Televízni diváci môžu byť celkom spokojní, nenávidené reklamné brejky by mali byť kratšie. Na druhej strane televíznej obrazovky však nevládne radosť, ale nervozita.
„Ja to slovo nemám rád, ale nazvime to tak. Odolávame kríze, ktorá k nám prichádza," povedal pre Hospodářske noviny šéf českého televízneho lídra Nova Petr Dvořák. Rozbehnuté domino finančných pádov dorazilo už aj k televíziám. Firmy už oveľa starostlivejšie prepočítavajú a zvažujú reklamné náklady, utlmujú marketingové rozpočty, hľadajú lacnejšie alternatívy. A televízie s napätím čakajú, ako sa ich správanie prejaví na reklamnom koláči pre televízie.
V Česku sa o menšom počte reklám hovorí otvorene, Nova a Prima už prehodnocovali svoje ceny za reklamu. Objem investovaných prostriedkov do televíznej reklamy v Česku nemá podľa agentúry OMD v roku 2009 vôbec rásť.
Na Slovensku zatiaľ podľa dát z monitoringu TNS televízie len zreálňovali cenníkové ceny za reklamu, keďže skutočné čísla boli nadhodnotené vďaka bartrom.
V januári boli objemy predanej reklamy podľa agentúry Starmedia „niekde na úrovni leta 2008". Výsledky zo začiatku roka teda zatiaľ nie sú väčším problémom. Do tuhého však pôjde na jar, čo je inzertne silná sezóna reklamného roka. Až potom padnú v televíziách zásadné rozhodnutia o tom, ako bude vyzerať veľká televízna jeseň a či divák pocíti krízu výraznejšie aj v televíznej ponuke.
. líder
Divák nemusí hneď zbadať, že televízie šetria. Ako prvé totiž padajú rozvojové projekty, o ktorých divák zväčša ani nevedel. Matka Markízy Central European Media Enteprises napríklad dočasne zmrazila projekt česko-slovenskej verzie MTV, na vhodné obdobie sa čaká aj s druhým kanálom Markízy – TV Doma. Náš televízny líder mení aj svoj ťažiskový projekt: nebude to nový výpravný licencovaný formát, ako sa pôvodne plánovalo, ale pokračovanie overeného Let´s Dance.
Pre krízu Markíza stále vysiela aj Komisára Rexa: pôvodný seriál, ktorý mal obohranú rakúsko-nemeckú kriminálku nahradiť, sa odsunul na jeseň.
V Markíze môže byť situácia dramatickejšia preto, že má nad sebou veľkú medzinárodnú skupinu, a tá pocítila dôsledky krízy oveľa skôr ako jej televízie kdesi vo východnej Európe. V čase, keď sa na Slovensku prejavili ešte len prvé náznaky krízy, matka Markízy CME už trpela výraznou recesiou a depresiou. Už v októbri 2008 hlásila rekordný pád svojich akcií na pražskej burze. Medziročne stratili vyše 73 percent svojej hodnoty, následne na to CME znížila odhady príjmov z reklamy na budúci rok.
Našu krajinu vidí vedenie CME napriek všetkému ako jedno z menej problémových teritórií. Slovensko spolu s Českom a Rumunskom patrí ku krajinám, ktoré ťahajú celú mediálnu skupinu. Riaditeľ CME Michael Garin ešte na jeseň povedal, že na Východe čoraz viac prevláda v reklamných brejkoch rýchloobrátkový tovar (drogéria, potraviny) ako ten luxusný. „A ľudia budú piť kávu alebo jesť čokoládu aj počas krízy," dodal. Problém môže nastať pri televízoroch a autách, ktoré dominujú reklame na Západe.
CME už pristúpila na preventívne kroky: znižovanie platov manažmentov, znižovanie stavu interných zamestnancov, a napokon to najdôležitejšie – CME finančne „poistí" jedna z najväčších mediálnych skupín sveta, Time Warner. Kúpila v CME 37-percentný podiel takmer za štvrť miliardy dolárov. A tak, paradoxne, v čase krízy prišla pre Markízu pozitívna správa: získala k dispozícii obrovský balík filmov a seriálov od svojho nového spolumajiteľa.
.tá druhá
Menšia stanica Joj nad sebou nemá nadnárodnú mediálnu spoločnosť. Majiteľ, člen finančnej skupiny J&T, však určite tlačí na zisk. Rozdiel je v tom, že rozhodnutia má v rukách lokálny manažment, ktorý domácu situáciu dôverne pozná.
Na Joj zatiaľ veľké šetrenie nevidno. Ako menšia a veľmi expanzívna televízia nemôže poľaviť v tempe, a jej majitelia si to zrejme uvedomujú.
Samozrejme, len vnútri televízie vedia, či Joj pôvodne tento rok nemala byť oveľa expanzívnejšia a či nemala v úmysle energickejšie zaútočiť na lídra.
