V polovici minulého týždňa sa vyčerpali peniaze, určené na šrotovné. Na konci týždňa klesol Slovensku rating. Čo z toho je vážnejšie?
Odpoveď nie je triviálna – ani jedna z tých udalostí totiž v skutočnosti nie je v situácii, v akej sa slovenská ekonomika nachádza, príliš vážna.
.pokles ratingu
To, že ratingová Moody´s znížila výhľad bezpečnosti slovenských štátnych dlhopisov z „pozitívneho“ na „stabilný“, nie je dramatická ani prekvapivá správa. Ide o jasný dôsledok globálnej krízy a Slovensko má naďalej najlepší rating v regióne. Reakcia premiéra Fica, že „samotná Európska únia tvrdí, že treba nastaviť parametre pre ratingové agentúry, že čo platí a čo neplatí“, je tradične útočná a tradične triafa nesprávny terč. Ratingová agentúra len poukázala na rast rizík vo vývoji tak silno exportne orientovanej ekonomiky.
Pokles slovenského ratingového výhľadu je v kontexte toho, čo sa deje v iných, aj okolitých krajinách, takmer bezvýznamný. Iná vec je, ako dlho nám tento optimizmus zostane, pretože ak vláda nezačne robiť rozumné opatrenia (reformu odvodov, zastavenie útokov na investorov a podobne) a naši susedia áno, môže sa ľahko stať, že keď sa vývoj začne obracať, budeme sa len bezradne pozerať, ako nás okolie opäť predbieha.
.užitočné šrotovné?
To, že sa v polovici minulého týždňa vyčerpali všetky peniaze (asi 32 miliónov eur, teda miliarda korún), ktoré vláda vyčlenila na šrotovné, nepochybne rozosmutnilo stovky či tisíce majiteľov starých áut, ktorí už si s vidinou vysokej „šrotovacej“ zľavy objednali nové, zaplatili zálohu a nakoniec šrotovné nedostanú, pretože už naň nie sú ďalšie peniaze. To, čo je na tejto správe zlé, však nie je koniec tejto dotácie, ale veľmi reálne úvahy, že z populistických dôvodov bude predĺžená.
Je možné, že dotácia na šrotovné nie je pre štát stratová. Ak by sa takto „vymenilo“ viac ako 20-tisíc starých áut za nové s priemernou cenou 7-tisíc eur už po odpočítaní šrotovného, štát podľa analýzy automobilky Daimler získať naspäť viac. Viac ako 28,3 milióna eur na DPH, 1,4 milióna eur za registračné poplatky, cestná daň, diaľničné známky a ďalšie súvisiace platby... Možno – ale za cenu ohromných deformácií v motiváciách, čo nikdy nezostane bez následkov, nech už sú nimi prežívanie chorých automobiliek (čo škodí tým zdravým, napríklad na Slovensku) či arogantných predajcov (ktorí, takto rozmaznávaní, len ťažko začnú viac bojovať o zákazníkov).
Šrotovaním (áut ani reforiem) bohatstvo nevytvoríme.
Odpoveď nie je triviálna – ani jedna z tých udalostí totiž v skutočnosti nie je v situácii, v akej sa slovenská ekonomika nachádza, príliš vážna.
.pokles ratingu
To, že ratingová Moody´s znížila výhľad bezpečnosti slovenských štátnych dlhopisov z „pozitívneho“ na „stabilný“, nie je dramatická ani prekvapivá správa. Ide o jasný dôsledok globálnej krízy a Slovensko má naďalej najlepší rating v regióne. Reakcia premiéra Fica, že „samotná Európska únia tvrdí, že treba nastaviť parametre pre ratingové agentúry, že čo platí a čo neplatí“, je tradične útočná a tradične triafa nesprávny terč. Ratingová agentúra len poukázala na rast rizík vo vývoji tak silno exportne orientovanej ekonomiky.
Pokles slovenského ratingového výhľadu je v kontexte toho, čo sa deje v iných, aj okolitých krajinách, takmer bezvýznamný. Iná vec je, ako dlho nám tento optimizmus zostane, pretože ak vláda nezačne robiť rozumné opatrenia (reformu odvodov, zastavenie útokov na investorov a podobne) a naši susedia áno, môže sa ľahko stať, že keď sa vývoj začne obracať, budeme sa len bezradne pozerať, ako nás okolie opäť predbieha.
.užitočné šrotovné?
To, že sa v polovici minulého týždňa vyčerpali všetky peniaze (asi 32 miliónov eur, teda miliarda korún), ktoré vláda vyčlenila na šrotovné, nepochybne rozosmutnilo stovky či tisíce majiteľov starých áut, ktorí už si s vidinou vysokej „šrotovacej“ zľavy objednali nové, zaplatili zálohu a nakoniec šrotovné nedostanú, pretože už naň nie sú ďalšie peniaze. To, čo je na tejto správe zlé, však nie je koniec tejto dotácie, ale veľmi reálne úvahy, že z populistických dôvodov bude predĺžená.
Je možné, že dotácia na šrotovné nie je pre štát stratová. Ak by sa takto „vymenilo“ viac ako 20-tisíc starých áut za nové s priemernou cenou 7-tisíc eur už po odpočítaní šrotovného, štát podľa analýzy automobilky Daimler získať naspäť viac. Viac ako 28,3 milióna eur na DPH, 1,4 milióna eur za registračné poplatky, cestná daň, diaľničné známky a ďalšie súvisiace platby... Možno – ale za cenu ohromných deformácií v motiváciách, čo nikdy nezostane bez následkov, nech už sú nimi prežívanie chorých automobiliek (čo škodí tým zdravým, napríklad na Slovensku) či arogantných predajcov (ktorí, takto rozmaznávaní, len ťažko začnú viac bojovať o zákazníkov).
Šrotovaním (áut ani reforiem) bohatstvo nevytvoríme.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.