Keď v roku 2003 začali českí sociálni demokrati propagovať „partnerstvá verejného a súkromného sektora“ (PPP), profesor ekonómie Josef Jílek z ČNB sarkasticky napísal: „Pre politikov ide o vynikajúcu metódu, ako skryť zadlženosť a schodkové financovanie za nevýhodných podmienok.“
Profesor Jílek je možno staromilec – o dve generácie mladší ekonómovia z pražského Inštitútu ekonomických štúdií vyzdvihujú na PPP rýchlosť a predovšetkým znižovanie nákladov, akých štátny sektor ťažko niekedy bude schopný. Ale na Jílkových slovách niečo je; česká skúsenosť s týmito projektmi je prinajmenšom zmiešaná.
PPP sa v Česku neuviedli šťastne. Sociálnodemokratická vláda Miloša Zemana takto v roku 2002 pridelila – bez akejkoľvek súťaže – výstavbu na dokončenie diaľnice do Ostravy izraelskej firme Housing & Construction. Oficiálne uvádzaná cena bola 125 miliárd českých korún; tu sa však práve ukázala nepriehľadnosť nákladov, renomovaná poradenská spoločnosť Mott MacDonald spočítala pre ministerstvo dopravy, že by nakoniec cena presiahla 200 miliárd. Nová stredoľavá vláda Vladimíra Špidlu (tiež ČSSD) pre jeho nevýhodnosť kontrakt radšej vypovedala aj za cenu prehnanej zmluvnej pokuty 20 miliónov eur, vtedy asi 600 miliónov korún.
I ďalší pokus – to už namiesto Špidlu viedol koalíciu Jiří Paroubek – vzbudil rozpaky. Vtedajší minister spravodlivosti Pavel Němec (dnes známejší ako člen tzv. „justičnej mafie“) ohlásil stavbu väznice v Rapoticích pri Brne. Cenu pre štát spočítal jeho úrad na 1,5 miliardy. Súkromná firma – medzi záujemcami bola napríklad spoločnosť Skanska – mala väznicu postaviť a 27 rokov spolu so štátom prevádzkovať a udržiavať. Väznica však nevznikla dodnes. Projekt nechal preveriť nový minister v stredopravej vláde a celkom ľahko ho zoškrtal o 600 miliónov: vypadlo futbalové ihrisko pre dozorcov a väzňov za 100 miliónov alebo luxusná väzenská knižnica. Stavať sa ešte ani nezačalo.
Svoje projekty PPP si pochvaľuje Pardubický alebo Olomoucký kraj, ktoré tak nechali opraviť niekoľko ciest. Neexistuje však žiadne nezávislé hodnotenie; Najvyšší kontrolný úrad sa im ešte nevenoval.
Pri PPP platí, čo o nich v roku 2004 priznal vtedajší námestník pražského primátora z ČSSD: politici ich majú radi, pretože nové dlhy nie sú hneď vidieť v bilancii. „Nevravím, že PPP je pre verejné rozpočty lacnejšie než, napríklad, použitie bankového úveru. Výhodou metódy PPP pre verejné rozpočty je, že ide o mimobilančné financovanie,“ napísal vtedy. Dnes je z tohto námestníka vodca opozície a kandidát na budúceho premiéra; volá sa Jiří Paroubek.
Autor je komentátor českých Hospodářských novin.
Profesor Jílek je možno staromilec – o dve generácie mladší ekonómovia z pražského Inštitútu ekonomických štúdií vyzdvihujú na PPP rýchlosť a predovšetkým znižovanie nákladov, akých štátny sektor ťažko niekedy bude schopný. Ale na Jílkových slovách niečo je; česká skúsenosť s týmito projektmi je prinajmenšom zmiešaná.
PPP sa v Česku neuviedli šťastne. Sociálnodemokratická vláda Miloša Zemana takto v roku 2002 pridelila – bez akejkoľvek súťaže – výstavbu na dokončenie diaľnice do Ostravy izraelskej firme Housing & Construction. Oficiálne uvádzaná cena bola 125 miliárd českých korún; tu sa však práve ukázala nepriehľadnosť nákladov, renomovaná poradenská spoločnosť Mott MacDonald spočítala pre ministerstvo dopravy, že by nakoniec cena presiahla 200 miliárd. Nová stredoľavá vláda Vladimíra Špidlu (tiež ČSSD) pre jeho nevýhodnosť kontrakt radšej vypovedala aj za cenu prehnanej zmluvnej pokuty 20 miliónov eur, vtedy asi 600 miliónov korún.
I ďalší pokus – to už namiesto Špidlu viedol koalíciu Jiří Paroubek – vzbudil rozpaky. Vtedajší minister spravodlivosti Pavel Němec (dnes známejší ako člen tzv. „justičnej mafie“) ohlásil stavbu väznice v Rapoticích pri Brne. Cenu pre štát spočítal jeho úrad na 1,5 miliardy. Súkromná firma – medzi záujemcami bola napríklad spoločnosť Skanska – mala väznicu postaviť a 27 rokov spolu so štátom prevádzkovať a udržiavať. Väznica však nevznikla dodnes. Projekt nechal preveriť nový minister v stredopravej vláde a celkom ľahko ho zoškrtal o 600 miliónov: vypadlo futbalové ihrisko pre dozorcov a väzňov za 100 miliónov alebo luxusná väzenská knižnica. Stavať sa ešte ani nezačalo.
Svoje projekty PPP si pochvaľuje Pardubický alebo Olomoucký kraj, ktoré tak nechali opraviť niekoľko ciest. Neexistuje však žiadne nezávislé hodnotenie; Najvyšší kontrolný úrad sa im ešte nevenoval.
Pri PPP platí, čo o nich v roku 2004 priznal vtedajší námestník pražského primátora z ČSSD: politici ich majú radi, pretože nové dlhy nie sú hneď vidieť v bilancii. „Nevravím, že PPP je pre verejné rozpočty lacnejšie než, napríklad, použitie bankového úveru. Výhodou metódy PPP pre verejné rozpočty je, že ide o mimobilančné financovanie,“ napísal vtedy. Dnes je z tohto námestníka vodca opozície a kandidát na budúceho premiéra; volá sa Jiří Paroubek.
Autor je komentátor českých Hospodářských novin.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.