Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Musíme byť viac „cool“

.robert Žitňanský . .časopis .týždeň v ekonomike

Uznávaný biznismen. Jeden z

Uznávaný biznismen. Jeden z blízkych spolupracovníkov Billa Gatesa. Čech, ktorý to vo svetovom korporátnom biznise dotiahol zatiaľ najďalej. Prezident Microsoft Corp. pre Európu, Blízky východ a Áziu (EMEA) Jan Mühlfeit.


.pri pohľade na váš životopis musí každého zaujať, že už 16 rokov pracujete pre jednu firmu a celý čas sa držíte v špičkových pozíciách. Ako je to možné?
Som veľmi lojálny človek. Je pravda, že z tých 16 rokov bol pre mňa možno prvých 14 rokov veľmi dôležitý úspech – aby som bol úspešný, aby uspel môj tím. Pred dvoma-tromi rokmi, mal som asi 45, som si uvedomil, že úspech a šťastie by mali byť v nejakej rovnováhe a začal som o tých veciach premýšľať trochu inak.

.ale stále ste v Microsofte.
Áno, a má to dve príčiny. Prvou sú ľudia, od ktorých sa mám stále čo učiť, aj po tých rokoch. A druhou je sám Bill Gates, s ktorým som mal možnosť veľa pracovať aj cestovať ktorý je pre mňa veľkým vzorom.

.aký je?
Je to človek, ktorý takmer všetky peniaze, ktoré zarobil, rozdáva ľuďom, ktorí tie peniaze potrebujú. Jeho nadácia – nech sa pozriete na Afriku, AIDS či vzdelávacie projekty – robí fantastické veci. Toto je môjmu srdcu veľmi blízke.

.tieto veci sú tým „šťastím“, ktoré u vás patrí k úspechu?
Áno, tým šťastím je to, že okrem úspechu firmy má človek aj osobnú misiu. Pre mňa sú tou misiou dve veci. Prvá sa týka Európy, ktorá má podľa mňa obrovský problém, týkajúci sa jej schopnosti konkurovať. Za inými skvelými ponukami v Amerike alebo inde som neodišiel aj preto, že som Európan a je pre mňa dôležité hľadať spôsoby, ako môžu technológie pomáhať Európe, aby konkurencieschopnosť nestrácala. A je tu aj druhá výzva. Verím na kapitalizmus a globalizáciu, do ktorej musia byť zahrnuté aj kontinenty ako Afrika. A aj tu technológia môže významne pomôcť. Angažujem sa nielen v technologickej oblasti, ale aj v témach ako voľný obchod, pretože to môže zaostávajúcim častiam sveta naozaj pomôcť.

.v americkom Seattli vraj je možné vidieť Billa Gatesa šoférovať, a miestni vravia, že napriek imidžu kultivovaného a intelektuálneho „slušniaka“ jazdí dosť súťaživo a dravo.
Je to pravda.

.preniesol kombináciu vecí, ktoré spája v tom jazdení, aj na firmu?
(Smiech.) Môžem potvrdiť, že jazdí naozaj rýchlo. Ale je to človek, ktorý – hoci je podľa mňa najúspešnejším človekom v ľudskej histórii – dokázal ten úspech vybalansovať so šťastím. Založil nadáciu, čo ho veľmi zmenilo. Ako ukázal už Adam Smith v Bohatstve národov, zisk a starostlivosť o ostatných môžu stáť pri sebe.

.každý, kto dlho robí nejakú prácu, sa po čase dostane do priveľkej rutiny, čo brzdí jeho aj firmu. Ako to robíte, že sa vám vyhýba?
Štrnásť rokov som na strane obchodníkov riadil operácie od malých až po obrovské – a zhruba každé štyri roky som mal novú pozíciu. A teraz, odkedy som v Microsofte zodpovedný za Európu, už robím veľmi dlhodobé veci. Ako môžeme podporiť dlhodobú konkurencieschopnosť? Aké reformy môžeme podporiť v zdravotníctve, vzdelávaní, energetike? Myslím si, že keď firma ako Microsoft lepšie pochopí Európu, azda aj Európa lepšie pochopí Microsoft.

.máte pocit, že je tu málo pochopenia?
To je práve zvláštna vec. S Európskou komisiou máme napríklad v 95 percentách agendy veľmi pozitívne vzťahy, ale zostáva tu stále nejakých 5 percent, ktoré treba doriešiť.

