrát kladný hospodársky výsledok a veľa si sľubovala od nového biznis modelu s väčším dôrazom na dosahovanie zisku na úkor expanzie, sa v priebehu pár mesiacov všetky pozitívne očakávania úplne zmenili.
Najprv prišiel rekordný a veľmi prudký rast cien ropy, potom prudké ochabnutie dopytu v niektorých krajinách vinou postupujúcej finančnej krízy a jej dôsledkov, a nakoniec ešte aj veľmi vážne problémy s likviditou, ktoré podľa firmy vyplývajú z problémov so spracovateľom platieb kreditnými kartami.
Britská spoločnosť, ktorá pre SkyEurope a iné firmy vrátane niekoľkých prepravcov spracúvala platby kreditnými kartami (pri objednávkach leteniek cez internet), sa totiž vzhľadom na globálny vývoj hospodárskej situácie začala obávať, že aerolínie by mohli skrachovať. V takom prípade by táto spracovateľská spoločnosť musela klientom vrátiť peniaze za letenky na účty, a ak by tie peniaze predtým odoslala prepravcovi, čo podľa zmluvy má urobiť, obávala sa, že sa tým vystavuje vysokému riziku. A preto prestala postupovať peniaze klientov prepravcovi. „Dostali sme sa do problémov s likviditou. Náš biznis fungoval výborne, mali sme vysoký obrat, zarábali sme peniaze, ale držala ich tretia strana... naakumulovalo sa to až na milióny eur,“ tvrdí Kika, podľa ktorého preto už SkyEurope zmenil spracovateľa týchto transakcií a dnes všetko beží bez problémov. Jediným problémom je naakumulovaný dlh, ktorý však podľa Kiku pôvodná spracovateľská spoločnosť postupne uvoľňuje.
Toto je podľa predstaviteľov SkyEurope dôvod, pre ktorý vznikli problémy s úhradami faktúr dodávateľom. Navyše prišla vysoká strata pre drahé palivo a nastupujúca kríza – kto by nezačal pochybovať?
.ako prežiť?
Aby firma prežila, nesmie stratiť dôveru zákazníkov, ktorí si objednávajú letenky. Napodiv – a prekvapilo to aj ľudí v SkyEurope – správy o januárovej a februárovej „strate“ boeingov neviedli k tomu, že by sa ľudia od prepravcu odvrátili. „Je to možno paradox, ale posledné tri víkendy boli najsilnejšími v predaji leteniek za posledných 12 mesiacov,“ hovorí Tomáš Kika zo spoločnosti.
K opatrnému optimizmu podľa neho nabáda aj skutočnosť, že SkyEurope dokázal vlani nepalivové náklady znížiť až o 18 percent. Túto úsporu síce úplne zmazala drahá ropa, tá však opäť zlacnela a nižšie náklady – znížené už aj o lacnejší prenájom lietadiel – zostávajú. Onedlho prídu iné lietadlá, opäť pomaľované farbami SkyEurope, ale okrem toho, že ich prenájom bude oveľa výhodnejší, budú asi aj variabilnejšie svojou veľkosťou, aby sa vyplatilo lietať aj pri menšom počte cestujúcich.
Za normálnych okolností by teda SkyEurope so svojím biznis modelom, orientovaným na hlavné destinácie a obchodných či iných častých cestujúcich, mal dosiahnuť výsledky v podobe zisku. Ten sa aj očakával, ale dnes naň nikto nepomýšľa, čo ilustruje aj aktuálna cena akcií firmy na viedenskej burze – od jesene 2005, keď sa začali obchodovať, klesla ich cena z 5 eur na čosi vyše 20 centov. Už minulý finančný rok sa skončil pre firmu stratou asi 1,8 miliardy korún (59,5 milióna eur) a firma navyše musí splácať pôžičku 25 miliónov eur svojmu hlavnému akcionárovi, fondu York Global Finance.
A popri všetkých týchto problémoch je tu aj veľmi vážna ekonomická kríza a lieta sa menej. Kríza spôsobuje aj to, že aerolíniám sa bude ťažšie hľadať potrebný investor, po ktorom sa obzerá už niekoľko mesiacov.
Firma sa bude musieť pousilovať, aby zlepšila svoj imidž – aby vo vzduchu ustavične nevisela hrozba jej zániku či údajného arogantného správania sa k ľuďom, ktorí sa sťažujú napríklad na nevyplatenie refundácií za zrušené lety. „Vnímame tieto ťažkosti, mnohé súvisia so spomínaným problémom tej kreditkartovej spoločnosti. Snažíme sa to urobiť za ňu, ale došlo k oneskoreniam aj o niekoľko mesiacov... je nám to ľúto,“ snaží sa Tomáš Kika.
.predsa len
Keď pred siedmimi rokmi začali lietať po Európe lietadlá slovenskej spoločnosti SkyEurope, bolo to niečo výnimočné – súkromní investori a moderný manažment, zaujímavý marketing, a najmä cenovo dostupné lietanie, o ktorom sme predtým ani nepočuli. Bola to success-story, úspešný príbeh toho, že stačí mať nápad, energiu a odvahu a aj tu sa dá rozbehnúť veľký a dobrý biznis.
