Filmovej adaptácii legendárneho grafického románu Watchmen chýba napätie, fantázia, i filozofický podtext.
Tento film nás, rovnako ako predloha, uvádza do alternatívnych osemdesiatych rokov. V Amerike stále vládne Richard Nixon, nad krajinou visí hrozba nukleárnej vojny so Sovietskym zväzom, spoločnosť sa zmieta v morálnom rozklade. Strážcovia, maskovaní hrdinovia, kedysi pomáhali polícii zachovávať poriadok a neskôr nich činnosť zakázal zákon. Odvtedy žije každý z nich inak. Introvertný idealista Sova sa utiahol do súkromia, Ozymandias, údajne najinteligentnejší muž planéty, zasa zasvätil život svojmu ekonomickému impériu. Doktor Manhattan, ktorý za svoje nadľudské schopnosti vďačí nevydarenému fyzikálnemu experimentu, pomáha vláde v jadrovom výskume. Spoločnosť mu robí jeho partnerka Hodvábny prízrak. Udalosti uvedie do pohybu vražda Komedianta, jedného zo Strážcov. Rorschach, ktorý napriek zákonnému zákazu naďalej bojuje so zločinom na vlastnú päsť, tuší v pozadí Komediantovej vraždy globálne sprisahanie. Má pravdu alebo sú tieto obvinenia výplodom jeho paranoidnej mysle?
Slávny grafický román Watchmen (v češtine vyšiel pod názvom Strážci) Alana Moora sa sústredí viac na postavy ako na rozvíjanie deja. Jednotlivé charaktery majú ďaleko k jednorozmerným, dokonalým postavám, sú detailne prekreslenými charaktermi, sužovanými závažnými psychologickými problémami. Moore sleduje osudy hrdinov počas niekoľkých dekád, umožňuje nám pozorovať ich zápasy s tieňmi vlastnej minulosti, ich občasné víťazstvá a veľké prehry. Zamotaný príbeh s mnohými vedľajšími líniami využíva Moore, aby priniesol dokonale premyslenú reflexiu existenciálnych otázok i aktuálnych spoločenských problémov. Autor sa svojím dielom vyjadruje k širokému spektru tém – od totalitných tendencií moderného štátu a rizík vedeckého pokroku cez problémy spojené s ekonomickou globalizáciou až k morálnemu rozvratu západnej kultúry.
S myšlienkou adaptovať tento grafický román sa pohrávali viacerí talentovaní režiséri, napríklad Darren Aronofsky (Fontána), Terry Gilliam (Brazil, 12 opíc) alebo Paul Greengrass (Let číslo 93, trilógia o agentovi Bournovi). Grafický román nakoniec sfilmoval Zack Snyder, režisér vizuálne zaujímavého, ale myšlienkovo prázdneho filmu 300. Snyder sa pri adaptácii komiksu Watchmen snažil zachovať maximálnu vernosť predlohe, pričom vôbec nebral do úvahy obmedzenia filmového média. Do diela sa mu síce podarilo preniesť takmer všetky zápletky z grafického románu, nemá však dostatok priestoru, aby ich hlbšie rozvinul. Ustavične skáče od jedného motívu k druhému, žiadnemu nevenuje viac priestoru a nenechá ho silnejšie vyznieť. Každej z postáv venuje len pár niekoľkosekundových retrospektív. Oproti komiksu pôsobia omnoho plochejšie, chýba im výraznejší psychologický rozmer. Filmová adaptácia sa stáva kaleidoskopickým prehľadom situácií zo života postáv, s ktorými sa divák nedokáže stotožniť. Snímka by výraznejšie odrážala ducha predlohy, keby si bol režisér vybral len niektoré motívy a dôkladne ich vo filme rozpracoval.
Snyder neponúkne vlastnú interpretáciu Moorovho grafického románu, prináša otrocký prepis bez fantázie, ktorý väčšinou len kopíruje scény z predlohy. Režisér nenašiel spôsob, ako tlmočiť posolstvo komiksu vizuálnymi prostriedkami. Namiesto toho necháva postavy deklamovať dlhé pasáže z knihy, ktoré sa na plátno vôbec nehodia. To, čo ako písaný text vyzýva na premýšľanie, pôsobí vo filme prvoplánovo a smiešne. Snyder nedokáže preniesť do filmu existenciálne otázky, nevie vyvolať atmosféru beznádeje, ktorou si čitateľov podmanila predloha. Vizuálna stránka filmu je prekvapivo fádna, upútajú len niektoré trikové zábery (napríklad scény na Marse alebo Manhattanova nehoda).
Snyder vytvoril z invenčného grafického románu s hlbším podtextom zdĺhavý, nezaujímavý a polopatistický film, ktorý nezaujme priaznivcov predlohy ani tých, ktorí komiks nepoznajú. Moorových fanúšikov sklame, že v adaptácii nenájdu komplexnosť či originalitu, ktorou uchvátil komiks. Ostatným bude v tejto snímke chýbať napätie a po chvíli sa začnú strácať v zmäti nudných konfliktov.
Strážcovia – Watchmen (UK / USA / Kanada, 2009) Réžia Zack Snyder Scenár: David Hayter, Alex Tse Kamera: Larry Fong Hudba: Tyler Bates Hrajú: Carla Gugino, Patrick Wilson, Jackie Earle Haley, Billy Crudup a ďalší.