JAN MÜHLFEIT / Narodil sa v roku 1962 v Československu, absolvoval Českú technickú univerzitu a pracoval na Federálnom ministerstve vnútra ako programátor. Neskôr pôsobil vo firme Software602 a od roku 1993 pracoval v rôznych riadiacich pozíciách Microsoftu v Prahe. Dnes je najvyššie postaveným Čechom vo svete korporátneho biznisu na svete, členom topmanažmentu Microsoftu, spolupracovníkom Billa Gatesa a držiteľom mnohých podnikateľských ocenení.

.čo vlastne znamená byť viceprezidentom Microsoftu pre Európu?
Veľa sa stretávam a debatujem s politikmi a ich poradcami, ale aj s učiteľmi, akademikmi, študentmi, biznismenmi... Kedysi som bol upriamený na technologické aspekty toho, čo robíme, ale čoraz viac sa venujem tomu, ako tie technológie ovplyvnia rôzne oblasti života. Za posledných 10 rokov sa totiž stalo to, že technológie už nepoužívajú len tí, ktorí k nim mali blízko, ale stala sa z nich komodita – a to, čo tým technológiám vdychuje život, ma fascinuje najviac.

.ako sa prebiehajúca ekonomická kríza dotkne Microsoftu?
Tá kríza sa nevyhne žiadnej firme a žiadnemu odvetviu. Ale keď sa dnes rozprávame so zákazníkmi, či už sú z verejnej správy alebo z biznisu, všetci hovoria tri veci. Po prvé: musíme urýchliť reformy. Po druhé: musíme ušetriť peniaze. Po tretie: musíme byť efektívnejší. A v tom všetkom môžu naše technológie byť nesmierne užitočné. Okrem toho, ak si vezmete naše portfólio produktov, je veľmi široké – od herných konzol až po zložité biznis systémy. Aj pomer cena/výkon je v našich produktoch podľa mňa veľmi dobrá.

.takže nijaké fatálne dôsledky?
Biznis sa teraz nepochybne spomalil, ale zdá sa, že technológie sa ďalej kupujú. A to z dôvodov, ktoré som spomínal – najmä v tom, že vhodné technológie môžu ušetriť peniaze a zvýšiť efektívnosť.

.v čom napríklad?
Vezmime si zdravotníctvo. Chronické choroby stoja priemerne v Európe 6,8 percenta HDP. Ak by technológie dokázali spracúvať a prepájať údaje, týkajúce sa dedičnosti alebo zdravotných záznamov z minulosti či z paralelnej liečby, mohlo by to vďaka lepšie zacielenej prevencii či efektívnejšej liečbe šetriť ohromné peniaze.

.na tie technológie však treba veľa peňazí, čo je v kríze trochu problém, nie?
My sme optimistickí, čo sa týka dlhodobej perspektívy, ale samozrejme, v takýchto časoch aj my musíme pozorne hľadieť na náklady a šetriť. Zhodou okolností aj v tom nám pomáhajú naše technológie – nedávno sme napríklad mali cez videokonferenciu v spojení asi 150 ľudí z rôznych kútov sveta naraz, bez nutnosti kamkoľvek cestovať.

.aj vy ste ukážkou toho, že každý šetrí, kde sa dá, či nie?
Je dôležité vedieť, kde šetriť. Keď bola na začiatku 90. rokov vážna ekonomická kríza vo Fínsku, ich vtedajší premiér, ktorý dnes pracuje ako viceprezident Nokie, mi povedal, že vtedy škrtali rozpočet takmer na všetko. Jediné, čomu pridali, bola podpora inovácií a vzdelávania. A dnes je Fínsko jedna z krajín s najvyššou konkurencieschopnosťou a s takmer najlepším vzdelávacím systémom na svete.

.keď vidíte súčasné stimulačné protikrízové balíčky, čo si myslíte?
Mám pocit, že snaha pomôcť ľuďom, ktorí na krízu okamžite doplatili, by mala byť v rovnováhe so snahou hľadieť dopredu. Ekonómovia často zabúdajú na dôležitosť vecí, ako sú kvalita verejného sektora a inštitúcií, kvalita infraštruktúry, jednoduchosť toho, ako sa dá začať a robiť biznis, kvalita vedy, výskumu a vzdelania...