Autor je šéfredaktor Medialne.sk.
„Ja to slovo nemám rád, ale nazvime to tak. Odolávame kríze, ktorá k nám prichádza," povedal pre Hospodářske noviny šéf českého televízneho lídra Nova Petr Dvořák. Rozbehnuté domino finančných pádov dorazilo už aj k televíziám. Firmy už oveľa starostlivejšie prepočítavajú a zvažujú reklamné náklady, utlmujú marketingové rozpočty, hľadajú lacnejšie alternatívy. A televízie s napätím čakajú, ako sa ich správanie prejaví na reklamnom koláči pre televízie.
V Česku sa o menšom počte reklám hovorí otvorene, Nova a Prima už prehodnocovali svoje ceny za reklamu. Objem investovaných prostriedkov do televíznej reklamy v Česku nemá podľa agentúry OMD v roku 2009 vôbec rásť.
Na Slovensku zatiaľ podľa dát z monitoringu TNS televízie len zreálňovali cenníkové ceny za reklamu, keďže skutočné čísla boli nadhodnotené vďaka bartrom.
V januári boli objemy predanej reklamy podľa agentúry Starmedia „niekde na úrovni leta 2008". Výsledky zo začiatku roka teda zatiaľ nie sú väčším problémom. Do tuhého však pôjde na jar, čo je inzertne silná sezóna reklamného roka. Až potom padnú v televíziách zásadné rozhodnutia o tom, ako bude vyzerať veľká televízna jeseň a či divák pocíti krízu výraznejšie aj v televíznej ponuke.
. líder
Divák nemusí hneď zbadať, že televízie šetria. Ako prvé totiž padajú rozvojové projekty, o ktorých divák zväčša ani nevedel. Matka Markízy Central European Media Enteprises napríklad dočasne zmrazila projekt česko-slovenskej verzie MTV, na vhodné obdobie sa čaká aj s druhým kanálom Markízy – TV Doma. Náš televízny líder mení aj svoj ťažiskový projekt: nebude to nový výpravný licencovaný formát, ako sa pôvodne plánovalo, ale pokračovanie overeného Let´s Dance.
Pre krízu Markíza stále vysiela aj Komisára Rexa: pôvodný seriál, ktorý mal obohranú rakúsko-nemeckú kriminálku nahradiť, sa odsunul na jeseň.
V Markíze môže byť situácia dramatickejšia preto, že má nad sebou veľkú medzinárodnú skupinu, a tá pocítila dôsledky krízy oveľa skôr ako jej televízie kdesi vo východnej Európe. V čase, keď sa na Slovensku prejavili ešte len prvé náznaky krízy, matka Markízy CME už trpela výraznou recesiou a depresiou. Už v októbri 2008 hlásila rekordný pád svojich akcií na pražskej burze. Medziročne stratili vyše 73 percent svojej hodnoty, následne na to CME znížila odhady príjmov z reklamy na budúci rok.
Našu krajinu vidí vedenie CME napriek všetkému ako jedno z menej problémových teritórií. Slovensko spolu s Českom a Rumunskom patrí ku krajinám, ktoré ťahajú celú mediálnu skupinu. Riaditeľ CME Michael Garin ešte na jeseň povedal, že na Východe čoraz viac prevláda v reklamných brejkoch rýchloobrátkový tovar (drogéria, potraviny) ako ten luxusný. „A ľudia budú piť kávu alebo jesť čokoládu aj počas krízy," dodal. Problém môže nastať pri televízoroch a autách, ktoré dominujú reklame na Západe.
CME už pristúpila na preventívne kroky: znižovanie platov manažmentov, znižovanie stavu interných zamestnancov, a napokon to najdôležitejšie – CME finančne „poistí" jedna z najväčších mediálnych skupín sveta, Time Warner. Kúpila v CME 37-percentný podiel takmer za štvrť miliardy dolárov. A tak, paradoxne, v čase krízy prišla pre Markízu pozitívna správa: získala k dispozícii obrovský balík filmov a seriálov od svojho nového spolumajiteľa.
.tá druhá
Menšia stanica Joj nad sebou nemá nadnárodnú mediálnu spoločnosť. Majiteľ, člen finančnej skupiny J&T, však určite tlačí na zisk. Rozdiel je v tom, že rozhodnutia má v rukách lokálny manažment, ktorý domácu situáciu dôverne pozná.
Na Joj zatiaľ veľké šetrenie nevidno. Ako menšia a veľmi expanzívna televízia nemôže poľaviť v tempe, a jej majitelia si to zrejme uvedomujú.
Samozrejme, len vnútri televízie vedia, či Joj pôvodne tento rok nemala byť oveľa expanzívnejšia a či nemala v úmysle energickejšie zaútočiť na lídra.
Autor je šéfredaktor Medialne.sk.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.