Tento film nás, rovnako ako predloha, uvádza do alternatívnych osemdesiatych rokov. V Amerike stále vládne Richard Nixon, nad krajinou visí hrozba nukleárnej vojny so Sovietskym zväzom, spoločnosť sa zmieta v morálnom rozklade. Strážcovia, maskovaní hrdinovia, kedysi pomáhali polícii zachovávať poriadok a neskôr nich činnosť zakázal zákon. Odvtedy žije každý z nich inak. Introvertný idealista Sova sa utiahol do súkromia, Ozymandias, údajne najinteligentnejší muž planéty, zasa zasvätil život svojmu ekonomickému impériu. Doktor Manhattan, ktorý za svoje nadľudské schopnosti vďačí nevydarenému fyzikálnemu experimentu, pomáha vláde v jadrovom výskume. Spoločnosť mu robí jeho partnerka Hodvábny prízrak. Udalosti uvedie do pohybu vražda Komedianta, jedného zo Strážcov. Rorschach, ktorý napriek zákonnému zákazu naďalej bojuje so zločinom na vlastnú päsť, tuší v pozadí Komediantovej vraždy globálne sprisahanie. Má pravdu alebo sú tieto obvinenia výplodom jeho paranoidnej mysle?
Slávny grafický román Watchmen (v češtine vyšiel pod názvom Strážci) Alana Moora sa sústredí viac na postavy ako na rozvíjanie deja. Jednotlivé charaktery majú ďaleko k jednorozmerným, dokonalým postavám, sú detailne prekreslenými charaktermi, sužovanými závažnými psychologickými problémami. Moore sleduje osudy hrdinov počas niekoľkých dekád, umožňuje nám pozorovať ich zápasy s tieňmi vlastnej minulosti, ich občasné víťazstvá a veľké prehry. Zamotaný príbeh s mnohými vedľajšími líniami využíva Moore, aby priniesol dokonale premyslenú reflexiu existenciálnych otázok i aktuálnych spoločenských problémov. Autor sa svojím dielom vyjadruje k širokému spektru tém – od totalitných tendencií moderného štátu a rizík vedeckého pokroku cez problémy spojené s ekonomickou globalizáciou až k morálnemu rozvratu západnej kultúry.
S myšlienkou adaptovať tento grafický román sa pohrávali viacerí talentovaní režiséri, napríklad Darren Aronofsky (Fontána), Terry Gilliam (Brazil, 12 opíc) alebo Paul Greengrass (Let číslo 93, trilógia o agentovi Bournovi). Grafický román nakoniec sfilmoval Zack Snyder, režisér vizuálne zaujímavého, ale myšlienkovo prázdneho filmu 300. Snyder sa pri adaptácii komiksu Watchmen snažil zachovať maximálnu vernosť predlohe, pričom vôbec nebral do úvahy obmedzenia filmového média. Do diela sa mu síce podarilo preniesť takmer všetky zápletky z grafického románu, nemá však dostatok priestoru, aby ich hlbšie rozvinul. Ustavične skáče od jedného motívu k druhému, žiadnemu nevenuje viac priestoru a nenechá ho silnejšie vyznieť. Každej z postáv venuje len pár niekoľkosekundových retrospektív. Oproti komiksu pôsobia omnoho plochejšie, chýba im výraznejší psychologický rozmer. Filmová adaptácia sa stáva kaleidoskopickým prehľadom situácií zo života postáv, s ktorými sa divák nedokáže stotožniť. Snímka by výraznejšie odrážala ducha predlohy, keby si bol režisér vybral len niektoré motívy a dôkladne ich vo filme rozpracoval.
Snyder neponúkne vlastnú interpretáciu Moorovho grafického románu, prináša otrocký prepis bez fantázie, ktorý väčšinou len kopíruje scény z predlohy. Režisér nenašiel spôsob, ako tlmočiť posolstvo komiksu vizuálnymi prostriedkami. Namiesto toho necháva postavy deklamovať dlhé pasáže z knihy, ktoré sa na plátno vôbec nehodia. To, čo ako písaný text vyzýva na premýšľanie, pôsobí vo filme prvoplánovo a smiešne. Snyder nedokáže preniesť do filmu existenciálne otázky, nevie vyvolať atmosféru beznádeje, ktorou si čitateľov podmanila predloha. Vizuálna stránka filmu je prekvapivo fádna, upútajú len niektoré trikové zábery (napríklad scény na Marse alebo Manhattanova nehoda).
Snyder vytvoril z invenčného grafického románu s hlbším podtextom zdĺhavý, nezaujímavý a polopatistický film, ktorý nezaujme priaznivcov predlohy ani tých, ktorí komiks nepoznajú. Moorových fanúšikov sklame, že v adaptácii nenájdu komplexnosť či originalitu, ktorou uchvátil komiks. Ostatným bude v tejto snímke chýbať napätie a po chvíli sa začnú strácať v zmäti nudných konfliktov.
Strážcovia – Watchmen (UK / USA / Kanada, 2009) Réžia Zack Snyder Scenár: David Hayter, Alex Tse Kamera: Larry Fong Hudba: Tyler Bates Hrajú: Carla Gugino, Patrick Wilson, Jackie Earle Haley, Billy Crudup a ďalší.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.