.čo pre to môže urobiť firma, akou je tá vaša?
Napríklad všemožne podporujeme vzdelávanie v oblasti informačných technológií. Vezmite si, že až 38 percent Európanov ešte stále nevie pracovať s počítačmi a digitálnymi zariadeniami. To je obrovský priestor na zlepšenie ekonomiky aj ich života. Snažíme sa pomáhať firmám v projektoch, na ktoré môžu získavať zdroje z eurofondov. Pomáhame aj pri vzniku malých firiem, ktoré od nás dostanú softvér a podporu. Je toho veľa.

.prečo to robíte?
Je to win-win situácia. Ak pomôžeme tým krajinám, bude to generovať projekty, ktoré budú potrebovať informačné technológie. A podobne, ak o 20 percent zvýšime počet ľudí, ktorí budú schopní používať počítače, je to potom o 20 percent väčšia príležitosť pre technologické firmy. Je to výhodné pre obe strany.

.otázka je, ako investovať do vzdelávania a podpory výskumu, aby to boli efektívne vynaložené peniaze a aby priniesli nejaké výsledky. Aká je vaša odpoveď?
Z našich skúseností vyplýva, že informačné technológie výrazne zefektívňujú biznis – firmy v IT sektore v Európe zarobia vďaka našim technológiám priemerne 8 dolárov na každý dolár, ktorý zaplatia Microsoftu. Mimo IT sektor sa to mapuje ťažšie. Isté však je, že okrem technológií a výskumu musíte mať aj vzdelaných ľudí, ktorí výsledky výskumu a technológie dokážu používať, inak to veľa úžitku neprinesie.

.takže technológie vyriešia skoro všetko, zdá sa.
Technológie zvládnu ohromné veci. Ale vezmime si opäť príklad zdravotníctva. Krajiny sa nedokážu dohodnúť na tom, ako by mala vyzerať jednotná terminológia, ako jednotne pomenovať diagnózy, liečebné postupy a ďalšie dôležité veci, bez ktorých potom nemôžete vytvoriť jednotnú databázu zdravotných údajov o každom pacientovi.

.prečo je to problém?
Je to problém technológií? Vôbec nie. Je to politický problém. Ak by sa dali technológie uplatniť v zdravotníctve podobne ako sa uplatňujú napríklad v bankovníctve, umožnilo by to ušetriť ohromné množstvo peňazí. Včera som bol v Prahe, dnes v Bratislave – nech som kdekoľvek v Európe, mám som sebou bankové karty a môžem disponovať svojim kontom. Čo sa týka mojich peňazí, putujú všade so mnou. Ale pokiaľ ide o zdravie, tá informácia o mne neputuje ani len po Prahe, pretože doktori si to medzi sebou nevymieňajú. Mne to až tak neprekáža, pretože 20 rokov som nebol u doktora... (Smiech.) Ale bolo by to úžasné zvýšenie kvality a úspor. A technológie na to sú k dispozícii.

.čaká nás teda „doba technologická“?
Fakt je, že technológie dokážu čoraz viac a ak ich budeme vedieť využiť, môžu veľmi pomôcť najmä v oblastiach ako energetika a úspory energií, životné prostredie, zdravotníctvo... a tiež nám môžu veľmi uľahčovať každodenný život. A okrem toho, toto je prvýkrát v dejinách, čo mladá generácia rozumie technológiám a používa ich oveľa progresívnejšie než generácia ľudí v produktívnom veku, čo zásadne zmení biznis, politiku, vzťahy na pracovisku, všetko.

.ako chce Microsoft konkurovať firmám, ktoré poskytujú svoje produkty zadarmo, teda na platforme Linuxu či Googlu?
V našom biznise sú tri hlavné modely. Jeden je komerčný softvér, kam patríme my, Oracle, možno Adobe... Druhý je open-source, a je pravda, že niektoré veci tu sú zdarma, ale zákazník platí za služby. Tretí model je Google, ktorý skutočne dáva niektoré beta-verzie na internet zadarmo, ale zarába ohromné peniaze na online inzercii. Našou veľkou devízou je, že v Európe je 200-tisíc partnerov, ktorí vyvíjajú ďalšie služby na našej platforme a rozvíjajú celý ekosystém. A ďalší krok, ako chceme konkurovať, je posun k vízii „softvér plus servis“, čiže nechceme len vyvíjať softvér, ale aj poskytovať služby, ktoré s využívaním technológií súvisia.