SkyEurope je normálna komerčná firma so svojimi záujmami aj so svojimi muchami – ale napriek tomu: bola by škoda, keby sme ju stratili. Predsa len, naučila nás lietať.
SkyEurope nie je slovenský národný letecký prepravca, štát ho nedotuje ani nevlastní, a predsa tak túto firmu často vnímame. Je totiž jediným naozajstným leteckým prepravcom, ktorý má svoje ústredie a jednu z hlavných základní na Slovensku. Aj preto sa na SkyEurope spočiatku mnohí dívali s nekritickým obdivom a dnes zasa s prehnanou úzkostlivosťou a niekedy aj škodoradosťou, ktoré vyvierajú z veľkej neistoty, či firma prežije. V takej atmosfére je aj najbežnejší problém, ktorý by bol za iných okolností banálny, vnímaný ako ďalší „dôkaz“. Čo potom ešte v situácii, kedy tie problémy banálne nie sú?
.kto nemá problémy?
O problémoch SkyEurope sa hovorí už dlho – ako keby nikto nedokázal uveriť, že takáto spoločnosť má šancu prežiť. Napokon, malé letecké spoločnosti zanikajú všade na svete pomerne často, pretože sa netešia protekcionizmu vlád a ide o veľmi náročný a na každý výkyv dopytu, cien ropy či iné poryvy veľmi citlivý biznis.
Navonok sa však zdá, že dôvodov na pochybnosti pribúda. Zatiaľ poslednou „kvapkou“ do pohára skeptikov bola strata ďalších lietadiel vo farbách SkyEurope, ktoré si prepravca na základe lízingovej zmluvy prenajímal od spoločnosti GE Commercial Aviation Services (GECAS). Na konci januára SkyEurope ukončil spoluprácu s lízingovou spoločnosťou a prestal používať šesť „svojich“ boeingov. Keďže dva boeingy vrátil už v októbri a dva na začiatku roka – a zo zvyšných päť ešte jeden stroj vrátil v polovici februára, ľahko si domyslíme, že čosi nie je celkom v poriadku.
„Situácia je zložitá, ale buďme korektní – ktorá letecká spoločnosť nie je v ťažkej situácii?“ hovorí šéf komunikácie SkyEurope Tomáš Kika. Naráža pritom na fakt, že už len hospodárske problémy každej z vyspelých ekonomík robia vážne starosti všetkým aerolíniám na svete a letecký biznis to bude mať v nasledujúcich mesiacoch a možno rokoch ešte ťažšie ako doteraz.
Čo na problémy SkyEurope hovorí jej spoluzakladateľ a prvý šéf Christian Mandl? „Nechcem sa k tomu vyjadrovať, momentálne už nie som akcionár firmy,“ povedal pre .týždeň, ale dodal tiež, že dianie okolo firmy stále sleduje. „Prišla kríza a je to ťažké obdobie, ale dúfam, že to zvládnu dobre. Napokon, aj pre Slovensko je dôležité, aby malo svojho prepravcu,“ tvrdí Christian Mandl.
.nečakaná úspora
To, že firma dnes má z flotily 15 „vlastných“ lietadiel len štyri a potrebné stroje si momentálne prenajíma od iných prepravcov, vysvetľuje zástupca SkyEurope jednoducho: V januári sa prepravca nedohodol s lízingovkou, a tá preto všetky lietadlá vo farbách SkyEurope deregistrovala. „Mne učiteľ fotografie vravel, že z negatívu sa robí pozitív, a v istom zmysle to platí aj o tejto situácii,“ vysvetľuje Tomáš Kika a dodáva, že „keď sme sa začali obzerať po trvalejších náhradných kapacitách, zistili sme, že vzhľadom na situáciu je na trhu množstvo voľných kapacít a lietadlá za neuveriteľné sumy doslova ležia pri nohách“. SkyEurope teda, zhodou okolností, môže nepríjemnú situáciu obrátiť vo svoj prospech. Už onedlho by mala uviesť do prevádzky iné lietadlá „v našich farbách a s našimi posádkami, za náklady o 70 percent nižšie než boli náklady za lízing lietadiel doteraz“, vysvetľuje Kika.
Firma teda tak trochu náhodou našla ďalší zdroj úspor, taký potrebný, ak chce tieto ťažké časy prežiť.
.problém s kreditkami
SkyEurope má za sebou naozaj náročný rok. Po tom, ako v poslednom štvrťroku finančného roka 2007 dosiahla prvýkrát kladný hospodársky výsledok a veľa si sľubovala od nového biznis modelu s väčším dôrazom na dosahovanie zisku na úkor expanzie, sa v priebehu pár mesiacov všetky pozitívne očakávania úplne zmenili.
Najprv prišiel rekordný a veľmi prudký rast cien ropy, potom prudké ochabnutie dopytu v niektorých krajinách vinou postupujúcej finančnej krízy a jej dôsledkov, a nakoniec ešte aj veľmi vážne problémy s likviditou, ktoré podľa firmy vyplývajú z problémov so spracovateľom platieb kreditnými kartami.
Britská spoločnosť, ktorá pre SkyEurope a iné firmy vrátane niekoľkých prepravcov spracúvala platby kreditnými kartami (pri objednávkach leteniek cez internet), sa totiž vzhľadom na globálny vývoj hospodárskej situácie začala obávať, že aerolínie by mohli skrachovať. V takom prípade by táto spracovateľská spoločnosť musela klientom vrátiť peniaze za letenky na účty, a ak by tie peniaze predtým odoslala prepravcovi, čo podľa zmluvy má urobiť, obávala sa, že sa tým vystavuje vysokému riziku. A preto prestala postupovať peniaze klientov prepravcovi. „Dostali sme sa do problémov s likviditou. Náš biznis fungoval výborne, mali sme vysoký obrat, zarábali sme peniaze, ale držala ich tretia strana... naakumulovalo sa to až na milióny eur,“ tvrdí Kika, podľa ktorého preto už SkyEurope zmenil spracovateľa týchto transakcií a dnes všetko beží bez problémov. Jediným problémom je naakumulovaný dlh, ktorý však podľa Kiku pôvodná spracovateľská spoločnosť postupne uvoľňuje.
Toto je podľa predstaviteľov SkyEurope dôvod, pre ktorý vznikli problémy s úhradami faktúr dodávateľom. Navyše prišla vysoká strata pre drahé palivo a nastupujúca kríza – kto by nezačal pochybovať?
.ako prežiť?
Aby firma prežila, nesmie stratiť dôveru zákazníkov, ktorí si objednávajú letenky. Napodiv – a prekvapilo to aj ľudí v SkyEurope – správy o januárovej a februárovej „strate“ boeingov neviedli k tomu, že by sa ľudia od prepravcu odvrátili. „Je to možno paradox, ale posledné tri víkendy boli najsilnejšími v predaji leteniek za posledných 12 mesiacov,“ hovorí Tomáš Kika zo spoločnosti.
K opatrnému optimizmu podľa neho nabáda aj skutočnosť, že SkyEurope dokázal vlani nepalivové náklady znížiť až o 18 percent. Túto úsporu síce úplne zmazala drahá ropa, tá však opäť zlacnela a nižšie náklady – znížené už aj o lacnejší prenájom lietadiel – zostávajú. Onedlho prídu iné lietadlá, opäť pomaľované farbami SkyEurope, ale okrem toho, že ich prenájom bude oveľa výhodnejší, budú asi aj variabilnejšie svojou veľkosťou, aby sa vyplatilo lietať aj pri menšom počte cestujúcich.
Za normálnych okolností by teda SkyEurope so svojím biznis modelom, orientovaným na hlavné destinácie a obchodných či iných častých cestujúcich, mal dosiahnuť výsledky v podobe zisku. Ten sa aj očakával, ale dnes naň nikto nepomýšľa, čo ilustruje aj aktuálna cena akcií firmy na viedenskej burze – od jesene 2005, keď sa začali obchodovať, klesla ich cena z 5 eur na čosi vyše 20 centov. Už minulý finančný rok sa skončil pre firmu stratou asi 1,8 miliardy korún (59,5 milióna eur) a firma navyše musí splácať pôžičku 25 miliónov eur svojmu hlavnému akcionárovi, fondu York Global Finance.
A popri všetkých týchto problémoch je tu aj veľmi vážna ekonomická kríza a lieta sa menej. Kríza spôsobuje aj to, že aerolíniám sa bude ťažšie hľadať potrebný investor, po ktorom sa obzerá už niekoľko mesiacov.
Firma sa bude musieť pousilovať, aby zlepšila svoj imidž – aby vo vzduchu ustavične nevisela hrozba jej zániku či údajného arogantného správania sa k ľuďom, ktorí sa sťažujú napríklad na nevyplatenie refundácií za zrušené lety. „Vnímame tieto ťažkosti, mnohé súvisia so spomínaným problémom tej kreditkartovej spoločnosti. Snažíme sa to urobiť za ňu, ale došlo k oneskoreniam aj o niekoľko mesiacov... je nám to ľúto,“ snaží sa Tomáš Kika.
.predsa len
Keď pred siedmimi rokmi začali lietať po Európe lietadlá slovenskej spoločnosti SkyEurope, bolo to niečo výnimočné – súkromní investori a moderný manažment, zaujímavý marketing, a najmä cenovo dostupné lietanie, o ktorom sme predtým ani nepočuli. Bola to success-story, úspešný príbeh toho, že stačí mať nápad, energiu a odvahu a aj tu sa dá rozbehnúť veľký a dobrý biznis.
SkyEurope je normálna komerčná firma so svojimi záujmami aj so svojimi muchami – ale napriek tomu: bola by škoda, keby sme ju stratili. Predsa len, naučila nás lietať.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.