.čoraz väčšia prepojenosť rôznych systémov kladie asi väčšie nároky na to, aby ste dokázali vaše produkty nejako zaujímavo odlíšiť a urobiť ich atraktívnejšie, keďže fakt, že ste najrozšírenejší, už vďaka kompatibilite ostatných nehrá rolu. Čo pre to robíte?
Tu sú dôležité dve veci: byť inovatívni a byť vnímaní ako „cool“. Súhlasím, že Microsoft sa musí usilovať byť viac „cool“ a vybudovať nejaké emociálne spojenie so zákazníkmi, ale aj tie „cool“ produkty musia dobre fungovať, a tu podľa mňa robíme dobrú prácu. A čo sa týka tej prepojiteľnosti, Microsoft je dnes možno najotvorenejší voči produktom iných firiem a interoperabilitu považujeme za veľmi dôležitú. Budúcnosť je v heterogénnom prostredí a ani jeden model to nevyhrá – zákazníkov nebude zaujímať, aká je to technológia, ale či to funguje, a budú sa rozhodovať podľa pomeru hodnota / cena.

.nie ste takí otvorení aj pre opakované spory s Európskou komisiou, ktorá Microsoft viní zo zneužívania dominantného postavenia na trhu?
Už sa to ťahá dlhé roky – a akokoľvek môžeme mať pocit, že konkurenti, ktorí nás často vinili za nedostatočnú prepojiteľnosť, sú prepojiteľní oveľa menej alebo vôbec – radi by sme to ukončili a vyšli v ústrety všetkým požiadavkám, ktoré voči nám Európska komisia má. Minulosť už nezmeníme, ale môžeme zmeniť budúcnosť. Na množstve vecí sme sa poučili, a tak, ako sa snažíme byť úplne v čele v iných veciach, robíme to aj v interoperabilite.

.microsoft prichádza s novým operačným systémom po Viste, ktorá bola vnímaná veľmi rozpačito...
... je to stále najpredávanejší operačný systém na svete. (Smiech).

.ale ten dojem tu zostáva. V čom sa nový systém – Windows 7 – bude líšiť od toho, čo poznáme doteraz?
Samozrejme, nový Windows 7 odráža aj spätnú väzbu, ktorú sme dostali pri Viste. Zlepšili sme rýchlosť, bezpečnosť, stabilitu, kompatibilitu s ďalšími zariadeniami a aplikáciami. Bude to jednoduchšie na používanie. Poskytli sme skúšobné verzie testovačom a spätná väzba, ktorú dostávame, je zatiaľ veľmi pozitívna.

.kedy tento systém príde na trh?
Nepovedali sme presný dátum, ale bude to zhruba tri roky po Viste, čo pripadá na jeseň tohto roka.

.čo bude musieť Microsoft robiť, aby zostal aj po toľkých rokoch úspešnou firmou?
Musí zostať atraktívny pre mladých ľudí, pretože ak chce zostať inovatívny, bez nich to nejde. Určite bude musieť viac využívať sociálne siete a byť v kontakte s ľuďmi. Pre mňa bolo napríklad oči otvárajúce, keď som na stretnutí so študentmi v Londýne pred rokom a pol zistil, že najpoužívanejšou aplikáciou medzi nimi nie je Word ani Excel, ale Powerpoint, v ktorom dostávajú prednášky a v ktorom si pripravujú prezentácie. Ak budeme v kontakte s ľuďmi, pre ktorých to robíme, budeme aj naďalej schopní dobrých inovácií a môže nám to pomôcť aj v budovaní väzieb, ktoré sú dôležité na to, aby sme boli vnímaní ako „cool“.

.stalo sa vám za tých 16 rokov, počas ktorých pracujete pre Microsoft, že ste videli niečo, pri čom ste si povedali – toto je super vec, škoda, že sme to neurobili my?
Určite. Myslím si, že konkurencia je výborná vec. Hrával som závodne tenis, a viem, že ak hráte tenis proti stene, je to nuda a tá stena vás nakoniec aj tak porazí. Je veľa konkurentov, ktorí urobili niečo, čo som obdivoval a nemyslím si, že vždy a vo všetkom mal Microsoft tie najlepšie veci na trhu. Dôležité je, že sme schopní veci zlepšovať. A jedna vec, ktorú by sme nepochybne mali robiť lepšie, je dizajn.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite